NSU dealer en importeur informatie - NSU tot AUDI NSU


Showroom all NSU cars
All Ro 80 models and colors
NSU Ro 80
Showroom NSU Ro 80
Showroom NSU K 70
Showroom NSU Spider
Showroom NSU fietsen
Informatie NSU Productie

Uit de periode vanaf 1969 met nieuwe firmanaam AUDI NSU.

Uit de beginperiode Prinz III

Uit de beginperiode Prinz III. Metaal gietwerk in diep relief met glanzend chroom en goudkleurige strip met NSU PRINZ schild in blauw-rood-chroom met 3 groene stippen.

Uit de beginperiode motoren en rijwielen

Uit de beginperiode rond 1965 voor de vakantie-periode.

Prijslijst 1 januari 1972 van AUDI NSU importeur Van Oorschot blad 1 van 4 met NSU auto's.



NSU dealer en importeur aspecten


In Nederland was vanaf circa 1965 tot en met 1972 een omvangrijk NSU dealer netwerk voor de verkoop en service aan auto's. Daarvoor was er al een NSU dealer netwerk van motorfietsen, scooters, bromfietsen en fietsen.

Nadat ik mijn eerste NSU Prinz 4 kocht in 1982 waren er officieel geen dealers meer die NSU's verkochten en onderhoud uitvoerden. Er waren nog wel dealers die het bord AUDI-NSU hadden hangen, maar NSU was echt over. Zeker met een 2-cilinder luchtgekoelde motor in de NSU Prinz 4 met contactpunten, condensator en koolborstels paste absoluut niet meer in het eigentijdse garage-concept met diagnoseapparaten. Bij toeval bleek een oud NSU dealer nog oude klanten te helpen en kon je daar je auto een servicebeurt laten geven. Een eenmans-garage P.A. Westdorp in de Amsterdamse Marco Polostraat 91. Een buurtstraat met rijtjeshuizen tot 3 hoog en een geïntegreerd garagebedrijf die daar al heel lang gevestigd was. Na aankoop van de 2e of 3e hands NSU Prinz 4 L uit 1972 werd daar ook de eerste grote beurt uitgevoerd met nieuwe remcilinders, nieuwe spoorstangen, contactpunten, kleppen stellen, oliefilter vernieuwen en nog een paar kleine dingen. Voordat we op kampeer-vakantie gingen naar Duitsland.

Het familiebedrijf Westdorp had drie vestigingen in Amsterdam West niet ver van elkaar verwijderd; 1 verkooppunt in de Admiraal de Ruijterweg 398 en 2 reparatie garages; Marco Polostraat 89-91 en de Lippijnstraat 6-10.

Verschillende dealers waren verbonden met de Nederlandse importeur N.V. v/h Firma Van Oorschot in Rotterdam die de nieuwe auto's en de onderdelen leverden. Er waren ook andere AUDI NSU importeurs, namelijk Hart Nibbrig & Greeve en Pon's Automobielhandel. Bij de laatste twee lag het accent op AUDI. Het was de bedoeling om één dealernetwerk te vormen, maar dat is er niet van gekomen. Na het stopzetten van de NSU productie in Neckarsulm Duitsland rond 1972-1973 werd dat ook het einde van de NSU import. HNG schreef zijn dealers dat het AUDI-importeurschap per 1 oktober 1974 werd beëindigd en PON werd de nieuwe AUDI importeur en Van Oorschot bleef dat tot 1 mei 1975. PON zou tot 1 januari 1977 nog aan alle Audi-NSU-dealers van Van Oorschot blijven leveren, maar voor de NSU rijder was er geen vooruitzicht meer, einde nieuwe NSU auto's. De VW K 70 en de NSU Ro 80 waren nog enkele jaren de laatste producten uit de NSU fabriek.

Naast de eenvoudige administratie bij de dealer was er richting de importeur een soort van automatisering ontwikkeld met bestelkaarten per onderdeel die de dealers aan de importeur stuurden. Deze bestelkaarten / ponskaarten werden in de computer van de importeur verwerkt en de spullen werden geleverd. De originele NSU onderdelen-nummering werd door de importeur vervangen door een eigen nummersysteem en later werden de NSU en Importeur-onderdelenboeken vervangen door een viewer met Microfiches.
Hieronder zo'n bestelkaart van een moer. Klik op de afbeeldingen voor een vergroting.


Alle honderden bestelkaarten zaten in een stalen kofferkist en die was loodzwaar in de richting 15 á 20 kg.


De Nederlandse importeur en enkele NSU dealers in 1962, afgedrukt in het blad Autokampioen, het autoweekblad van de Koninklijke Nederlandse Toeristenbond.
Een duidelijke prijskaart voor alle NSU automobielen per 15 februari 1967.


Overzicht NSU dealers januari 1968 / juli 1970 met het accent op de NSU Ro 80.


Overzicht NSU dealers in Nederland op 4 pagina's, een topperiode in september 1970. Een NSU Prinz 4 L kostte toen ƒ 5.096 (extra voor skaibekleding ƒ 75,04; stalen schuifdak ƒ 448,00). Wegenbelasting ƒ 103,90 / jaar. All-risk verzekering van ƒ 500 tot ƒ 650 en WA van ƒ 130 tot ƒ 240 per jaar.
Een ruilmotor kostte ƒ 860,00 excl. montage.

De laatste prijslijst per 16 januari 1973 waarin NSU auto's werden aangeboden. Een uitzondering was de NSU Ro 80 die tot 1977 werd geproduceerd. Rechts een overzicht van AUDI NSU dealers die waarschijnlijk de laatste nieuwe NSU's verkochten en waren aangesloten bij de importeur Van Oorschot.