Kleppen stellen

Ring voor klepdeksel
Speciale ring met rubber (2x)
voor vastzetten klepdeksel

Voorbereiding
Materiaal
Gereedschap
Kleppen stellen
Aandachtpunten
Montage klepdekselpakking
Ontsteking instellen P4
Revisie cilinderkop P4
NSU gereedschap P4 overzicht
NSU gereedschap 1000 en TT overzicht
Gereedschap demontage kleppen 4-cilinder
Voor de Prinz 4 is speciaal NSU gereedachap nodig

Kleppen reviseren


Na veel kilometers rijden kan het nodig zijn om de klepsteelafdichtingen te vernieuwen of zelfs een cilinderkop-revisie (laten) uitvoeren wanneer de kleppen zijn verbrand.

Kleppen stellen

Rubberen klepsteelafdichting met witte Teflon afdichting

Kleppen verbrand


Kleppen stellen en kleprevisie 2-cilinder Prinz 4

Elke 7.500 km kleppen stellen bij koude motor op klepspeling 0,20 mm voor inlaat- en 0,25 mm voor de uitlaatklep.

Voorbereiding kleppen stellen

Accu-aansluiting massa losnemen, kartonnen trechter wegnemen, luchtfilter verwijderen, klembeugel luchtfilter verwijderen en carburateur afdekken, kleppendeksel verwijderen (M7) en Dynastartdeksel verwijderen (2 clips).

Materiaal

Gereedschap

Kleppen stellen

Stap 1
Controleer de 4 klepspelingen.
Controleer het loopvlak van de nokkenas en de tuimelaars.

Stap 2
Stel de 4 klepspelingen in op 0,20 mm en controleer na ronddraaien de instelling.
Uitlaatkleppen bij voorkeur iets ruimer op 0,25 mm.

Stap 3
Controleer de afdichtpluggen met O-ring boven de cilinderkopbouten en vernieuw de O-ringen 20 x 15 zonodig. Maak de oude klepdekselpakking goed schoon als deze opnieuwgebruikt kan worden. Maak de aluminium afdichtranden vetvrij en gebruik hittebestendig Elring Dirko HT afdichtpasta bij montage van de klepdeksel.

Aandachtpunten

Montage nieuwe klepdekselpakking

Tip. Bij gebruik van een nieuw type pakking de 2 dikke afdicht-sluitringen met inwendig afdichtrubber (zie afbeelding hiernaast) niet direct te monteren.

Maak de aluminium afdichtranden olie- en vetvrij met wasbenzine. De randen en de nieuwe kurken pakking met weinig afdichtpasta Elring Dirko HT insmeren en de klepdeksel monteren. Nadat de klepdeksel is geplaatst wordt een dunne ril Dirko HT afdichtpasta tegen het tapeind gelegd met een sluitring DIN 125 er overheen. Draai de 2 moeren M7 gelijkmatig vast. Er is nu voldoende schroefdraad om de klepdeksel stevig vast te zetten.

LET OP. Tijdens het proefdraaien van de motor moeten de 2 moeren van de klepdeksel spoedig opnieuw aangedraaid worden. Bij warme motor (en nieuwe pakking) kan het ribbelprofiel van de klepdeksel stevig in de pakking worden gedrukt, waardoor een goede afdichting tot stand komt.
Naderhand kunnen de 2 speciale afdichtsluitringen met afdichtrubber gemonteerd worden.

2 soorten klepdekselpakking
In de beginperiode werden pakkingen van standaard kurk gebruikt. Deze waren prima, maar 'gevoelig' voor verharding en daardoor scheurvorming (olielekkage).
Deze nieuwe kurkpakking zijn gewoon goed, maar leg ze voor montage eerst een nacht in het water en droog ze af voor montage.

Later is ander en dikker materiaal in gebruikt genomen met een donkere kleur; stugger maar ook lastiger te monteren. Zie de montage-tip hierboven.

Voor nieuwe afdichtrubbers 041-02-00-031-000.


