Schakelmechanisme Prinz 4 en 1000 modellen
Onderhoud en verbetering van het schakelmechanisme.
In het hele schakelmechanisme zitten 3 constructiedelen, die enige speling kunnen veroorzaken.
- 1. De schakelpook en het daaronder zittende aluminium klemstuk
- 2. De schakelstang-lagering vóór en achter
- 3. De kunststof kogel op de schakelas en het vierkante buiseind
Vooraf kan vermeld worden dat enige bewegingsruimte in het schakelmechanisme normaal is. Deze speling is bewust aanwezig om motortrillingen de vrije ruimte te geven, zodat deze niet worden doorgegeven aan de schakelpook.
Onderzoek speling
De speling van het hele systeem is makkelijk op te sporen in 3 stappen.
Stap 1. Schakelpook
Verwijder de hele schakelpook door 2 bouten M8 (slw13) los te draaien. Controleer het kogelgewricht en de onderste nylon kogel d= 20 mm van de schakelpook, en de inwendige boring van het aluminium klemstuk d= 20 mm op slijtage.
Stap 2. Schakelstanglagers
Controleer via het gat van de schakelspook of er ruimte zit in het voorste nylon lager, door de schakelstang op en neer te bewegen. Daarna moet het achterste lager gecontroleerd worden. Aandachtpunt bij het achterste lager is: de stalen lagerbushouder, die ook los kan zitten in de montageplaat, waar de nylon lagerbus in zit.
Stap 3. Schakelkogel van de motor en schakelstang-eind
Als laatste wordt de kogel van de schakelas (motor) gecontroleerd. Wanneer deze loszit of versleten is moet die vervangen worden. Beoordeel het vierhoekige buiseind inwendig op slijtage.
Wanneer we bovenstaande controles hebben uitgevoerd, kunnen we beoordelen of we overgaan tot het geheel of gedeeltelijk demonteren van het mechanisme. Omdat de optelling van verschillende kleine spelingen zorgt voor een slecht functionerend schakelmechanisme, is de aanbeveling alle lagerbussen en versleten onderdelen in één keer te vervangen. Hieronder de beschrijving van de gehele aanpak, waarbij de motor kan blijven zitten.
Alternatief lagerbus: speciale gedeelde lagerbus van Helmut Kolkhorst
Het verwijderen en monteren van de schakelstang is een lastige en tijdrovende klus wanneer de motor blijft zitten. Een alternatief is gebruik te maken van een speciaal hiervoor gemaakte gedeelde lagerbus.
Nadat de lagerbus is gemonteerd wordt deze geborgd met een speciale borgplaat van Nirosta (speciaal roestvrij staal), die rondom de bus wordt 'geknepen'.
Let op: doorzagen van de standaard lagerbus geeft een slecht resultaat omdat de lagerbus wordt verzwakt en 2 spleten geeft: zwakke lagering!
Meer informatie en uitleg in de product-informatiebladen van Helmut Kolkhorst
Not macht erfinderisch (176 kb - pdf). Deze bussen zijn niet meer te koop!
Let op: deze bus is niet 'doorgezaagd', maar speciaal zo gemaakt dat de 2 delen tegen elkaar, een zuiver rond gat in de lagerbus geeft!
Demontage schakelpook - vervanging aluminium klemstuk
De schakelpook verwijderen met de 2 bouten M8 (slw13) van de tunnel. Wanneer alléén het aluminium schakelstuk versleten is, kan het volgende worden gedaan. Schroef de 2 voorste deksels van de bodemplaat en draai het voorste schroefje (Parker) uit de verwarmingsbuis. Trek het uiteinde van de verwarmingsbuis voorzichtig via het 2e dekselgat naar buiten om toegang te krijgen tot het aluminium klemstuk. Zie tekening. Draai de bevestigingsbout M7 x 32 los met pijpsleutel 11 mm en vervang het aluminium klemstuk.
Let op: wanneer er óók speling zit in de 2 nylon lagerbussen van de schakelstang, dan de hele verwarmingsslang demonteren.
Demontage hele verwarmingsslang en schakelstang - de motor kan blijven zitten
Voordat u aan deze lastige klus begint is het verstandig de accu los te koppelen.
Schroef de 3 deksels van de bodem en draai het voorste schroefje (Parker) uit de verwarmingsbuis.
