Remonderdelen Ate
Onderhoud aan het remsysteem moet deskundig worden uitgevoerd, bij voorkeur door een erkend revisiebedrijf.
Voordrukventiel TT
Het voordrukventiel is noodzakelijk bij een gecombineerd systeem van schijfrem en trommelrem. Het voordrukventiel vervangt in zekere zin het (standaard) bodemventiel in de hoofdremcilinder. Het bodemventiel in een gecombineerd systeem heeft een klein gaatje. Het voordrukventiel zorgt voor een restdruk in de leiding naar de trommelremmen.
Onderhoud
Bij revisie van het remsysteem is het noodzakelijk dit voordrukventiel te inspecteren. Alle onderdelen moeten goed gereinigd worden met spiritus. Op de kogel zit veelal aanslag of deze is plaatselijk verroest, waardoor hij niet meer goed functioneert. De rubber afdichtring in de messing houder kan verteerd zijn, waardoor de afdichting niet werkt.
Remcilinders
Indien de zuigers niet meer soepel heen en weer bewogen kunnen worden moet de remcilinder gereviseerd worden. Een revisieset bestaat uit alleen de rubber onderdelen of compleet met zuigers. Let op de stand van de afdichtrubbers of cups. Het kan nodig zijn dat de cilinderwand gehoond moet worden. Voor het open- en dichtdraaien van het ontluchtingsventiel (M6) heeft u ringsleutel slw7 mm nodig. Volg de ATE-specificaties op of laat een erkend revisiebedrijf dit uitvoeren. Het nummer op de remcilinder geeft globaal de diameter aan. Overweeg de aanschaf van een nieuwe remcilinder. Reinig een oud exemplaar van binnen en controleer de rubber afdichtringen.
Monteer de rubber afdichtring met een conische doorn en gebruik ATE montagepasta.
Er zijn 2 soorten zuigercups met verschillende drukveren.
Overzicht remcilinders en maten
Nummer op cilinder |
Nominale diameter |
Grootst toegelaten diameter |
Minimum diameter zuiger |
Grootste speling |
ATE cup nummer |
14 | 14,29 | 14,39 | 14,16 | 0,23 | 3.3401-1401.1 |
15 | 15,87 | 15,97 | 15,74 | 0,23 | 3.3402-1501.1 |
17 | 17,46 | 17,56 | 17,33 | 0,23 | 3.3402-1701.1 |
19 | 19,05 | 19,16 | 18,90 | 0,26 | 3.3402-1901.1 |
20 | 20,64 | 20,75 | 20,49 | 0,26 | 3.3402-2001.1 |
Hoofdremcilinder voor NSU Prinz 4, 1000 en TT
De primaire afdichting zit over de zuigerdrukveer en de secundaire afdichting zit om de zuiger. Het bodemventiel wordt door de zuigerdrukveer tegen de bodem gedrukt. Na demontage moeten altijd nieuwe afdichtrubbers en eventueel een nieuwe zuiger worden gemonteerd. De cilinderwand fijnhonen volgen de ATE specificaties. De secundaire afdichtring monteren met een conische doorn en de onderdelen monteren met ATE montagepasta.
Aandachtpunten
Bij het bodemventiel ontstaat slib of roestvorming: altijd goed reinigen. Het bodemventiel goed reinigen of vervangen. Zorg ervoor dat het kleine toevoerkanaal (0,8 mm) schoon en open is, want via deze opening wordt het gesloten systeem bijgevuld met remvloeistof.
Bij de TT uitvoering zit er een blauwe tape om de cilinder met daarop de tekst:
Ansluß mit Spezial Bodenventil.
Remdrukschakelaar voor remlichten
De remlichtschakelaar is een vrijwel onderhoudsvrij onderdeel. Bij oplopende remdruk worden de 2 aansluitlippen verbonden door een verzilverde plaat.
Alleen de drukopening kan wel eens dichtslibben.
Veiligheid
Werkzaamheden aan het remsysteem zijn voor eigen risico en aansprakelijkheid.
Voer werkzaamheden aan het remsysteen nauwkeurig en veilig uit of laat werkzaamheden aan het remsysteem door een deskundig autobedrijf uitvoeren.