Achtergrond en aanpassingen website - logboek
Deze website is beschikbaar sinds 23 maart 2001
en heeft als doel om technische informatie te geven
over de NSU automotoren en wat daarbij hoort.
Ik heb 28 jaar ervaring opgedaan in het onderhoud
én het rijden met deze wagens.
Dus vanwege die 2x 4 heb ik gekozen voor: www.nsu4.nl
Het merk NSU is toch vrij onbekend en daarom ook een kort stukje
geschiedenis op deze website over deze bijzondere fabrikant. Sinds 25-11-2020 ook verschillende showrooms (Alle auto's, K 70, Ro 80 en Spider, NSU TT en Fietsen) ingericht waar alle auto's en fietsen zijn te zien met originele NSU persfoto's en tekeningen.
De NSU geschiedenis in jaartallen en firmanamen via deze link.
De zelfstandige firma NSU is in 1969 gefuseerd met Audi en rond 1977 is het merk en de merknaam NSU praktisch opgeheven.
Ik kocht een smaragdgroene Prinz 4 L in juni 1982 en 2 jaar later een sportieve targa oranje TT uit 1969. Vele jaren en kilometers gereden met beide auto's. In 1999/2000 een totale restauratie van de toen 41-jarige TT uitgevoerd en voor de Prinz 4 was dat gepland in 2011/2012. Op 17 februari 2006 is de smaragdgroen gespoten carrosserie bij mij afgeleverd, dus het opbouwen kon beginnen.
Verder aandacht voor bijzondere NSU techniek, zaken en aardigheden.
Ik hoop dat u nut ervaart van deze website en laat iets van u horen of deel uw ervaring zodat anderen er ook profijt van hebben.
Onderdelen
In relatie tot het onderhoud kom je al snel in aanraking met onderdelen en daar had ik een kleine voorraad van opgebouwd. Deze voorraad onderdelen heb ik in 2016 verkocht.
Technische Reparatiehandleidingen
In januari 2003 heb ik een technisch werkboek gepubliceerd over de versnellingsbak van de 4-cilinder motor. Mede als ondersteuning van deze werkboeken, zijn veel onderwerpen hier ook on-line te lezen.
Het Werkboek Motor is zou in november 2012 leverbaar zijn, maar dit boek is niet afgemaakt, maar wel digitaal beschikbaar. Meer...
NSU Club Nederland
De NSU Club Nederland, die de belangen behartigt van NSU rijders, organiseert bijeenkomsten, geeft een clubblad uit en heeft een eigen website www.nsu.nl
Ontwikkelingen
15-03-2009 Na 8 jaar informatie verschaffen via deze website is het moment gekomen te stoppen. De kosten overtreffen de inkomsten.
03-04-2009 Met de mogelijkheid om advertenties op de startpagina te plaatsen is er een nieuwe impuls gegeven om verder te gaan.
28-06-2010 Gestart met een nieuwe website, aangepast op actuele techniek.
Een nieuwe domeinnaam www.nsu4.nl en een nieuwe stijl.
Op 13 juli 2010 de eerste upload.
8 augustus 2010 zijn alle Nederlandse pagina's opnieuw opgemaakt met tekstwijzigingen en nieuwe foto's en tekeningen, totaal 111 stuks.
10 september 2010 staan er 137 pagina's op de site met 151.704 woorden in de zoekfunctie. Er zijn 2 verschillende foto-sliders geplaatst. De NSU geschiedenis heeft meer aandacht gekregen met onder anderen een biografie over motorcoureur Wout de Greef die op een fabrieks-NSU Rennfox 125 cc Nederlands kampioen werd in 1953.
Het aantal buitenlandse pagina's is toegenomen. Voor de werkboeken heb ik een “pagina-carousel” geplaatst om meer bekendheid aan de boeken te geven. Een pagina met informatie over de Münch.
18 september 2010 er zijn 145 pagina's met 158.378 woorden in de zoekfunctie.
27 januari 2011 er zijn 171 pagina's beschikbaar met 182.000 woorden door uitbreiding van het Engelse en Duitse deel. Meer aandacht voor de NSU geschiedenis met een lezing van Peter Schneider met veel foto's. Zelfs een fotoserie van een Simca 1000 Rallye. Een pagina met striptekeningen in relatie met het merk NSU.
4 februari 2011 er zijn 176 pagina's / 184.580 woorden.
Aandacht voor 125 jaar geleden 1e fiets gebouwd door NSU.
Een twitter-account per 16 januari 2011 en een twitterblok op de homepage.
27 september 2011 er zijn 210 pagina's / 220.000 woorden.
Aandacht voor de Prinz 4, de laatste motorfiets, breimachines, typografie en de NSU TT/TTS.
26 december 2011 er zijn nu 219 pagina's / 228.737 woorden.
