Onderhoud
Storingsoorzaken
Testen en oplossen
Dynamo + regelaar gegevens
Artikel Gelijkstroomdynamo
Artikel Dynastart Prinz 4

Gereviseerde dynamo voor de NSU TT
Klik op de afbeelding voor het Duitstalige artikel, 4 pagina's

over de wisselstroomdynamo uit het boek “Quersnitt 148”
Auto-Reparaturanleitung
NSU TT / TTS
PDF van 24 Mb
Klik op afbeelding voor het Duitstalige artikel, 8 pagina's

over de gelijkstroom- en wisseldynamo uit het boek “Jetzt helfe ich mir selbst” - Dieter Korp
NSU 1000 / 110 / 1200 / TT
PDF van 9,0 Mb
Elektrisch principeschema
NSU TT

 

Draaistroomdynamo Bosch voor NSU TT/TTS

De draaistroomdynamo of wisselstroomdynamo heeft verschillende voordelen ten opzichte van de gelijkstroomdynamo. Zo levert hij al vermogen bij laag of stationair toerental, levert méér vermogen, vraagt minder onderhoud en weegt minder.

De hoofdonderdelen zijn: stator, rotor, diodenhouder en de koolborstels. De rotor is op 2 kogellagers gelagerd.
In tegenstelling tot de gelijkstroomdynamo (veldwikkelingen zijn in het dynamohuis gewikkeld) zijn de veldwikkelingen van deze dynamo op de rotor gewikkeld.

Onderhoud

De wisselstroomdynamo vraagt weinig onderhoud en werd gemaakt voor een onderhoudsvrije periode van circa 50.000 km. De connectors kontroleren of ze nog goed vastzitten en de V-snaar op spanning houden. Bij twijfel over de werking kan je de dynamo laten reviseren bij een gespecialiseerd bedrijf of een (moderne) nieuwe kopen voor circa € 250 in samenhang met ook een (moderne) nieuwe regelaar.
Koolborstels of de kogellagers laten vervangen en de Regelaar laten controleren of vernieuwen. Aansluitdraden en connectors vernieuwen.

Storingsoorzaken

1. Klemmende koolborstels
2. Versleten koolborstels of sleepring
3. Koolborstelveren te slap
4. Kogellagers versleten
5. V-snaar versleten of te slap ingesteld of slipt.
6. De elektrische relatie met de regelaar.
7. Slechte verbindingen draden; aansluitingen, losse connectors of slechte massa.

Aandachtspunt: de stroomkring mag bij draaiende motor niet plotseling onderbroken worden door b.v. een massaschakelaar of een draad losnemen. Dat geeft een piekspanning die de dioden in de dynamo kapot kunnen maken. Ook de accu verkeerd aansluiten (plus en min verwisselen) is fataal voor de dioden.

Testen en storing oplossen

In het boek "Auto-Reparaturanleitung NSU Querschnitt durch die Autotechnik 148" staat een beschrijving over mogelijke storingen, de oorzaken en de oplossingen.
De link (pdf 24 Mb) naar het Duitstalige boek:
Reparaturanleiting 148 Wisselstroom-dynamo TT/TTS

Gegevens dynamo en regelaar

Een nieuwe Bosch wisselstroom- of draaistroomdynamo heeft (had) een onderhoudsvrije periode van circa 50.000 km en kan tot 490 Watt belast worden.
Dynamo: Bosch K1 (RL) 14 V 35 A 20. Bosch nr. 0 190 600 010 (eerste type). Vanaf 900 toeren/minuut begint het laden van de accu.
Regelaar: Bosch ADN 1/14 V. Bosch nr. 0 190 600 016.
Standaard-spanning bij belasting: 13,9 tot 14,8 Volt.
Stroom bij belasting: 28 tot 30 Ampere.

 


Onderdelen wisselstroom- of draaistroomdynamo Bosch K1 (RL) 14 V 35 A 20.
Waarschijnlijk het eerste type.
Klik op de afbeelding om het artikel, 4 pagina's te lezen (pdf).

Over de wisselstroomdynamo uit het vakblad “BOVAG” over de nieuwe dynamo.
Datum: 21-12-1968.