Kunstwerk 1971 van AUDI NSU

Stahlradwagen - Gerhard Bauer

NSU 1200 C in Neckarsulm

NSU/FIAT Neckar 1100

Goggomobil/NSU Arno Zuylen

NSU Fox 125 ZB uit 1953

NSU Pfeil 1889

NSU TT in Audi Forum Neckarsulm

Kunstwerk Hochradgruppe 1977

Felix Wankel
Erfinder aus Leidenschaft

Weingärtnergenossenschaft

Abarth uitlaat 1000 - 1200 TT

NSU FT600-RS - P4 + Weber

Die Ausfahrt am 9. Juni 2012

Modehaus Diemer Neckarsulm

Löwenbrunnen Neckarsulm

NSU 'Bullus' 501 SS Supersport

Feest met band Wirtschaftswunder


Onderdelen-pagina Neckarsulm



32. Int. NSU Treffen Neckarsulm 7-10 juni 2012

Tijdens het 32. Int. NSU Treffen in Neckarsulm heb ik
foto's gemaakt en hiervan een serie op deze pagina gezet.
Op het Pichterich Festgelände, Pichterichstraße, in het park,
in het NSU TT/TTS Rennsportzentrum, langs de weg tijdens
de rondrit en langs de Marktstraße in Neckarsulm.

Op maandagavond 4 juni om 18.40 uur richting Noord-Brabant gereden en om half negen de tent opgezet op een Natuurkampeerterrein bij Lierop. Dinsdag zijn we daar gebleven en hebben bijna de hele dag gewandeld met zonnig weer.

Lierop

Strabrechtse Heide

Rund

Op woensdag 6 juni om 10.40 uur vertrokken richting Neckarsulm (Duitsland) waar we om 18.00 uur arriveerden en een kampeerplek vonden in het “NSU-park”.
Donderdag ingeschreven en daarna Neckarsulm bezocht. Daar “ontdekten” we een beeld bij de Johannes-Häußler-Schule in de Friedrichstraße: Die Freunde van Karin Hesselbacher-Bälz, 1971, geschonken door AUDI NSU ter gelegenheid van het 1200-jarig bestaan van de stad Neckarsulm.
Die Freunde

Die Freunde

Die Freunde

Naamplaat kunstwerk
Dit geschenk werd gegeven in de periode, dat er nog NSU's werden gemaakt!

Neckarsulmer Stahlradwagen 1888Stahlradwagen1888
Wilhelm Maybach heeft de Breimachine- en fietsenfabriek te Neckarsulm in 1888 gevraagd een vierwielige constructie te ontwerpen voor zijn twee-cilinder motor. Na het maken van de constructietekeningen werd het eerste prototype gebouwd en deze was op 11 december 1888 klaar, later bekend geworden als de eerste automobiel van Gottlieb Daimler. Van dit type werden er zeker 52 gebouwd in Neckarsulm, een 'auto' waar alle wezenlijke onderdelen, zoals motor, aandrijving en chassis, werden samengebracht tot een rijdbare eenheid. Dit model, aanwezig op het feestterrein, is gebouwd door Gerhard Bauer, Bad Friedrichshall.
De website van Gerhard Bauer: www.geba-modellbau.de en meer informatie over dit model en alle andere modellen; klik in het overzicht op een model voor meer informatie.
Stahlradwagen

Stahlradwagen 1888 Motor

Stahlradwagen 1888

Langs de Pichtelichstraße in Neckarsulm een 1200 C klaar voor de vakantie.
NSU 1200 C in Neckarsulm

NSU/FIAT
Deze auto hoort er ook een beetje bij, de NSU Fiat Neckar 1100-103 uit 1953-1968. In 1929 verkocht NSU zijn fabriek in Heilbronn aan FIAT. Toen NSU in 1957 weer auto's ging maken werd de naam NSU/FIAT veranderd in Neckar. De fabriek sloot de deuren in 1971.
NSU/FIAT

NSU/FIAT

NSU/FIAT interieur

De “special” Goggo die al vele jaren met succes meeraced, met NSU motor.Goggomobil/NSU
Zeer compact en uiterst krachtig is deze Goggomobil/NSU met 6 versnellingen.
De krachtige en snelle creatie van Arno Zuylen.
Goggomobil/NSU Arno Zuylen

Cockpit Goggomobil/NSU
De speciale versnellingspook die de 6 versnellingen snel schakelt.
NSU TTSpecial motor
De TT Special-motor met 6-versnellingsbak. Koeling vanaf het front en de zijkant.

Herkenbaar oud, een gewone ongerestaureerde NSU Fox (125 ZB) 2-takt van Marc van der Laan, from Schotland, for ever.
It's good fun to take the Fox for a nice ride through the beautiful hills ~ ~ ~
NSU Fox 125 ZB uit 1953

NSU Fox 125 cc

NSU Fox 2-takt 125 cc 1953

NSU Fox 2-tact 1953

Snelheidsmeter NSU Fox

NSU Fox stuur

NSU Fox vering
Dubbele vering; in het frame (instelbaar) voor het achterwiel, en onder het zadel. Ook in het voorwiel.
NSU Fox voorwiel
De voorwielvering.
Voorwiel

NSU Fox aandrijving

NSU Fox voorspatbord

NSU Fox 1953
De vering van het NSU Fox-frame kan met een aluminium vleugel-schroef worden ingesteld, deze zit recht van de drukveer.