Veel foto's van de NSU TT Trophy en de Youngtimer Trophy van RudyLambrechts uit België. Ook veel foto's aangeleverd door Bas Roos. Veel sport en rally-foto's van NSU TT, TTS, Sport Prinz en Prinz III en Prinz 4.
4 maart 2012 er zijn nu 224 pagina's / 237.968 woorden. Verschillende striptekeningen, knipperlichtautomaat informatie
en een postzegelpagina toegevoegd. Circa 250 Mb ruimte in gebruik, upgrade naar 500 Mb gedaan.
Bij Contact een link gelegd naar foto's van het Vondelpark in Amsterdam.
31-12-2012 de restauratie van de NSU Prinz 4 heeft maanden stil gelegen vanwege andere werkzaamheden; een speelgoedkeuken maken voor de kleinkinderen, ook heel leuk. Het werkboek Motor is ook in de vertraging geraakt. 2013 weer nieuwe kansen om met de hobby verder te gaan en misschien rijden we met de NSU Prinz 4 naar het internationale Treffen in België.
26-02-2013 met de laatste sneeuw afgelopen zondag kan binnenkort het restaureren van de Prinz 4 weer gestart worden.
In 2012, 2013 en 2014 bezig geweest 2 boekjes opnieuw uit te geven over het Vondelpark Amsterdam en andere activiteiten op natuurgebied, zie hiervoor de website www.inhetvondelpark.nl
5 mei 2014 een frisse wind door de hobby, ordenen en flink opruimen en 22 mei de website aangepast met informatie over het 39. Int. NSU Treffen in Duitsland.
Op 7 januari 2015 de site aangepast. Heeft u een vraag over onderdelen dan kunt u die via Contact stellen.
30 juli 2015. Eind 2014 is de NSU TT verkocht. Informatie over het 36. Int. NSU Treffen op de site gezet en de site bijgewerkt, het is inmiddels 142 jaar geleden dat NSU werd opgericht. Heeft u belangstelling voor onderdelen of een NSU Prinz 4 uit 1972 in opbouw, dan kunt u een bericht sturen via Contact.
Per 27 april 2016 zijn m’n Prinz 4 en alle resterende onderdelen verkocht. Er zijn nog enkele Vraagbaken van P. Olyslager te koop.De site blijft, per 23 maart dit jaar al 15 jaar, in de lucht. Derde week augustus 2016 zijn alle onderdelen opgehaald inclusief de smaragdgroene NSU Prinz 4 carrosserie en op 28 augustus 2016 zijn alle stellingen uit elkaar gehaald. Er resteren nog een aantal onderdelen die t.z.t. nog worden aangeboden.
Vragen over NSU auto's kunnen altijd gesteld worden. Al een poosje bezig met een omschakeling naar andere activiteiten zoals vrijwilligerswerk in het Rosarium Vondelpark, de natuur en de geschiedenis van het Vondelpark, creatief tekenen en het bijhouden van drie websites: www.inhetvondelpark.nl, www.vondelpark.com en rozenvereniging.nl sinds 2017. Op 27-09-2019 is deze gehele nsu4 website verplaatst naar een andere server, de ruimte van 1 GB op het vorig contract werd te klein en deze kon niet vergroot worden. Best een hele operatie deze verplaatsing met 3.202 bestanden. Binnen 2 dagen uitgevoerd en alles werkt gelukkig. Veel plezier aan alle informatie op deze site die nu ruim 18 jaar te raadplegen is. Gelijk de pagina over de Mazda rotatiemotor aangepast en aangevuld met de laatste informatie van de Mazda site 2019 en die van Jack Freeman, zie Mazda 787B Vanaf 28-09-2019 heb ik de twee werkboeken Transmissie en Motor gratis beschikbaar gesteld op deze site, met de vraag erbij een vrijwillige bijdrage aan mij over te maken om deze site nsu4.nl in stand te houden. Op 18 oktober 2019 is deze site werkzaam met een SSL certificaat en staat er een slotje in de adresbalk voor de sitenaam of klik op https://www.nsu4.nl Op 5 juli 2020 is er een zoekveld en knop op de 4 startpagina's gezet met dank aan Google Search. Na de zoekopdracht verschijnt een venster waarop alle linken staan naar het gezochte woord op de site. Wanneer het een algemene zoekvraag is ook reclame in het begin.
Financiele ondersteuning technische NSU site
Het hosten van deze omvangrijke site kost geld. De site wordt flink bezocht door binnenlandse- en buitenlandse bezoekers, bijna 100 bezoekers per dag. Ik beantwoord regelmatig technische vragen per mail en soms via de telefoon.
Om het hosten voort te zetten is het welkom wanneer bezoekers ook eens een kleine tegenprestatie leveren in de vorm van een kleine donatie.
Ga naar mijn Paypal account paypal.me/jrhomburg?locale.x=nl_NL
en stort een kleine bijdrage. Dank u wel.
