Overzicht compressiegegevens
Gereedschap
Voorbereiding
Compressiemeting
Lektest
Aandachtpunten

Compressiemeter MotoMeter

Compressiemeter

Compressie meten 4-cilinder

De compressie in de verbrandingskamer is een
goede indicatie voor de motorconditie.
Wanneer de fut uit de motor lijkt te zijn –of er komt
rook uit de uitlaat– dan is een compressiemeting een
uitstekende manier om de conditie van de motor te testen.

De fabrieksgegevens werden met enige ruimte opgegeven
omdat die van verschillende factoren afhangen.

Overzicht compressiegegevens


Type
motor
Prinz
20 pk
Prinz
23 pk
Prinz
30 pk
1000
996 cc
Type 110
1085 cc
TTS
996 cc
TT
1077 cc
1200
1177
Compr.
verhouding
6,8 : 1 7,5 : 1 7,6 : 1 7,5 : 1 8,0 : 1 10,5 : 1 9,2 : 1 7,8 : 1
Compr.
druk
- - 10 - 11
ato
9,5 - 10,5
ato
9 - 11
ato
- 10 - 13
ato
10 - 13
ato

Gereedschap

Foto's links:
Zelfregistrerende MOTO METER en de
MAFA METER van Saarloos Rotterdam

Voorbereiding

Voordat je gaat meten moet je het volgende doen:

Compressiemeting

Belangrijk is dat de 4 cilinders ongeveer dezelfde druk aangeven. Een drukverschil tot 0,5 ato is acceptabel. De startmotor even stevig laten ronddraaien en de drukmeting uitvoeren. Deze meting geeft dus de maximum compressie aan in de verbrandingsruimte en hiermee kan je concluderen dat er iets aan de hand kan zijn met de 'afdichting' van kleppen of zuigerveren.

Lektest

Met de lektest kan de oorzaak van 'lekkage' wat beter opgespoord worden. Hiervoor heb je een luchtcompressor nodig en een lektestmeter. Het principe is eenvoudig: de zuiger staat in de bovenste stand (hoogste versnelling ingeschakeld en de handrem aangetrokken om te zorgen dat de zuiger in het BDP blijft staan), er wordt persluchtdruk via het bougiegat in de compressieruimte gebracht en de drukmeter registreert de eventuele wegvallende druk. Het lekpercentage mag niet hoger liggen dan 12%. Het lekken via de inlaatklep of de uitlaatklep (of beide) hoor je bij het inlaatspruitstuk of de uitlaat. Wanneer er lucht ontsnapt via de zuigerveren, dan zou dat hoorbaar moeten zijn bij het gaatje van de oliepijlstok ('luister'-slangetje aansluiten). Vooral de lekkage via de zuigerveren is belangrijk om te weten, want dan moeten de cilinderkoppen én de zuigers/cilinders worden gereviseerd (nieuwe zuigerveren / cilinder honen).

Aandachtpunten

Zorg ervoor dat de startmotor bij de compressiemeting krachtig draait;
Wanneer 1 cilinder een te lage druk heeft, kan je de test uitbreiden door wat olie in het bougiegat te spuiten; wanneer na meting de druk beter is, kan de oorzaak liggen aan versleten zuigerveren.

Informatie over een cilinderkoprevisie 1000, 1200 of TT hier...