Remankerplaat met remschoenen en 2 trekveren die hier onjuist zijn gemonteerd.
De trekveer met 2 spiraaldelen hoort bij de remcilinder.

Maatvoering remmen voor: remtrommel 200 mm
remcilinder 17 mm.

Maatvoering remmen achter: remtrommel 180 mm
remcilinder 15 mm.
Linken
Overzicht remcilinders
Remonderdelen ATE
Remsysteem ontluchten
Remsysteem NSU TT/TTS
Remtrommel achterwiel
Schijfremmen TT/TTS
Remcilinder ATE documenten

Remschoenen voorwiel monteren
met 2 verschillende trekveren

Wanneer je de remtrommel en de remschoenen met de
trekveren hebt verwijderd komt soms de vraag bij het monteren:
hoe zaten de 2 trekveren?

Juiste montage 2 trekveren

De trekveer met de 2 spiraaldelen hoort naast de remcilinder te zitten.
Wanneer je deze situatie ziet (foto links), moet ook de remcilinder (17 mm) losgenomen worden. Deze reviseren of vernieuwen. Waarom? De zuigertjes bewegen tijdens het remmen een paar millimeter. Remschoenlippen die inwendig tegen de zuigertjes drukken gaan roesten en dit wordt doorgeven aan de zuiger/cilinder.
Eén of beide cilindertjes gaan vastzitten, zie onderstaande foto's.

Remcilinder 15 mm Remzuiger 15 mm
Remcilinder aangetast door roest

Tekening fusee met remtrommel en instructie NSU



Uit het reparatieboek van NSU 1000. Klik op afbeelding voor vergroting.

Uit de Vraagbaak van P. Olyslager over de NSU 1000.
Klik op afbeelding voor vergroting.

Informatie over de remmen 1000, 1200 en TT (Boek P. Olyslager)


Uit de Vraagbaak van P. Olyslager over de NSU 1000.

Remschoenen monteren

Plaats de stofkappen van de remcilinder over de remschoenlippen en monteer de remschoenen in de remcilinder. Monteer de 2 trekveren in beide gaten en plaats de remschoenen tegen het vierkante drukblok. Vet het drukblok en de uiteinden van de remschoenen licht in.

Controleer de werking van de stelnokken, maak deze vooraf weer gangbaar met WD-40 en stel deze (ongeveer) in de oorspronkelijke stand. Vóór het plaatsen van de combinatie wiel/remtrommel, moeten de remvoeringen geschuurd en vetvrij gemaakt worden evenals de stalen voering van de remtrommel.

Maak de spiebanen en de naaf en de remtrommel schoon en vet deze in. Plaats de wiel/remtrommel combinatie en corrigeer de stelnokken met een speciale remschoensleutel slw17. Let op de juiste draairichting: de nok moet tegen de buitenzijde van de remschoensleuf gedraaid worden. Plaats de borgplaat en draai de moer (zonder vet) zeer goed vast.
Borg de moer met de borgplaat.

Ontluchten remcilinders

Remcilinders altijd ontluchten wanneer de remcilinder, remleiding of remslag los is geweest.
Informatie hierover staat hier...

Waarschuwing: dit artikel is met zorg samengesteld. De auteur kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele onjuiste informatie of schade die hierdoor is ontstaan. Voer werkzaamheden aan het remsysteen nauwkeurig en veilig uit of laat werkzaamheden aan het remsysteem door een deskundig autobedrijf uitvoeren.