Accu
Elektrisch systeem
Starten
Benzine
Ruitenwissers en ruiten
Sloten en rubbers
Hulp bij wegrijden in de sneeuw
Luchtfilter
Olie en oliefilter
Lampen en reflectors
Fuseepennen smeren
Verwarmingssysteem / defroster
Handrem
Banden
V-snaar
Bodemplaat, banden, lak/chroom

Logo in de sneeuw

Herfst- en wintertips

In de herfst- en winterperiode is het nodig om de
vooral het elektrische systeem in goede conditie
te houden of te brengen. Hieronder de adviezen
voor de herfst- en winterrijder of de winterstalling 2012-2013.

Accu

Zorg voor een goede en geladen accu. Als de NSU niet regelmatig wordt gereden ontlaadt de accu langzaam. Controleer het vloeistofniveau van de accu.
Controleer het soortelijk gewicht van de vloeistof met een zuurweger,
1,28 is geladen, 1,14 is ontladen. Vul de accu bij met gedestilleerd of gedemineraliseerd water en verwijder morswater. Schuur de beide accupolen en klemmen schoon en monteer deze. Daarna met weinig accupoolvet of zuurvrije vaseline de polen insmeren. Controleer de ondergrond van de accu en zet hem stevig vast. Haal de accu vóór de winter uit de NSU en laadt deze op met een acculader. Een ontladen accu bevriest veel sneller (-8 graden Celsius) dan een geladen accu (-65 graden Celsius). Bewaar de accu bij voorkeur in een verwarmde ruimte. Blijft de NSU in de garage, sla de accu dan vorstvrij op en herlaadt en belast (met gloeilamp) de accu 1x in de week een klein beetje.
Het gebruik van een Battery Refresher verlengt de levensduur van een loodzuuraccu. Instructie hoe je een starthulp regelt lees je hier...

Elektrisch systeem

De accuspanning en daarmee de capaciteit van de accu, is in de winter lager dan normaal. Het is belangrijk dat de primaire aansluitingen goed elektrisch contact maken, dus controleer deze. In dit kader is het ook aan te bevelen de zekeringen eens uit het zekeringkastje te halen, op te knappen of te vernieuwen en de klemveertjes te reinigen en de veerdruk wat te verhogen. Controleer ook de elektrische stekerverbindingen (doorverbindingen) van het lange aansluitblok.

Starten

Start de motor nadat het koppelingspedaal is ingetrapt, dat scheelt veel start-energie. Enkele malen gasgeven (benzine wordt door de venturi gespoten) en 30 seconden wachten op de 'verdamping' van de benzine!
Shoke voldoende, start en blijf niet te lang stationair draaien. Start niet te lang door als de motor niet direct aanslaat. Trap het gaspedaal rustig, bijna geheel naar beneden, houdt hem zo en start opnieuw.
Rij weg met een rustig toerental, want de turbo-ventilator zuigt koude lucht aan.
Bij een temperatuur rond het vriespunt ontstaat het 'bevriezingsverschijnsel' in de carburateur, waardoor de motor vanwege het 'verkeerde mengsel' kan afslaan. Na korte tijd, wanneer de motor de carburateur heeft opgewarmd, is die 'afslaan-neiging' voorbij. Duw de shoke in stapjes terug totdat de motor lekker draait.

Benzine

Benzine kan na enkele maanden wat verouderen. Tijdens het lange tijd stilstaan of stallen in de winter, kunnen de vluchtige delen uit de benzine verdampen. Dat veroorzaakt startproblemen en minder goed draaien van de motor vanwege het verkeerde benzine/lucht mengsel. Vul de tankt voor de winter helemaal af zodat verdamping en condensvorming tot het minimum wordt beperkt.
De firma Bardahl heeft een brandstof-additief die verdamping tegengaat en de brandstof 24 maanden in goede conditie houdt. Dit additief verzorgt nog meer delen van het brandstofsysteem. Lees de gebruiksaanwijzing en rij zeker 20 km voor de juiste werking. Zie www.bardahl.nl

Ruitenwissers, ruiten en antenne

Gebruik anti-vries in het reservoir en pomp de vloeistof goed door de leidingen vóórdat het gaat vriezen. Verwijder de ruitenwisser vloeistof uit de leidingen en het reservoir als de NSU in de winter niet wordt gebruikt. Behandel bevroren ruiten met een spuitbus ruitontdooier. Doe voorzichtig met een ijskrabber, want die kan krassen op de ruit veroorzaken. Bedek de voorruit, als de auto buiten geparkeerd staat, tijdig met een hoes of karton en houd de wisserbladen vrij, dat scheelt krabben. Smeer de 2 ruitenwisserassen een beetje met olie, plaats een goed sluitende rubber afdekkap en monteer nieuwe wisserbladen. Voor onderhoud aan de wissermotor lees dat hier...
Poets en smeer de inschuifbare antenne met een beetje dunne olie.

Sloten en rubbers

Behandel sloten tijdig met glycerine, grafietpoeder of een slotontdooier. Behandel de deurrubbers met glycerine of een speciale stift met siliconen vloeistof. Bewaar een spuitbusje slotontdooier bij de autosleutels thuis. Geef de portierscharnieren een druppel olie en de slotvangers een beetje vet.

Hulp bij het wegrijden in de sneeuw

Een metalen of kunstof schep is erg handig om sneeuw of ijs weg te scheppen voor of achter de aandrijvende wielen. Een ruwe mat onder beide achterwielen geeft soms ook net voldoende grip om los te komen.

