Vliegwiel OT

De instelling BDP (OT)
Het merkteken OT op het vliegwiel is het streepje naast de O.

Vliegwiel op OT zetten
Onder de rubber afdekplug zit de pijl op het huis en links daarvan de merktekens van het vliegwiel; deze staat op 3° voorontsteking.

Verdeler TT
Verdeler binnenzijde zonder rotor.
Het merkteken BDP op de rand.

Ontsteking instellen 4-cilinder

De ontstekingsvolgorde cilinder is 1-3-4-2

Vliegwiel merktekens

Het bovenste dode punt (BDP) op het vliegwiel is
het eerste streepje NA de letter O - zie tekening links.

Gereedschap

Ontsteking instellen

Instellen ontsteking

Stap 1
Verwijder de verdelerkap en de rotor. Lichthoogte contactpunten tussen
0,40 en 0,45 mm instellen. Op 0,45 mm instellen bij nieuwe contactpunten.

Optie: de hele verdeler demonteren (eerst de oorspronkelijke stand merken),
de contactpunten schoonmaken of vernieuwen en dan de lichthoogte van de punten instellen.

Controleer de rubber 'ovale' afdichtring en vervang deze altijd.
Monteer de verdeler in de oorspronkelijke stand. Sluit de groene draad aan,
van de bobine naar de condensator met de stekker.

Stap 2
Het merkteken van het vliegwiel in de juiste stand (voor)ontsteking zetten.
De rotor staat dan bij punt 1 of 3.
Voorontsteking instellen:

Stap 3
Verdraai de verdeler (bovenkant) 'naar je toe'. Sluit het proeflampje aan: de ene krokodilklem op de stekker van de condensator en de andere op de massa (zie de tekening, bv. aan het verdelerhuis). Zet het contactslot aan op Fahrt. Draai de verdeler (bovenkant) 'van je af' totdat het lampje net aangaat. Zet de verdeler vast en controleer de instelling met het proeflampje. Verdraai de krukas-vliegwiel eerst naar rechts en dan linksom totdat het proeflampje brandt en controleer de stand van het streepje voorontsteking. OK? Zet het contactslot uit (op Halt).
Haal het proeflampje weg, monteer de verdelerkap en het rubber afdekplaatje bij de ontstekingspijl.

Aandachtpunten

Distributieketting
Controleer de speling van de distributieketting na elke 7.500 km.
De distributieketting spelingsvrij instellen staat hier...

Klepspeling
Hoe de klepspelingen van inlaat- en uitlaatkleppen, elke 7.500 km, staat hier...

Contactpunten
Let op. Bij montage van contactpunten de punten altijd ontvetten met wasbenzine en napolijsten met een doek en het scharnierpunt licht invetten. De as met de 4 nokken dun smeren met vet.
Een goede contactpunt is de Bosch 1 237 013 044.

Rotor en verdelerkap
De contacten in de verdelerkap en de rotor controleren op inbranden en zonodig schoonmaken of vernieuwen.

Condensator vernieuwen
Het is nuttig om een oude condensator te vernieuwen. Deze zorgt ervoor dat de contactpunten niet teveel vonken. Door het vonken branden de contactpunten in en moeten dan vaker vervangen worden. Een goede condensator verlengt dus de levensduur van de contactpunten.
Het laatste type condensator is Bosch 1 237 330 140.

Optie stroboscooplamp
Controleer de ontsteking bij draaiende motor met een stroboscooplamp.

Verdeler
Controleer de mechanische werking van de verdeler, zie de pagina onderhoud... Vernieuw de speciale rubber afdichtring van de verdelerhals.
Deze wordt na enige tijd hard en sluit dan niet meer goed af, vernieuw deze dan.