NSU Pfeil - Sicherheitsfahrrad 1889 in het Audi Forum Neckarsulm
NSU Pfeil 1889
Na het Hochrad-model, was dit het eerste “veiligheidsmodel”. Deze fiets kreeg de naam “Pfeil”, en deze naam zou voor de volgende generaties, 40 jaar lang, gebruikt worden. Vanaf 1894 leverde NSU ook onderdelen aan fietsfabrieken, zoals pedalen, naven en wiellagers volgens de merknaam “NSU im Hirschhorn”, die tot 1912 werd gebruikt. In 1889 werden 27 verschillende fietsen gebouwd. In Neckarsulm werden tot 1963, totaal 77 jaren lang, 1,75 miljoen fietsen geproduceerd.
NSU Pfeil 1889

NSU Pfeil 1889

Audi Forum Neckarsulm Parkeergarage - tweemaal NSU TT
NSU TT

NSU TT

NSU TT in Neckarsulm
Voor een Amsterdammer heel bijzonder; zonder kosten met een parkeerschijf maximaal 2 uur parkeren in de Urbanstraße.

NSU Museum
Het beeld “Hochradgruppe” van Herman Koziol, 1977, geschonken door de firma Klaus Th. Krämer KG. Het staat voor het Zweirad- en NSU museum aan de Urbanstraße 11 te Neckarsulm.

NSU Museum

Felix Wankel
Door het raam (zie boven) van het museum gefotografeerd:
Felix Wankel - Erfinder aus Leidenschaft / Uitvinder met hartstocht
Zweirad- und NSU-Museum

Weingenossenschaft Neckarsulm

Abarth uitlaat
Made in Italy. The mufler with wich there is no power loss.
Le pot d'echappement avec lequel on ne perd pas de puissance.
De uitlaat waarbij geen vermogenverlies optreed.

NSU Sport
Formule 600 cc.
NSU 600 cc

NSU FT600-RS

NSU FT600-RS

NSU FT600-RS

NSU FT600-RS

De rondrit op zaterdag 9 juni 2012 - Gemeinsame Ausfahrt am 9. Juni 2012

NSU Prinz 4 in Neckarsulm
De gezamenlijke rondrit. Voorop een Prinz 4, daarachter 2 kleine Prinzen III
en een Ro 80. Op de achtergrong de Scheuerberg, het domein van wijnboeren.

NSU Prinz 4

NSU Ro 80

NSU Sport Prinz

NSU Prinz III

NSU TTS uit Neckarsulm

NSU Prinz 4 Hans Broers

NSU TT Marco van den Broek en Carrie

NSU TT original

VW K 70 met Marijke en Lefert Vos

NSU Prinz 1000TT

NSU Prinz 4 Smaragtgrün

NSU Prinz III

NSU Wankel Spider

NSU 1000 C - was van Furth

NSU Ro 80

NSU TT Special - Henny Geenen

NSU TTS Andreas Potthoff

NSU Wankel Spider - Neckarsulm Marktplatz - Diemer
Het Modehaus Diemer KG neemt een bijzondere plaats in bij de Neckarsulmer geschiedenis. Dank zij een tip of advies van Simon Diemer, die een textielfabriek en winkel had in Neckarsulm, verhuisde de breimachinefabriek van Christian Schmidt per juni 1880 van Riedlingen naar Neckarsulm. Over deze periode kunt u meer lezen op de pagina over de breimachine-periode en de aanvang van de fietsenmakerij. In de Schloßgasse, een zijstraat van de Marktstraße, ook enkele etalages van het Modehaus Diemer met 2 oude gevelstenen (met vergroting).
Modehaus Diemer

Löwenbrunnen 1484 - 1984
De markante “Löwenbrunnen” op de Marktplatz van Neckarsulm is in 1984 herbouwd.

Terug op het Festgelände langs de Pichterichstraße. Met een Italiaans ijsje in de hand valt mijn oog op een 'good looking' motorfiets. Voordat hij in de aanhanger wordt gereden vraag ik even; welk type is dit? Een Bullus. Een Bullus! Wow.
Gebouwd van 1930 tot 1935, ontworpen door Walter William Moore en erg succesvol met Tom Bullus aan het stuur. Met deze machine werden heel wat prijzen/kampioenschappen binnengehaald bij NSU: NSU 501 SS Supersport met Koningas aandrijving en liep 140 km/uur.

Zo ziet hij er uit; heel krachtig.
NSU 501 SS Supersport

NSU 'Bullus' 1930-1935

NSU 'Bullus' 500 cc

NSU 'Bullus'

NSU 'Bullus'

Wirtschaftswunder
Der Band “Wirtschaftswunder”. Het was een gezellige en feestelijke avond, een mooie afsluiting van het 32. Int. NSU Treffen in Neckarsulm.

In een apart artikel op de site een bezoek aan het NSU TT/TTS Rennsportzentrum.
Een aanvulling over onderdelen-aanbod staat op een aparte pagina.