Restauratie NSU Prinz 4 - deel 3
Door een sportief toeval ben ik Prinz 4 L gaan rijden.
Elke week reed ik met een hardloper mee naar atletiek.
Prinz had soms wat hapering met de dynastart en moest
vervangen worden. Bij die koop zou ik deze afdanker
overnemen om ook auto-mobiel te worden.
In juni 1982 reed ik met enige trots in een pittig gedeukte en weinig onderhouden auto. Bij navraag bleken alle NSU garages verdwenen... Nood maakt vindingrijk en na wat gezoek kwam ik terecht bij Garage Westdorp in Amsterdam die nog trouwe klanten hielp met NSU Service! Hierna kwam er leven in mijn nog niet eerder aangesproken autotechnische genen.
Logboek restauratie NSU Prinz 4 L 1972 - laatste nieuws bovenaan
26 juni 2011
Vandaag staat het afwerken van de Prinz-bodem op het programma, over de bodycoating een laag RX5. Eerst nog een grachtenpand in beeld, Keizersgracht 118-120 waar architect en stedebouwkundige H.P. Berlage (1856-1934) heeft
gewoond.
Een detail van het bovenlicht met die fraaie gouden 'sterren'. Een monument.
12 uur in de garage. Na het lakken van de bodem enkele foto's van de carrosserie.
Ook even naar onderdelen gezocht, de sierdelen...
Op de terugweg zeemansliederen langs het Noord-Hollandskanaal in Amsterdam Noord, Waterpodium op een dekschuit met Ruud Versteeg, bekend van zijn single 'Pluk de Dag' over het leven en de liefde. Lekker gezellig druk.
17 juni 2011
Deze keer helemaal op het restaureren geconcentreerd. Magazijn opgeruimd en de vier wielkasten voor de 3e keer in de 'undercoating' 3M 08803.
Daarna onderdelen zoeken en selecteren. Veel onderdelen zijn al opgeknapt of nieuw. Snuffelen in de voorraaddozen, ook een leuke bezigheid.
Toch nog een bijzonder bouwwerk op de terugweg bij de pont. Op de voorgrond het Eye filminstituut (voorheen filmmuseum) in aanbouw. Ontwerp van het Weense architektenbureau Delugan Meissl Associated Architects. Start bouw 9 september 2009 en het zal ergens in april 2012 gereed zijn. De bouwkosten waren op 8 miljoen geraamd, maar het ziet er naar uit dat het 13 miljoen wordt. Dit wordt een héél dure film... met donkere wolken.
Over een mooie film gesproken... dit is heel mooi in beeld gebracht: NSU Rennmax en NSU Sportmax 1955 in kleur op YouTube
Aan de overkant het luxe-project IJDock. Kantoren, hotel en woningen.
Koopsom woningen van 500.000 tot 1.500.000 euro.
13 juni 2011
2e Pinksterdag, geen Prinz restaureren maar naar historisch racen kijken, luisteren en ruiken. Met de NSU TT op weg en bij Tubbergen gelijk een bekende coureur op het doek, Piet Mager op Velocette 500. Gelukkig ook sport-NSU's aanwezig, waaronder twee Sportmaxen met Delphi-stroomlijnkuipen.
Team Jan Kostwinder was aanwezig en er reden ook 2 NSU Sportmaxen met een stroomlijnkap. Op afbeeldingen ziet het er leuk uit, dit waren echt motoren die gebruikt werden, en dat is na 57 jaar toch een unicum. Coureur Marco Kostwinder.
Dit type motoren met de Delphin-stroomlijnkap reden in de periode 1953-1958. Nokkenasaandrijving met het Ultramax-systeem. Ongeveer 32 pk, 160 km/uur bij een toerental van 8.400 t/min. Mike Hailwood reed op deze machine in 1958 3e bij de TT Isle of Man Engeland, 4e op TT Assen Nederland en 2e op Hademora Zweden. In de periode 1954-1955 zijn er 34 stuks gemaakt.
Een kort filmfragment van de NSU Sportmax, stratencircuit Tubbergen op YouTube
Een lang fragment uit 1954 op 'Isle of Man TT' op YouTube
Hier waren wij voor gekomen, het echte 500 cc geweld, met Piet Mager in het zadel van zijn Velocette, stijlvol door de bochten met het gas erop.
Via fotograaf Jan A. Warntjes (Historische Motorsport Vereniging) kan ik deze actiefoto plaatsen, genomen tijdens de race in Tubbergen 13 juni 2011. Piet Mager op Velocette 500 met z'n authentieke Cromwell racehelm en racebril.
Klik op de foto voor een vergroting. Origineel demo-racen, zoals het hoort. 100%.
's Morgens en 's middags rijden, het is zwaar werk om snel en scherp te blijven op zo'n zware machine. En we waren niet de enige toeschouwers! Zo'n 10.000 liefhebbers. Even lekker ontspannen op het gras.