Kleponderhoud of kleprevisie

Aanpak in stappen

Naast het regelmatig instellen van de klepspelingen is het na wat langere tijd nodig om de Rubber-Teflon klepsteel-afdichtingen te vernieuwen. Het wordt serieus wanneer de klepgeleiders vervangen moeten worden. Dan volgen ook het kleppen vernieuwen en de klepzittingen frezen of in te slijpen.

Wanneer de motor begint met roken dan is het de hoogste tijd om te onderzoeken waaraan dat ligt. Een eerste stap is het meten van compressie, daaraan kan je afleiden of er 'luchtlekkage' aanwezig is waardoor het benzinemengsel met olie onverbrand ontsnapt en 'rook' veroorzaakt.

De ernst kan van minimaal tot ernstig zijn. Minimaal kan worden opgelost met eenvoudig onderhoud en ernstig betekent een revisie van de cilinderkop. Wanneer de compressie in de verbrandingskamers gemiddeld redelijk goed is kan je 2 of 3 dingen doen:

Wanneer je met nr. 1 begint kan dat na wat kilometer rijden een verbetering opleveren. Vooral even doorzetten zodat de motor goed op temperatuur komt. Levert dat geen merkbare verbetering op dan wordt het echt 'sleutelen'.


A. Compressie meten en bij lekkage een eerste stap naar ontmanteling, de kleppendeksel verwijderen.
B. Controleer eerst alle klepspelingen. Wanneer er géén klepspeling wordt gemeten, dan kunnen de kleppen niet goed afdichten en ontstaat er lekkage van brandstof-olie dus rook-lekkage. Wanneer één of meerdere kleppen te strak staan zou je dat kunnen oplossen door een juiste instelling 0,2 mm speling en het 'rook-probleem' is dan waarschijnlijk opgelost. Klepdeksel monteren en een testrit maken.
C. Blijft de motor 'lekken' dan opnieuw compressie meten. Wanneer de compressie te laag is dan zou je nog alleen aan de klepsteel-afdichting kunnen denken en deze vernieuwen, maar dat is dan een soort lapmiddel. Best nog een flinke technische ingreep om dit zonder de cilinderkop te verwijderen uit te voeren, maar het kan.
D. Voordat je de klepveren verwijdert is het handig om de compressieruimte te vullen via het bougiegat met bijvoorbeeld een stuk nylon-touw, zodat de kleppen niet naar beneden zakken, en de zuiger(s) in de bovenste stand zetten. Wanneer je met het speciale NSU klepveer-demontage-gereedschap (hefboom) de spie, schotels en de 2 veren hebt verwijderd, dan kan je de oude klepsteel-afdichtingen verwijderen.
E. Nu kan je per cilinder beoordelen of er speling aanwezig is tussen klepsteel en klepgeleider. Draai de zuiger iets naar beneden en beoordeel of de 2 kleppen in de klepgeleider 'rammelen' of dat de speling minimaal is. Wanneer vooral de uitlaatklep te veel speling heeft dat moet er helaas wel extra werk worden uitgevoerd, een gehele cilinderkoprevisie met nieuwe kleppen, klepgeleiders, klepzittingen frezen en na montage van de klep de nieuwe klepsteelafdichtingen voorzichtig monteren met een montagehuls zodat de teflon afdichting niet beschadigd.
F. De klepspie is een belangrijk onderdeel bij de constructie. Voor de montage moeten de groeven van de klepsteel en de spie goed worden schoongemaakt en licht worden ingevet. Tijdens het draaien van de motor draait de spie en de klep enigszins om zijn as.

Cilinderkoprevisie bij de Prinz 4

Wanneer de klepbediening gereviseerd moet worden moet de cilinderkop verwijderd worden en dat is niet eenvoudig en vereist speciaal NSU gereedschap, zie de instructie op de pagina Cilinderkoprevisie

Speciaal NSU gereedschap kleppen verwijderen 4-cilinder op pagina Cilinderkoprevisie 4-cilinder

Documentatie uit het Reparaturhandbuch NSU-Prinz 4 uit juli 1964