Restauratie NSU Prinz 4 - deel 5
Door een sportief toeval ben ik Prinz 4 L gaan rijden.
Elke week reed ik met een hardloper mee naar atletiek.
Prinz had soms wat hapering met de dynastart en moest
vervangen worden. Bij die koop zou ik deze afdanker
overnemen om ook auto-mobiel te worden.
In juni 1982 reed ik met enige trots in een pittig gedeukte en weinig onderhouden auto. Bij navraag bleken alle NSU garages verdwenen... Nood maakt vindingrijk en na wat gezoek kwam ik terecht bij Garage Westdorp in Amsterdam die nog trouwe klanten hielp met NSU Service! Hierna kwam er leven in mijn nog niet eerder aangesproken autotechnische genen.
Logboek restauratie NSU Prinz 4 L 1972 - laatste nieuws bovenaan
15 juli 2011
Vandaag werken aan de NSU voortrein en op de terugweg een zeilboot achter een zee van fietsen. De voortrein moest nog verder worden gedemonteerd, een fusee moest nog verwijderd worden. De onderste fuseebout had ik al regelmatig met WD30 behandeld, maar na enkele uren het eindresultaat: de onderste draagarm moet als 'verloren' worden beschouwd.
De bout van het onderste fuseestuk blijkt echt muurvast te zitten in het pasgat en silentbus. Ook met het hulpgereedschap waarmee je het draadeind terugduwt tijdens het 'losdraaien' lukte het niet.
Hier met het gebruik van het NSU-hulpstuk; de bout kon ik wel draaien, maar bleef onwrikbaar op zijn plek. Door de druk kwam zelfs de gelaste bus rechts los van de draagarm.
Tenslotte de kroonmoer van de fuseepen verwijderd en de remtrommel losgenomen. Het fuseestuk zat nog lekker in het vet en is op zich nog te gebruiken, de draagarm is er slecht aan toe...
Nu de moer van de schokdemper losdraaien... Daar zit een plat stukje om de as tegen meedraaien te fixeren, maar na jaren rust en roest is losdraaien van deze M10x1 moer vaak onmogelijk. Is op te lossen met een moersplijter en deze gaat er als koek doorheen, even aan twee kanten splijten en de moer is er af.
De moer wordt probleemloos gespleten. Niet te ver draaien, met een 'knal' merk je dat de moer gebroken wordt. Andere zijde ook inkerven en de moer ligt los.
Het eindresultaat: onderste fuseestuk zit er nog steeds, onderste draagarm niet meer te gebruiken en de moer van de schokdemper is los. De lange bout van de onderste fuseearm zit er ook nog onwrikbaar...
Tijd om weer naar huis te rijden en in het IJ ligt een 'geklonken' stalen drie-master 'Hartstocht', een galjas die gebouwd is in 1932 in Rensburg (D). Het is nu in gebruik als luxe hotelschip. Op de voorgrond een zee van fietsen in een stalling bij het Centraal Station.