Veel gekeken naar deze motor, maar na zo'n race moet je eens de temperatuur van de banden en vooral de naven voelen... Gloeiiiiend heet, voor en achter. De voorremhendel rechts grijpt aan na 3 mm! Koppelingshendel knijpt lekker licht. Heb nu door hoe het schakelt, wat een vinding. Voetsteun 12 mm schuin afgesleten en bij scherpe bochten de voet even naar achteren als je 5 tenen wilt houden. Ga er maar aanstaan, starten door deze geweldige compressie. Slag 86 mm (NSU 250 cc 66 mm). Kleine oliespatjes en de gepolijste uitlaat heeft racekleuren gekregen.
Ik weet niet welke tekst ik bij deze foto moet zetten; 'Net terug van een testrit', of 'Dat rijdt lekker!' of 'Dit zit heel lekker laag' of 'Eerst op de foto en dan aanduwen' of 'Piet, zit er nog voldoende benzine in de tank?' of 'Stom, m'n racepak vergeten'. Vrij in te vullen. In ieder geval was het een heel mooie race-ervaring in Tubbergen!
11 juni 2011
Op weg naar de 'restaugarage', een veel gefietste route, over de Prinsengracht, ook de kortste weg. In de Marnixstraat valt mijn oog eerst nog op het (NSU) café LUX op nr 403. Rechts op de achtergrond het mooie Americain Hotel uit 1902 en links het cafe-restaurant en de Galerie van de Melkweg; de 'echte' Melkweg ligt naast het Leidseplein, Lijnbaansgracht 234a. Alhoewel 'echt', na wat (te veel) drank begin je pas de echte Melkweg te zien...
Bij de naam LUX krijg ik dit beeld, uit een test van een Oostenrijks motorblad, over een testrit van Hans Patleich, zelf 125 kg zwaar. De LUX heeft de test goed doorstaan en kreeg het stempel “gut”.
Naast het Americain staat het nieuwe De La Mar Theater.
De Prinsengracht bij de Rozengracht de Westermarkt. Knooppunt van tourisme en daar vlakbij het Anne Frankhuis. Grachten, bruggen en schilderachtige grachtenpanden, het hoort er bij, echt schilderen langs de grachten en ontmoet Ron Licher, schilder van stadsgezichten. Het is koel weer voor het olieverfpalet maar het kan net.
Website www.ronlicher.nl
Omdat de wielkasten van de Prinz 4 in de undercoating zijn gezet, kan ik nu al verklappen; ik heb geen diep zwarte 'kasten' gefotografeerd. Daarom (weer) grachtenpanden op de heenweg. Prinsengracht 122-128. De panden 124 (2e van links) en de mooi gedecoreerde 126 zijn in 1968 helemaal gerestaureerd met mooie kleine ruitjes. Waren een beetje verprutst ooit, maar als je goed kijkt, zie je het verschil met de ramen van de naastliggende panden. Het pand 122 (rechts) oorspronkelijk gebouwd in 1741 en is in 1926 herbouwd.
Op 1 juni 1826 is Gunters & Meuser gestart als handel in schoenmakersgereedschap en fournituren. In 1882 werd het pand Prinsengracht 108 (rechts op de foto onder de takken) aangekocht en daarnaast een grote uitbreiding (1916) in de 'Amsterdamse School' stijl aan de Egelantiersgracht 4 en 6 met een mooie smeedijzeren belettering. Architecten waren Wormser en Vorkink, medewerkers van H.P. Berlage (1856-1934).
Gunters & Meuser wat beter in beeld aan de Egelantiersgracht 4-6. Rechts daarvan op de hoek hun oudere pand op Prinsengracht 108.
Prinsengracht 2-12 hoek Brouwersgracht, richting de haven. Oorspronkelijk gebouwd in 1655. Bij de restauratie in 1957 zijn de oorspronkelijke 2 trapgevels weer terug gebouwd.
Net om de hoek zijn beide trapgevel goed te zien, je moet er maar opkomen, een trapgevel ook op de zijkant van het huis en dakkapelletjes daarachter.
Eerst praten over racemotoren en een NSU kneeler. Daarna aan het werk, zwarte undercoating op de wielkasten smeren en even rijden met de TT in de regen met onweer. Even op toeren komen en flitsen...
Maandag naar historisch racen kijken van NSU en Velocette in Tubbergen.
Ook terug gefietst over de Prinsengracht, nummer 279, aan de voet van de mooie Wester met de 'keizerskroon' van Maximiliaan. Gebouwd van 1619 tot 1631 naar ontwerp van Hendrick de Keyser, die in 1621 overleed.
Tegenover de Westertoren, reclame op de Prinsengracht. Gisteravond de film Rabat gezien met de hoofdrolspelers erbij! Een 'road movie'. 3 jongens gaan een taxi afleveren in Rabat (Marokko) vanuit Amsterdam. Afgelopen maandag was de première in Pathé Tuschinsky. Geweldig tijdsbeeld van het heden. Trailer op YouTube.