Remcilinders en leidingen ontluchten
Remcilinders altijd ontluchten wanneer een remleiding of remslang ontkoppeld is geweest. Controleer de huidige stand in het remvloeistof-reservoir.
Gereedschap en onderdelen
- Ringsleutel 7 mm voor ontluchtingsventiel
- Glazen potje met deksel en doorzichtig slangetje
- Remvloeistof Ate SL DOT 4 - minimaal een blik van 0,25 liter (± € 6,00)
- Optie: nieuwe ontluchtnippel of stofkapje
- Optie: nieuwe remslang en/of remleiding
- Gebruik een veiligheidsbril en bescherm handen
Volgorde ontluchten
Begin bij de rechter achterwielcilinder, die is het verst verwijderd van de hoofdremcilinder.
Verwijder het rubber stofkapje van het ontluchtingsventiel en duw een passend doorzichtig slangetje op de nippel en hang het andere eind in een glazen potje. Om druk in de remleiding op te bouwen, het rempedaal 3x intrappen en ingetrapt houden (blokkeer het rempedaal of laat iemand even helpen).
Draai de ontluchtingsnippel ongeveer een kwart slag los; de remvloeistof loopt nu in het slangetje en duw de rempedaal gelijk verder in. Als de uitstroom stopt, de ontluchtingsnippel dichtdraaien. Wederom druk opbouwen en net zolang doorgaan totdat er geen luchtbellen in de vloeistof zitten. Behandel alle 4 remcilinders op deze manier en controleer regelmatig het peil van het reservoir.
Aandachtpunten
Wanneer de remvloeistof niet goed uit de leiding vloeit tijdens het doorpersen, dan kan de remslang of de remleiding 'verstopt' zijn. In zo'n geval de remslang en remleiding demonteren en inspecteren. Een remslang heeft een zeer kleine inwendige diameter en kan door omstandigheden van binnenuit en buitenaf verstopt raken. Remleidingen zijn gemaakt van staal of CuNiFer. De stalen leidingen kunnen van binnenuit (en buiten) roesten en daardoor binnenin 'verstoppen'. Neem geen risico en vervang de remslangen en remleidingen tijdig.
Tip. Controleer of nieuwe (of origineel oude) remslangen of remleidingen binnenin goed schoon zijn met perslucht of remvloeistof.
Hoeveelheid remvloeistof
NSU Prinz 4, NSU 1000, NSU TT en NSU TTS: 320 cm3
NSU Typ 110, NSU 1200: 435 cm3
NSU Wankel Spider: 435 cm3
NSU Ro 80: 485 cm3 en stuurbekrachtiging 1100 cm3
Testrit remwerking
Maak een testrit en controleer de remwerking van het afremmen en het gedrag van het rempedaal (de 'hardheid' en de intraplengte).
Remvloeistof jaarlijks vervangen
Ververs de remvloeistof, volgens voorschrift van Ate, 1x per jaar.
Daar zijn speciale drukapparaten voor, maar het kan ook door druk opbouwen met het rempedaal, met enig geduld, zoals hierboven beschreven. Houdt het niveau van het reservoir in de gaten en vul dit tijdig bij met remvloeistof Ate SL DOT 4.
Wees voorzichtig met remvloeistof, deze tast de lak aan. Remvloeistof direct met veel water verwijderen van de lak. Afgetapte remvloeistof is 'chemisch afval'.
Eigenschappen remvloeistof Ate SL DOT 4
Kookpunt: 260 °C (500 °F) minimaal.
Nat kookpunt:
165 °C (329 °F) minimaal.
Ate website voor product-informatie en veiligheidsgegevens www.ate.de
Veiligheid
Werkzaamheden aan het remsysteem zijn voor eigen risico en aansprakelijkheid.
Voer werkzaamheden aan het remsysteen nauwkeurig en veilig uit of laat werkzaamheden aan het remsysteem door een deskundig autobedrijf uitvoeren.