Remleiding
Remleidingen werden oorspronkelijk van verzinkt staal gemaakt. De stalen leidingen waren op zich van goede kwaliteit en gingen lang mee. NSU gebruikte ze standaard. Na jaren gebruik zonder onderhoud krijg je te maken met roestplekken en dat is reden voor afkeur en vernieuwen.
Er is een nieuw materiaal gangbaar geworden met de soortnaam Cunifer. Dit materiaal is samengesteld uit koper, nikkel en ijzer. Voor remleidingen worden meestal 2 'namen' gebruikt: CuNi 10 Fe en 90/10 Cupro-Nickel; het is verwarrend, maar het materiaal is gelijk. De chemische samenstelling van het remleiding-materiaal (C70600) is: 88,6% koper, 10% nikkel en 1,4% ijzer. De eigenschappen zijn: naadloze buis buitendiameter 3/16" of 4,76 mm, wanddikte 0.028" of 0,71 mm, maximum druk 3100 PSI of 214 bar.
Remleiding met een beschermrubber.
De beschermrubbers met een tussenruimte van maximaal 20 tot 25 cm monteren met een nylon tyrip.
Aan het uiteinde van de leiding komt een dubbele felskraag. De nippels M10x1 lang 12 mm voor bevestiging aan remcilinder/hoofdremcilinder.
Montage remleidingen
Remleidingen moeten 'spanningsvrij' met de nippel worden vastgezet, bij voorkeur met een speciale 'open ringsleutel' 11 mm. Zorg er voor dat de stand van de leiding correct is nadat de nippel goed is vastgedraaid. Duw de leiding iets tegen de draairichting in, draai hem vast gelijktijdig met het terug verdraaien van de leiding in de juiste stand. Gebruik een beetje Loctite 243 voor borging van de schroefdraad en een druppel RX-5 tussen de nippel en de remleiding om roesten van de nippel te voorkomen.
Remleidingen maken
Voor het maken van remleidingen is goed gereedschap nodig.
Een kleine pijpsnijder, afbraamgereedschap en een felsapparaat.
Een pijpsnijder en afbramer voor de binnen- en buitenkant van de pijp.
Als aanvulling kan een verzinkboor gebruikt worden, met de hand, om de binnenkant netjes af te bramen. Vijlen is niet geschikt vanwege het vijlselkorrels.
Felsapparaat voor dubbele felskraag. De remleiding wordt eerst door de klemblokken tegen de aanslag gedrukt en daarna worden de klemblokken stevig aangedraaid. De aanslag wordt naar buiten getrokken en met behulp van de spindel (rechts) en de felsdoorn wordt de dubbele felskraag gemaakt.
Buigapparaat
Voor het buigen van scherpe bochten is een buigapparaat nodig om te voorkomen dat de buis ovaal wordt of knikt. Een goede geleiding aan de buiten- en binnenzijde van de buis is daarbij nodig.
Veiligheid
Werkzaamheden aan het remsysteem zijn voor eigen risico en aansprakelijkheid.
Voer werkzaamheden aan het remsysteen nauwkeurig en veilig uit of laat werkzaamheden aan het remsysteem door een deskundig autobedrijf uitvoeren.