De 3 deksels zitten vast met speciale Parkerschroeven
met stompe punt
Verwijder het borgplaatje en het nylon ringetje bij de verwarmingsklep (achter) en maak de 4 stuks M5 boutjes van het verwarmingsverdeelstuk los. Maak de warmtewisselaarslang (uitlaat) los van het verdeelstuk, draai de schroef (Parker) uit het verdeelstuk en trek de verwarmingsbuis voorzichtig uit de tunnel. Maak ook de benzineslang van de benzinepomp los (en afstoppen) om beschadiging van de nylon benzineleiding in de tunnel te voorkomen. Verder is het nodig de instelstang van het verwarmingssysteem uit de tunnel te halen. Verwijder de 2 Parkerschroeven van het hendel-mechanisme, til het geheel schuin omhoog, verwijder de splitpen en duw de 'verwarmingsstang' los. Via de 3e dekselopening van de bodem, kan de borgring van de buitenkabel verwijderd worden (lastig!). Als het nodig mocht zijn, moeten de klemstrippen die aan de bovenkant van de tunnel zitten, die de kabels en de benzineleiding op hun plaats houden, iets opengebogen worden. Wanneer het uiteinde van de kabel door de borglip is getrokken, moet het drukveertje verwijderd worden om zoekraken ergens in de tunnel te voorkomen.
Als de kabel eruit is, kunnen de 2 bovenste M5 bouten van de steunplaat losgemaakt worden, en kan de steunplaat met de schakelstang, naar beneden bewogen worden. Verwijder het aluminium klemstuk door de bout M7 x 32 met pijpsleutel 11 mm los te draaien. Trek de schakelstang zo ver mogelijk naar achteren, totdat hij stuit tegen de motor, trek hem nu met het buiseind naar beneden gericht, langs de motor uit de tunnel. Niets forceren en denken aan de benzineleiding binnenin.
Schakelstang
Beoordeel de kwaliteit van de schakelstang en de aangelaste vierhoekige buiseind. Soms is het buiseind inwendig behoorlijk ingesleten. De schakelstang opknappen of vernieuwen. Als optie zou je de schakelstang ook kunnen laten verzinken. Standaard hebben de schakelstangen een diameter van 18 mm.
Oude type schakelstangen hebben een diameter van 15 mm.
Steunplaat schakelstang
Beoordeel de steunplaat en let op de stalen lagerbushouder, want die zit aan de steunplaat geklonken, en die klinkverbinding wil nog wel eens loszitten. Verwijder de nylon lagerbus en klink (of soldeer) de lagerbushouder voor de zekerheid extra vast en geef de plaat een coating. Monteer de nieuwe nylon lagerbus in de steunplaat én in de tunnel en let daarbij op de juiste montagestand. Maak vooraf even een schets.
Nylon kogel schakelas
Het is raadzaam deze kogel bij deze ingrijpende vernieuwing ook te vervangen nu dit makkelijk kan. Vervang dan ook direct de oliekeerring 15 x 24 x 7 van de schakelas, zie de instructie hier...
Montagedoorn schakelstang
Omdat de montage van de schakelstang moeilijker is dan demonteren, moet een doorn gemaakt worden, ONMISBAAR bij de montage. Dat komt, omdat de schakelstang nu onder buigspanning de tunnel ingeduwd moet worden.
Zie de afbeelding van de houten doorn.
Montage
De montage van alle onderdelen geschiedt in omgekeerde volgorde. Voordat de schakelstang wordt gemonteerd, moeten de nylon lagerbussen ingevet worden.
De benzineslang doorvoertule goed controleren op scheuren en zonodig vernieuwen. De houten montagedoorn (klemmend voorop de schakelstang) voorkomt beschadiging en vergemakkelijkt de montage en is als zodanig onmisbaar! De benzineleiding ONDER de schakelstang houden tijdens het invoeren van de schakelstang. Smeer de verwarmingskabel.
Afstellen schakelpook 4-cilinder
Hieronder een afbeelding van de schakelonderdelen, gezien vanaf de achterzijde, van schakelpook t/m de schakelas naar de versnellingsbak. Het hartje aan de bovenkant geeft de neutrale stand weer.
Materialen
Zorg voor alle reservematerialen voordat alles uit elkaar wordt gehaald.
- Voor de schakelpook - kogel onderin of nieuwe kogelschalen
- aluminium schakelstuk
- 2 nylon lagerbussen
- Kogel voor schakelas motor met montage hulpconus
- Oliekeerring schakelas (in motor) 15 x 24 x 7
Aandachtpunten
- Verwarm de nylon lagerbussen in water vóór de montage
- Controleer alle motorrubbers, speciaal het voorste rubber
- Controleer de werking van het verwarmingssysteem in het aluminium verdeelstuk, klep met rubber rand, zie de pagina verwarming
- Controleer de afdichting van de 3 bodemdeksels
- Smeer de schakelstang met kogellagervet