Klik op de foto voor een vergroting



Motorrubber voorzijde P4
Motorrubber kap P4 achter met verstevigingsplaat binnenin

Lagerbout 2x lagerbout motorophanging achterzijde.


De 2 gladde pasvlakken zitten in de aluminium motorlip en de uitwendige schroefdraad M12 in het motorrubber.
Aan de rechterkant wordt de beugel van de uitlaat bevestigd met bout M10 x 22 met borgplaat en fiberringen.
Het motorrubber wordt met een bout M12 x 15 DIN 933 8G met veerring DIN 127 als eerste vastgezet aan de beugel van de motortraverse.
Daarna de lagerbout via de motorsteun in het motorrubber vastdraaien en tenslotte de uitlaatbeugel met fiber-ringen vastdraaien in de lagerbout.

Schakelkogel monteren

Schakelas
Schakelas Prinz 4
Oliekeerring moet nog gemonteerd worden en daarna de schakelkogel

 

Motorrubbers 2-cilinder controleren / vernieuwen

Controleer regelmatig of de motorrubbers nog goed functioneren, want deze mogen niet te slap worden. Ook of de bevestigingsbouten nog goed vastzitten.
Wanneer het voorste rubber slap is geworden, dan ligt de motor laag en wordt het schakelen in de versnellingen lastig. Dit voorste rubber heeft soms te maken met olie-lekkage uit de oliekeerring van de schakelas.
De achterste 2 motorrubbers maken de grootste veer-uitslag en hebben vooral te maken met veroudering door hitte van de uitlaat en motor en vervuiling.
De motorrubbers in de stalen kappen zijn de bevestigingen tussen motortraverse / carrosserie en de motor.


Op de foto is te zien dat het motorrubber rechtsboven al tegen de bovenkant van de stalen kap zit en onderaan zit veel ruimte.
Waarschijnlijk is het motorrubber al te slap geworden en veert maar één kant op.
Klik op de foto voor een vergroting

Wat kan er mis gaan

Bij slap of gescheurd motorrubber kan de stalen kap zo belast worden dat deze ontzet of scheurt. Vooral het voorste motorrubber is belangrijk in relatie tot het schakelen in de versnellingen. Is dat rubber echt op, dan kan de motor-schakelas op de huls van de schakelstang komen te liggen.
De bodem van de achterste stalen kappen zijn versterkt met een dikke staalplaat die met 8 puntlassen vastzit.

3 motorrubbers vervangen

Wanneer de motorrubbers te slap zijn geworden door verhitting, veroudering en/of weersomstandigheden moeten die vernieuwd worden. Alle drie tegelijk is het mooist. Het is belangrijk dat de 2 achterste rubbers in de juiste stand gemonteerd worden en bij de voorste het schuine deel van de stalen kap naar beneden wijst voor het uitveren van de motor.


Bij het voorste rubber zit een dikke fiber isolatieplaat met 2 gaten om de hitte-afgifte van de motor naar het motorrubber te verminderen, vernieuw deze fiber plaat als het kan, want meestal is deze vet en ingedrukt.
Lees onderstaande fabrieks-instructie met aanvullende blauwe tekst van mij.
Klik op de afbeelding voor een vergroting.


Schakelmechanisme

Voor informatie over het schakelmechanisme van de NSU Prinz 4, zie hier...

Schakelkogel en oliekeerring vervangen

Als de schakelkogel slijtageplekken heeft, wordt de schakel-speling te groot. Het komt ook voor dat de kogel door verouderingsverschijnselen los komt te zitten op de schakelas, of dat er delen afbrokkelen. Dan moet de schakelkogel vervangen worden.

Tip. Mijn advies is om gelijktijdig met de motorrubber-vernieuwing ook naar de oliekeerring en de schakelkogel te kijken en zonodig te vervangen. Verwijder eerst de oude nylon kogel, vernieuw de oliekeerring en monteer de (nieuwe) schakelkogel met het hulpgereedschap. Verwarm de kogel eerst in heet water.