Gereedschap
Gereedschap

Tapeind
Tapeind
zit met fijne schroefdraad M8x1
in de cilinderkop en heeft gewone schroefdraad M8x1,25 voor de bevestiging van de uitlaat.

Ensatbus
Ensat-schroefdraadbus
voor reparatie M8x1 schroefdraad in cilinderkop.
Buitenzijde M12x1,5 (fijn)

Boormal achterkant
Verbeterde boormal
Alle 3 tapgaten M8x1 in de cilinderkop zijn met deze mal te herstellen.
De boor- en tapbus en de 2 bevestigingsbussen worden met een inbusbout M5 x 12 geborgd.
De 2 bevestigingsbussen waarmee de boormal wordt vastgezet hebben een inwendige diameter van 8,7 mm.
Deze +0,7 mm tolerantie is nodig voor een nauwkeurige fixatie van het te bewerken gat.

Uitlaat tapeind cilinderkop
herstel met Ensat-schroefdraadbus

Als gevolg van de verbetering van de uitlaat
(die ook zwaarder was), bleek het bij verschillende
type Prinzen nodig het onderste schroefdraadgat in de
cilinderkop te versterken.
Hiervoor was een boormal ontwikkeld waarbij het niet nodig was de hele cilinderkop te verwijderen én de motor kon in de auto blijven.

Deze boormal komt ook van pas als de inwendige schroefdraad van het tapeind, door wat voor reden ook, hersteld moet worden.

In 1961 kon met behulp van speciaal NSU gereedschap (40 91 00 945) de cilinderkop herstellen met een stalen zelftappende Ensat-schroefdraadbus.

Boormal

Boormal standaard NSU 40 91 00 945 voor herstel tapgat cilinderkop

Let op. Met een korte boor 10,3 mm, voorzien van zeskantmoeren op de schacht, kan met behulp van een kniestuk met verlengstuk en een boormachine het gat in de cilinderkop worden opgeboort vanaf de onderzijde, voortappen en de Ensat-schroefdraadbus aanbrengen.

Ensatbus monteren

De 3 handelingen voor de versterking van het M8x1 schroefdraadgat

Verbeterde boormal

Het kan voorkomen dat ook de schroefdraad van de bovenste schroefdraadgaten wordt dolgedraaid of stuk gedraaid. Dit kan door klemming van de koelbeplating komen waardoor het tapeind scheef in het gat wordt gedraaid of door onwetendheid, wanneer een standaard M8x1,25 tapeind in het gat wordt gedraaid. Herstel met een Ensat-schroefdraadbus is dan de oplossing.

Speciale boormal

Bovenstaande boormal kan dus ook zo gemaakt worden, dat alle 3 schroefdraad gaten M8x1 hersteld kunnen worden. Er zijn dan totaal 4 bussen nodig, zie foto hierboven.

De boormal kan gebruikt worden als de motor in de auto blijft. Veel handiger is om de tapgaten te herstellen als de cilinderkop is gedemonteerd voor revisie.

Advies demontage en montage uitlaat
Om vernieling van de fijne M8x1 inwendige schroefdraad te voorkomen, de tapteinden niet met de uitlaatmoeren meedraaien bij het losdraaien van de moer. In veel gevallen zitten de uitlaatmoeren door roest erg vast op het tapeind. Als een tapeind gaat meedraaien bij het losdraaien van een uitlaatmoer, moet de uitlaatmoer altijd met een moersplijter verwijderd worden.
Zie uitlaat vervangen hier...