Luchtfilter

Zet het luchtfilter (4-cilinder) in de winterstand, zodat niet rechtstreeks koude buitenlucht wordt aangezogen via het zijinlaatrooster en het luchtfilter. De NSU Prinz 4 heeft geen winterstand voorziening voor het luchtfilter. Als extra voorziening zijn er rubberen schuiven verkocht die op het rooster van de motorklep gemonteerd konden worden. Let op. Sluit bij gebruik echter de linker roosterkant tijdens het rijden niet af, want daar bevindt zich de luchtinlaat van het luchtfilter.

Olie en oliefilter verversen

Naast het regelmatig peilen van het motorolieniveau, moet de motorolie en het oliefilter wel eens verwisseld worden, eigenlijk elke 7.500 km, maar moderne olie gaat wel wat langer mee. Tap hiervoor de (warme) motorolie af en verwijder het oliefilter. Let op de 2 rubber afdichtringen. Controleer de werking van het overdrukventiel en de bypass kogel, lees de uitleg hier...
Monteer het nieuwe filter (met de betreffende rubbers of pakkingen) en vul het systeem met de juiste soort multigrade en hoeveelheid motorolie. Shell Helix HX5 15W-40 is een prima verrijkte minerale universele motorolie voor auto's van 13 jaar en ouder.

Lampen en reflectors

Controleer de gloeilampen en reflectors op heldere lichtopbrengst. Na een aantal jaren gebruik, kan het handig zijn de gloeilampen eens preventief te vernieuwen (onderweg in het donker en bij regen is dat toch erg lastig). Krab de fitting-contactdelen en de gloeilamp-contacten schoon. Als je (kop)lampen gaat vervangen is het raadzaam de min-accuklem even los te nemen om kortsluiting te voorkomen, en raak het lampglas niet met je handen aan.
Een overzicht van alle soorten gloeilampen en fittingen staat hier...

Fuseepennen

Druk wat vet in de nippels van de 2 fusee's. Hiermee wordt voorkomen dat er water met strooizout naar binnen komt. Zie het artikel over de fusee hier...

Verwarmingssysteem / defroster

Kijk het verwarmingssysteem na op lekkage en werking. Lees hierover meer in het artikel verwarming Prinz 4 hier...
Controleer de aansluiting op de warmtewisselaar, het aluminium verdeelstuk, het klepje met de rubber afsluitrand en de mechanische werking van het hendeltje op de tunnel. Controleer de werking van de warme luchttoevoer naar de voorruit
(demister / defroster) via de knoppen onder het dashboard;

De Prinz 4 heeft 2 knoppen onder het dashboard:
helemaal INGEDRUKT > rooster is DICHT en alle warme lucht gaat naar de ruit.

De 1000 en TT heeft 3 knoppen onder het dashboard:
middelste knop is voor de voorruit: ONDERSTE stand is OPEN.
De linker- en rechterknop (verwarming voetenruimte) in de ONDERSTE stand > OPEN, wanneer de linker- en rechterknop naar BOVEN staat, gaat ALLE warmte naar de VOORRUIT.

Zorg gelijktijdig voor enige ventilatie naar buiten... en een doekje om condens te verwijderen. Een plaid kan handig zijn in noodsituaties, wanneer je echt ergens komt vast te zitten en de motor draait niet meer; de verwarming wordt dan erg snel een probleem.

Handrem

Om vastvriezen van de handrem (remschoenen aan de trommel vastgevroren) te voorkomen kan de 1e versnelling worden ingeschakeld. Let hier wel op tijdens het starten. Start de motor eigenlijk altijd nadat het koppelingspedaal is ingetrapt.

Banden - reserveband - winterband

Controleer de banden en monteer eventueel winterbanden.
De bandenspanningmeter wijst bij -10 graden Celsius 0,1 ato minder aan.
Dus als de spanning 2,0 moet zijn, is die druk bij 1,9 ato aflezing bereikt.
Winterbanden geven extra grip, maar voor de standaard 12" en 13" banden zijn deze nauwelijks leverbaar, een voldoende diep profiel geeft ook goede 'grip'.

In Duitsland en Oostenrijk zijn winterbanden wettelijk verplicht bij winterse omstandigheden, zoals ijzel en sneeuw. Het M+S beeldmerk betekent modder en sneeuw (niet specifiek een winterband). Het beeldmerk “sneeuwvlok in een berg” geeft de indicatie voor wintereigenschappen op sneeuw.
Bij winterse omstandigheden op bergwegen zijn, als aanvulling op winterbanden, meestal ook sneeuwkettingen verplicht.

Zorg ervoor dat de reserveband in goede conditie is en pomp deze eens op tot de spanning van de NSU achterbanden, circa 2,0 ato. Aluminium velgen en stalen reservevelg/band: zorg voor een (extra) set geschikte wielmoeren (M10x1).

V-snaar dynamo

Controleer de 2 loopvlakken van de V-snaar. Controleer of de V-snaar voldoende strak staat en stel dit opnieuw in. Vervang de V-snaar zo nodig of behandel de V-snaar met speciale 'kleefpasta' de FAN BELT DRESSING. Dat werkt uitstekend, met een paar druppeltjes loopt de V-snaar weer perfect, geruisloos en verlengt de levensduur. Er zijn ook nieuwe middelen, veelal in een spuitbus.
Zie als voorbeeld Bardahl Belt Dressing: www.bardahl.nl
De firma Motip heeft ook een V-snaarspray in het assortiment: www.motip.nl

Bodemplaat, wielbakken, lak en chroom

Controleer de bodemplaat van buiten én binnen en de wielbakken op beschadigingen. Herstel beschadigingen met bijvoorbeeld een verkwastbare 'undercoating' van 3M nr. 08803 of een spuitbus met ondercoating. Ernstige beschadigingen eerst met een anti-roest-laag behandelen. Bijvoorbeeld RX5. Geef de auto een was- en waxbeurt en poets het chroom / RVS.