NSU in de regen

Wissermotor

A. Anker
B. Koolborstel
C. Collector
D. Lagersluitstuk
E. Koolborstelbrug

Wisserknop en schakelaar

 

Wissermotor SWF

De wissermotor heeft een eenvoudige en robuuste
constructie die garant staat voor vele jaren gebruik.
Doordat de motor gemiddeld niet zo veel werk verzet,
gaat de kwaliteit toch langzaam maar zeker achteruit.

Onderaan de pagina: hoe bouw ik een 2 snelheden schakelaar in.

Storing in de wissermotor

Als de wissermotor veel wordt overbelast ontstaat er warmteontwikkeling waardoor op een gegeven moment de isolatie van de ankerwikkelingen smelt.
Hierdoor ontstaat kortsluiting van de wikkelingen, waardoor er teveel stroom in de overige wikkelingen gaat stromen. De collector / koolborstels gaan heftig vonken en de motor wordt overdreven heet tot de zekering doorsmelt...

Zekering nr. 5 in het zekeringkastje brandt dan door. De benzinemeter wordt hierdoor uitgeschakeld en het rode controlelampje gaat branden. Er moet dan echt iets gerepareerd worden!
Storingsvoorbeelden: de koolborstels zijn slecht, de collector maakt kortsluiting, de wikkelingen van het anker zijn doorgebrand of het oude vet in de motor is “verzeept” waardoor het mechanische gedeelte met tandwielen en assen zeer stroef loopt of al is vastgelopen.

Elektrische aandachtpunten: zorg er voor dat de lamellen van de collector schoon zijn en dat de isolatiespleet tussen de lamellen schoon is (en iets lager ligt). Na jaren draaien worden de isolatie-openingen gevuld met koolstof, waardoor kortsluiting ontstaat en de motor loopt dan slecht.
Let op dat de 2 bevestigings-schroeven van de koolborstelbrug E goed vastzitten.
Let er op dat na vastdraaien een kleine axiale ankeras-speling aanwezig is.
Het kan ook voorkomen dat het contactveertje van de automatische afslag is afgebroken of dat de contacten slecht zijn.

Gereviseerde SWF wissermotor aanschaffen

Wanneer de wissermotor slecht draait of veel geluid maakt is revisie nodig.
Na vele jaren (draaien of stilstaan) is het montagevet zogenaamd verzeept waardoor het stroperig, taai of hard wordt. De motor loopt dan mechanisch vast waardoor het elektrische deel te veel wordt belast en snel defect raakt.
Revisiewerk: optische- elektrische controle / demontage alle onderdelen: koolborstelbrug, magnetische polen, het anker en het afslagmechanisme. Mechanische binnenwerk demonteren en schoonmaken / controleren, invetten. Elektrisch: koolborstels reinigen, collector reinigen, afslafcontactpunten controleren / reinigen, elektrische aansluitlippen schoonmaken, kap reinigen, monteren en TESTdraaien.

3 mogelijkheden gereviseerde wissermotor aanschaffen

1. Schaf een gereviseerde SWF wissermotor aan (12 Volt / 6 Volt) of een exemplaar met een nieuw SWF anker.
Neem contact op per email met Hans Homburg

2. Schaf een ruil SWF wissermotor aan (12 Volt / 6 Volt) en stuur uw eigen wissermotor op. Aflevering in overleg.
Neem contact op per email met Hans Homburg

3. Stuur uw eigen slecht werkende of defecte motor op en ontvang uw eigen SWF wissermotor (12 Volt / 6 Volt) terug. Kosten nader te bepalen - aflevering in overleg. Vernieuwen anker niet inbegrepen.
Neem contact op per email met Hans Homburg

Een volledige revisie (demonteren - schoonmaken - drogen - monteren - testen) duurt minimaal 3 uur.

Onderhoudsprobleem - oud vet


Op de lagerbus voor de ankeras zit te veel vet, zodat het anker aan de binnenkant tegen het dikke vet draait en veel weerstand ondervindt.


Het oude montagevet is volledig “verzeept” en geeft heel veel weerstand aan het mechanische deel, en het anker zat bijna vast. Dit is een veel voorkomend onderhoudsprobleem dat opgelost kan worden met het aanschaffen van een gereviseerde wissermotor of een ruilmotor. Of misschien zelf reviseren?


Nog een vet-voorbeeld: niet “verzeept”, maar een overdadige stroperige olie-achtige-massa die de goede werking van de wissermotor verstikt. Al het vet moet er uit en vernieuwd worden.


Een derde voorbeeld hoe een “voor het leven gesmeerde” wissermotor er van binnen uit ziet. Het is best een goed idee om een wissermotor preventief te onderhouden, want door de mechanische weerstand wordt het anker steeds zwaarder belast en zal stuk gaan.


De schoongemaakte onderdelen. Beide tandwielen draaien op stalen pasringen (SHIMS) en het grote tandwiel draait in een bronzen bus.

Een veel voorkomende elektrisch onderhouds-aspect: anker met collector / koolstof. Het draait nog wel, maar er gaat veel energie verloren.

Wissermotor SWF en reserve onderdelen

Wisserschakelaars

Schakelaar voor 1 snelheid (links) Prinz 4 (54d-54) en Sport-Prinz (53a-53)
Schakelaar voor 2 snelheden, in combinatie met een Rosenthal voorschakelweerstand 4 Ohm van porselein / d=13 mm L=64 mm
Bij deze 2 snelhedenschakelaar is de nummering 31b-31 (tekening) ook wel 31-31b.

Principe elektrich schema

Wissermotor met automatische afslag NSU Prinz 4

Elektrisch schema wissermotorElektrisch schema wissermotor

 

Wissermotor met automatische afslag - 2 snelheden - NSU 1000 / 1200 / TT / TTS
In stand 1 wordt de spanning op de wissermotor beperkt door de weerstand van 4 Ohm en in stand 2 komt de volle spanning op de wissermotor.

 

Ombouw 1 snelheid wisserschakelaar naar 2 snelheden wisserschakelaar

Voor de ombouw van een 1 snelheid wisserschakelaar naar een 2 snelheden wisserschakelaar zijn 3 onderdelen nodig:
een 3 standen-schakelaar
een voorschakelweerstand van 4 Ohm (Rosenthal) met aansluitdraden (zwart/paars)
een bevestigings-klembeugel voor de porseleinen weerstand.