Fusee NSU TT rechts
(van achteren bekeken), de vetnippel zit aan de voorzijde.
Onderhoud of revisie fusee
Periodiek onderhoud

Fusee onderhoud - 2 vetnippels

In de zestiger-jaren was het erg vooruitstrevend
dat de auto maar 2 smeerpunten had, de fusee's.
In de vorige eeuw was het een vanzelfsprekende
uitspraak: doorsmeren en olie verversen, bij de 'pomp'.
Dat liet je even doen! En dat is nu voorbij, al jaren.

Naar de onderhoudsgarage of zelf de fusee's doorsmeren na 7.500 km.
Het is eenvoudig, maar gebruik wel goed vet en een stevige drukspuit.
Gebruik geschikt vet, b.v. FAG L71V kogellagervet of vergelijkbaar.


Om het doorsmeren te vergemakkelijken, moet het voorwiel onbelast van de grond ronddraaien; de carrosserie opkrikken. Borg de auto tegen wegrollen en spuit via de vetnippels vers vet in de fusee's, het (oude) vet moet uit de 'openingen' boven en onder komen. Verwijder het overtollige vet.

De vetnippel zit aan de voorzijde, hier de rechterkant van de auto.


De vetnippel aan de linker fusee; daaronder de kabel van de snelheidsmeter.

Axiale speling fuseehuis nastellen

Het kan na jaren voorkomen, dat er axiale speling (op en neer) ontstaat in het fuseehuis, omdat de onderste nylon drukring platter is geworden door slijtage. Dit is (tijdelijk) op te lossen door de onderste kroonmoer van de fuseepen aan te draaien (splitpen verwijderen). Eventuele speling van de fuseepen-lagerbus wordt hierdoor ook verminderd. Dit nastellen met de kroonmoer uitvoeren nadat er nieuw vet in de nippel is gedrukt.

Speling tandheugel nastellen

Bij de rechterkant is de kans groot dat er speling zit in de tandheugel. Deze speling kan nagesteld worden met de 2 instelbouten slw 10 mm.


Tandheugel aan de rechterkant, speling nastellen met de 2 bouten (pijl).

Onderzijde auto en remslangen

Inspecteer de onderzijde van de auto en in het bijzonder de motor-versnellingsbak-differentieel-aandrijfassen. Maak de onderdelen vetvrij.
Controleer de remslangen-remleidingen op 'slijtage' van buitenaf en maak de achterste 2 remslangen goed vetvrij.


Onderzijde NSU TT motor met versnellingsbak en differentieel.

Tip voor vetspuit

Wanneer je een vetspuit lange tijd niet gebruikt, kan het vet inwendig iets gaan 'verzepen', waardoor het hard wordt. Verwarm de metalen spuitopening, de hals en het pompdeel met een föhn en pomp het vet even goed door. Zonodig de vetspuit helemaal demonteren en alles gangbaar maken.