Rotorbeweging

Felix Wankel en NSU

Felix Wankel heeft deze speciale motor ontworpen.

Animatieadvies: Rolf Pfeiffer USA

In 1957 liep de eerste motor en na verschillende verbeteringen werd een 1-schijfs Wankelmotor in de NSU Wankel Spider gebouwd die vanaf 1964 werd verkocht.

NSU Wankel Spider embleem

In 1967 werd de NSU Ro 80 met een 2-schijfs Wankelmotor op de markt gebracht. Een auto die zijn tijd vooruit was; comfortabel, snel, veilig en elegant. Vanwege het dure segment, het hoge benzineverbruik en de samenhang met de oliecrisis begin 70-er jaren werd de introductie geen succes.
Tot in 1977 is de Ro 80 gemaakt.


Wankel SuperTec GmbH

Onderzoek en ontwikkeling
van de KKM. 2003 tot heden.
Een nieuw ontwikkeling is de
Waterstof Wankelmotor.


Mazda RX-8
Mazda heeft besloten de verkoop van de RX-8 per 31-12-2010 te stoppen in Europa als gevolg van de Euro-5 emissienorm.

Mazda 787B Le Mans 1991-2011


Felix Wankel
Een gepassioneerd uitvinder NSU-Museum Neckarsulm


Showroom NSU Ro 80
All Ro 80 models and colors
NSU Ro 80
NSU Ro 88
Auto Kampioen 17-10-1987
Showroom NSU Spider

De Wankelmotor

De animatie laat de roterende beweging zien van de 3-hoekige rotor (zuiger) in de mantel (trochoïde-vorm). Op het rode excentrische deel, dat één geheel is met de rode excenteras, draait de rotor gelagerd rond. Door de beweging van de rotor over het excentrische deel én de binnenvertanding die wordt afgewikkeld over het kleine vaste tandwiel, ontstaat de excentrisch-roterende beweging. Op de buitenkant van de excenter-rotor-lagering is een gele punt geplaatst om de excenter-verdraaiing ten opzichte van de rotor-lagering, met blauwe punt, te tonen. De draaisnelheid van de “aandrijvende” rotor geeft de excenteras een 3x hoger toerental. De excenteras drijft direct de koppeling, versnellingsbak en differentieel aan.

Elke 120 graden van de rotor-verdraaiing vindt een arbeidsmoment plaats, ná het moment van ontsteking door de bougievonken. De binnenvertanding van de rotor (streeplijn met gele punt) wikkelt zich af over het kleine vaste centrale tandwiel. Het gelagerde deel van de excenteras (rood met zwarte punt) draait vrij binnenin het vaste centrale tandwiel/lagerhuis.

Rechtsboven wordt het benzinemengsel door de vacuümwerking naar binnen gezogen (gele pijl), links de compressieopbouw en na de ontsteking van het benzinemengsel volgt de arbeidsslag. Rechtsonder zit het uitlaatkanaal (blauwe pijl). Inlaat- en uitlaatkleppen ontbreken bij deze watergekoelde motor. De Wankelmotor werkt volgens het 4-takt principe: inlaat, compressie, arbeid en uitlaat.