Restauratie NSU Prinz 4 - deel 7
Door een sportief toeval ben ik Prinz 4 L gaan rijden.
Elke week reed ik met een hardloper mee naar atletiek.
Prinz had soms wat hapering met de dynastart en moest
vervangen worden. Bij die koop zou ik deze afdanker
overnemen om ook auto-mobiel te worden.
In juni 1982 reed ik met trots in een pittig gedeukte en weinig onderhouden auto. Bij navraag bleken alle NSU garages verdwenen... Nood maakt vindingrijk en na wat zoeken kwam ik terecht bij Garage Westdorp in Amsterdam die nog trouwe klanten hielp met NSU Service!
Logboek restauratie NSU Prinz 4 L 1972 - laatste nieuws bovenaan
6 mei 2012
De remtrommel-voornaven-fusee's van de Prinz 4 zien er van buiten nog redelijk uit, de remtrommels draaien prima, de remschoenen lopen niet aan en de fusee's draaien gesmeerd, zelfs na 27 jaar. Zien is geloven, dus de trommel moet er echt vanaf gehaald worden om het binnenwerk te bekijken. Ook de remcilinder moet onderzocht worden na een lange stilstand. Het resultaat is op onderstaande foto's te zien.
De foto's zijn zo gemaakt, dat ze scherp blijven bij vergroting van de site, handig bij een smartphone of iPad. Op de PC of Mac werkt het vergroten ook.
De twee borglippen terugslaan en met dopmoer 24 de moer losdraaien.
Bij de open kogellagerconstructie is voldoende vet nodig voor een jarenlange goede werking.
Voor het verwijderen van de voortrommels is een NSU-trekker nodig met hulpstuk.
Tijdens het lostrekken van de remtrommel er op letten dat de remschoenen niet scheeftrekken; zo nodig de remschoenen naar binnen verstellen met de zeskant-bouten slw 17.
De remschoenen zijn ongelijkmatig gesleten en moeten vervangen worden.
De buitenkant is schoongemaakt.
Later worden de 2 kogellagers verwijderd.
De NILOS-ring (stofring) die het vet moet binnenhouden en daaronder de opvulring.
De trekveren van de remschoenen zijn gelijkvormig en moeten vervangen worden.
Het grote kogellager aan de binnenzijde. Het donkere vet heeft tegen de NILOS-ring gedraaid.
Nog uit de tijd van de stoomlocomotieven, een kroonmoer met splitpen. Gebruik een splitpen die niet te lang is, want wanneer de combinatie aan de auto zit, dan is er weinig ruimte om deze te verwijderen. Een mooie maat is: 30 mm lang (vlakke deel) en 2,8 mm dik. De kroonmoer heeft een sleutelwijdte van 22 mm.
De fuseepen kan weer hergebruikt worden en de lagerbussen waarschijnlijk ook. Wanneer de lagerbussen vervangen moeten worden, moeten zij nageruimd worden met een speciale instelbare
ruimer met tegenconus (voor de centrering).
Het vervangen van de lagerbussen en/of de fuseepen is een tijdrovende en dure klus. Volgens het onderhoudsboekje na 7.500 km de 2 vetnippels rijkelijk smeren met een vet-(hoge)drukspuit, totdat het vet uit de openingen komt. Overtollig vet verwijderen...
De speciale ruimer om de nieuwe bronzen bussen na te ruimen zodat de fuseepen er mooi in draait.
Deze remcilinder moet gereviseerd worden. De eerste indruk is dat de cilinder er nog goed uitziet, dat geldt niet voor de zuigers.