Klemstuk

Klemstuk schakelstang


Het schakelmechanisme

De schakelas motor 2-cilinder

De schakelas motor 4-cilinder

 

Schakelstang met verbeterd klemstuk

Het schakelmechanisme heeft 'ruimte' nodig om probleemloos te kunnen werken. Die 'ruimte' hoort bij de schakelas te zitten bij de motor en niet in de schakelstang.

De schakelas met kunststof kogel van 24 tot 26 mm bij de motor heeft gemiddeld
3 tot 5 mm speling om motortrilling te voorkomen in de schakelpook.
Omdat het aluminium klemstuk na jaren gebruik inslijt is dit onderdeel nog goed te herstellen én te verbeteren volgens onderstaande methode.
1 mm speling in het klemstuk geeft een extra uitslag van 5 mm boven in de pook.

Een kijkje in de werkplaats hoe de bronzen bus wordt gemaakt, het klemstuk wordt uitgedraaid, beide onderdelen met 2-componentenlijm vastgezet worden en de over-lengte van de bus wordt nagedraaid in de juiste vorm.
Bus van brons
Bus van brons
Bus van brons
Klemstuk uitdraaien
Bus gelijmd

De bus is met overlengte gelijmd en wordt hierna in de juiste vorm ingekort, zodat de schakelpook maximale uitslagruimte heeft.
Klemstuk schakelstang

Hieronder het vergelijk, beide klemstukken op de schakelstang. De linker heeft ruim 0,6 mm speling in diameter. De slijtage is duidelijk te zien. Het schakelt nog wel, maar met veel speling bovenaan de pook.
Klemstukken

Bij vernieuwing van het klemstuk, is het aan te bevelen ook beide kunststof lagerbussen te vernieuwen. Een perfecte oplossing zijn de 2-delige lagerbussen die hier... beschreven staan.

Wanneer er interesse is voor zo'n verbeterd klemstuk kunt u met mij contact opnemen.