Gottlob Banzhaf

Gottlob Banzhaf
Directeur NSU 1884-1910
Onder zijn leiding is de breimachinefabriek vanaf 1892 omgebouwd tot fietsenfabriek.


NSU geschiedenis in jaartallen

NSU geschiedenis 1873-1984
Lezing van Peter Schneider 1986


Documentatie
Das Rad der Zeit - Audi Tradition
NSU Fahrräder 1886-1963
Martin Krach Steuerkopfzeichen 1897 (?)
Steuerkopfzeichen 1897 (?) Messingfarbig - bron Martin Krach


Breimachineproductie 1873-1892

130 jaar geleden de eerste fiets van NSU

In 1886 was de productie van breimachines van de Neckarsulmer Strickmaschinenfabrik A.G. vrijwel uitsluitend nog voor de Oostenrijkse markt. Vanaf 1885 voerde Oostenrijk echter een vijfvoudig hogere invoerbelasting in, waardoor de afzet van breimachines duidelijk terugliep en men moest naar alternatieven uitkijken.

Hochrad Germania en Sicherheidsrad
Het Hochrad “Germania” 1886 en de veiligheidsfiets “Pfeil” 1888

De “fiets” beleefde een zegetocht door de wereld en dat werd opgemerkt door
Gottlob Banzhaf, vanaf 1884 fabrieksdirecteur. Hij was de zwager en opvolger van
NSU oprichter Christian Schmidt.

1886 startte de fietsfabricage in Neckarsulm

In Neckarsulm werden vanaf 1886 naast breimachines dus nu ook tweewielers gebouwd. Ze werden samengesteld uit Engelse onderdelen. Het Hochrad kreeg de naam “Germania”. Deze tweewielers hadden een groot voorwiel (1,47 meter) aangedreven door trappers en aan de voorvork zat het stuur. Aan het gebogen frame een klein achterwiel, een opstaptrede en een verend lederen zadel.

Omdat deze hoge tweewielers niet praktisch waren, werden fietsen met kleinere wielen ontworpen door de Neckarsulmers, de veiligheidsfiets in 1888. In de fabriek werkten in 1889 al 60 mensen die 200 fietsen maakten. Door de aanhoudende vraag naar fietsen, werd de productie van breimachines in 1892 stilgelegd.

NSU im HirchhornDe fabriek maakte nu alleen fietsen en afgeleid
van de plaatsnaam NeckarSUlm werd de merknaam
“NSU im Hirschhorn” vastgelegd in 1892.

 

Het “Niederrad” van 1893-1896 maakte de fiets populair en het werd een verkoopsuccesvol. Alle onderdelen werden in eigen fabriek gemaakt en vanaf 1897 sierden voor het eerst metalen merkplaatjes op het balhoofd.
De fabrieksnaam werd omgedoopt in 1897 tot: Neckarsulmer Fahrradwerke A.G..

In 1900 werkten circa 450 medewerkers bij NSU die 5281 fietsen maakten. Voor remnaven was 1949 een topjaar, er werden 297.000 stuks gemaakt en die werden ook gebruikt in andere fietsen zoals bij de Nederlandse Empo. In datzelfde jaar werden 135.480 fietsen gemaakt.
NSU leverde ongeveer 343.000 tweewielers af in 1955; fietsen, bromfietsen, motorfietsen en ook al 26.684 scooters, en bij de jaarproductie hoorden ook 51.760 moderne terugtrap remnaven.

Vanaf 1958 werden er weer auto's gebouwd en de vraag naar fietsen daalde tot rond de 40.000 stuks per jaar. De fietsenproductie werd in 1963 gestopt.
Totaal zijn er 1.750.000 fietsen gebouwd.

Alle gemotoriseerde 2-wielers leverden ook een indrukwekkend aantal:
2,30 miljoen (van 1900 tot 1965).