Update 15-11-2020: na 5 maanden van 2 donateurs totaal € 24 ontvangen. 16-11-2020. Een aantal dagen bezig geweest om afbeeldingen mooi weer te geven met behulp van javascript in een 'lightbox'. Klik op een afbeelding en deze wordt vergroot getoond. Ook verschillende pagina's verbeterd en/of aangevuld zoals op de Duitse pagina over de Prinz 4 koppeling
19-11-2020: Vandaag een nieuwe pagina Showroom gemaakt. Alle auto's in beeld die door NSU gemaakt zijn van NSU Prinz I (1957) t/m NSU Ro 80 (1977). 26-11-2020: Voor de NSU Spider, de NSU Ro 80 en de NSU K 70 een aparte showroom gemaakt en verschillende technische artikelen verbeterd. Verder de Wankel-pagina aangevuld met NSU Persfoto's inclusief de originele tekst die op de achterkant van de foto's werd afgedrukt, ook op de Duitse pagina. Een week intensief bezig geweest en op de pagina contact een nieuw portret gemaakt op 25-11-2020. Op 07-12-2020 een grote update alle 216 pagina's.
Onderaan te zien met © 2001-2021 en een link naar de https:// versie site. Ik loop nu iets voor met het jaartal 2021, maar alle pagina's aanpassen, ook op alle pagina's in het hoofdmenu met Showroom is een omvangrijke klus. Ook de pagina NSU fabriekslogo die ik kortgeleden heb gemaakt (04-12-2020) aangevuld met tekeningen die ik rond 2006 heb gemaakt. In de loop van december worden alle pagina's op detail doorgelopen en het systeem van afbeeldingen en foto's vergroot weergeven met javascript-programma 'lightbox'.
Op 23 maart 2021 bestond deze technische site over NSU 20 jaar en heb deze mijlpaal stilletjes gevierd met een afbeelding op de startpagina en hier.
26-12-2022. Alle 257 pagina's weer een update gegeven de afgelopen week en waarschijnlijk tot en met 31 dec 2022.
Het jaar 2023 is bijzonder, want dan is het op 27 juli 150 jaar geleden (1873) dat de fabriek begon met het produceren van breimachines in Riedlingen aan de Donau en vanaf 1880 in Neckarsulm.
Vanaf 1886 gingen zij noodgedwongen ook fietsen maken en de eerste motorfiets liep in 1900 en werken aan mobiliteit pakte goed uit. Voor dit "150 jaar geleden moment" een ontwerp gemaakt op basis van het typerende fiets- en motorfietsloge van de NSU fabriek met 150 Jahre NSU-Werke met de plaats Riedlingen waar de firma begon en de bekende plek Neckarsulm in Duitsland bij Heilbronn.
1 februari 2023 een serie van aanvullingen gemaakt voor de pagina's over de Dynastart, gelijkstroomdynamo en de wisselstroomdynamo. Veel foto's erbij, scans en pdf's gemaakt van technische informatie. Ook aanvullingen op de Duitse pagina's.
3 februari 2023 enkele dagen bezig geweest met een update van het systeem met foto's vergroten.
De javascript en css van het programma Lightbox vernieuwd waardoor het tonen van foto's sneller gaat en dat het doorklikken of wegklikken ook duidelijker is (groter), vooral op een smartphone.
Bij de pagina Wissermotor voor het eerst een film gezet met een testopstelling voor de ruitenwissermotor. In en rond 2014 was ik aan de gang gegaan met het reviseren van wissermotors, daar had ik nog een voorraad oude van liggen. Uit die tijd ook wat ervaring met wat er zoal te zien is binnenin de wissermotor. Verder nog een oud artikel over de wissermotor uit 1985 op de pagina gezet.
5 februari 2023 de pagina koppeling NSU Prinz 4 met verschillende foto's en gescande NSU documentatie aangevuld, ook de Duitse pagina. 31 juli 2023 alle koppelingen met Twitter (NSU) verbroken vanwege naamswijziging naar X.
31 december 2023 en 17 december 2023 Het oorspronkelijke kenmerk met de favicon, het plaatje links in de adresbalk van de browser, is veranderd van een gestileerde H met pijl naar rechts, naar het originele NSU-logo uit 1965 en per 31-12-2023, met in kleur en ook in zwart, zie de bijgaande afbeelding. Het eindresultaat is bijzonder, op de startpagina zwart en de overige pagina's gekleurd, ook mooi.
De oude favicon van de NSU Club had een gelijksoortig NSU-logo, maar sinds de nieuwe website van de club per 8-12-2023 is die favicon het ronde clublogo geworden (ooit door mij ontworpen).
Hans Homburg 17-12-2023 en 31-12-2023
8 april 2024. Op 23 maart 2024 was het 23-jarig bestaan van de website!22 mei 2024 de werkplaats reparatiehandleiding Weber carburateur DCOE voor de TT of TTS op de site gezet.