Gereedschap
Contactpunten instellen
Vervroeger
Dynastart
Onderhoud Dynastart
Aansluitplaat 12 Volt
Demonteren anker
Contactpunten (merk)
Condensator (merk)
Koolborstels (merk)
Montage tips contactpunten
Tekening Dynastart


Het anker met de kollektor Problemen met het anker


Origineel BOSCH-boekje over de Dynastart (pdf 5 Mb) Klik op afbeelding om het boekje te openen. 21 pagina's, niet helemaal compleet.

BOSCH Regelaar 0 190 219 003

Contactpunten - condensators



BOSCH Dynastart Datenblatt origineel 12.1964 (oud type)
Download tekening BOSCH Dynastart (pdf)

 



Tijdens instructiedagen voor NSU clubleden in m'n garage in de 90-er jaren met een opengewerkte NSU Prinz 4 motor, gebruikte ik deze zelfgemaakte kartonnen schijf (d=44 cm) om te laten zien hoe het 4-takt proces verloopt tijdens 2 omw. van de krukas.
Je kon dan ook zien wanneer de inlaat- en uitlaatkleppen open en dicht gingen, de nokkenas op halve snelheid draaide door het Ultramaxsysteem en wanneer de kontaktpunten open gingen op het ontsteek-moment OT.
Hieronder de animatie
Ultramaxsysyteem voor aandrijving nokkenas vanaf de krukas

 

Kijkrichting naar de Dynastart, krukas met klein tandwiel onderaan draait rechtsom.
Anker
In principe werden defecte ankers van de Bosch Dynastart niet door de NSU-garages of Dynamo-specialisten gerepareerd. Het defecte anker werd opgestuurd naar de fabriek in Neckarsulm en men kreeg een ruil-anker retour. Kosten circa 140 gulden (1966).
Anker
Demonteren dynamo-anker wanneer deze erg vastzit.

Dynastart ontsteking instellen

Voer eerst onderhoud uit aan de Dynastart alvorens de contactpunten te vernieuwen of opnieuw af te stellen, elke 7.500 km.

Contactpunten
Contactpunten Bremi 1048
Aansluitpunt condensator- en bobinedraad met bout M3 x 10 (slw5,5).

Grondplaat contactpunt Grondplaat contactpunt
Contactpunt-grondplaat - A scharnierpen - B insparingen voor het instellen van het ontsteektijdstip met een schroevendraaier - C excenterschroef vast contactpunt
D sleuven voor instellen van het ontsteektijdstip - E bevestiging voor punten

Gereedschap

Testlamp

Contactpunten en ontstekingstijdstip instellen

Stap 1
Bougiedoppen verwijderen om te voorkomen dat de motor onverwachts aanslaat.

Vervroeger controleren
Vervroeger met een ringsleutel slw17 mm linksom losdraaien, bout en vervroeger wegnemen. De nok van de vervroeger-ring glad polijsten. Vervroeger inwendig spaarzaam smeren met grafietvet (Molykote-pasta).
Monteer de vervroeger.
LET OP dat de nok van de vervroegerplaat in de uitsparing van de krukas valt, en draai de bout slw17 stevig vast en controleer de werking.
Smeer de vervroeger-ring met nok met een dunne laag hitte bestendig vet of kogellagervet.

Let op. Controleer of de scharnierpen A van de contactpunt-grondplaatgoed goed vastzit. Door trilling gaat de klinkverbinding loszitten waardoor de ontsteking slecht en onregelmatig wordt. Smeer deze scharnierpen en monteer de contactpunten.
Reinig de contactpunten voorafgaand aan montage altijd met ontvetter en polijst ze goed glimmend droog en schoon. Veelal zit er op de punten een beschermlaag tegen oxideren gedurende de opslag.

Stap 2
Lichthoogte contactpunt instellen
Krukas circa 45 graden door het BDP draaien (nok op maximale hoogte) en de puntopening tussen de 0,35 en 0,45 mm instellen met excenterschroef (5) en met schroef (6) vastzetten. Bij nieuwe punten 0,45 mm aanhouden. Controleer de lichthoogte. Voor nummers zie tekening hieronder...

Stap 3
Ontstekingstijdstip instellen
Krukas op 0 graden (BDP) zetten (via inspectiegat). Ontstekingstijdstip Prinz 4 is NUL graden - dus geen voorontsteking. Testlampje 12V-2W aansluiten op contacthamer (+) en aan de massa (-). Grondplaat (7) met de 2 schroeven half los zetten en naar rechts verschuiven.
Contact-slot op 'Fahrt' zetten. Grondplaat (7) naar links terug verschuiven met een korte schroevendraaier in de uitsparingen (9) tot het lampje net gaat branden (punten gaan open) en daarna de grondplaat vastzetten met de 2 schroeven. Controleer de instelling.

Let op. Zet het contact-slot eerst uit en verwijder dan het proeflampje.

Stroboscooplamp
Optie: controleer het ontstekingstijdstip met een stroboscooplamp bij draaiende motor. Plaats de bougiekabelklem over bougie 1e cilinder in de juiste richting, de plus (+) aan nr. 15 van de bobine en de min (–) aan massa. Het stroboscooplicht zal de OT-streep bij de pijl van het carterhuis 'stilstaand' tonen. Plaats de rubber stop in het koppelingshuis.

Vervroeger

Vervroeger
Vervroeger - buitenzijde
A grondplaat - B vervroegerpen, rechtsom is vervroegen

Vervroeger Vervroeger
Vervroeger - binnenzijde
Pijl = nok voor in krukas. Rood = contacthoek 206 graden en 30 min.
A grondplaat - B vervroeger-ring met nok - C centrifugaalgewicht
D veer zwaar - E veer licht
Foto rechts: vervroegerring met nok, pijl geeft draairichting aan.
Let op de stand van de sterke veer.

Veren
Montage 2 trekveren D en E
Bij de montage van de 'zwakke' veer E 040 17 00 922 000, maakt het niet uit hoe deze wordt gemonteerd.
Let op. Bij montage van de sterke veer D 040 17 00 918 000, moet het lange oog aan de buitenkant komt te zitten, met de open zijde naar de aanslag toe.

Foto rechts: vervroegerring met nok, pijl geeft draairichting aan.
Let op de stand van veer D.


NSU instructie monteren sterke veer (1961)

Dynastart

Overzicht van de onderdelen van de Dynastart.

Dynastart ontsteking instellen
A vervroeger - B loopvlak vervroeger-ring met nok voor contactpunt
C koolborstelhouder met koolborstel, veer en de aansluiting naar massa
D collector van het anker: spleet tussen de lamellen schoon houden (krabben)
E contactpuntset - F condensatorhouder en condensator met aansluitdraad

BOSCH Dynastart onderdelen NSU Prinz 4 - Klik op foto voor vergroting.

Condensator
Maak de condensator regelmatig schoon met een borsteltje en zorg ervoor dat de aansluitdraad geen sluiting maakt met de koolborstelveer

Onderhoud Dynastart

Blaas met perslucht en veeg met een kwastje de losse koolstof uit het Dynastarthuis. Maak de verbinding en de isolatie op de condensator goed schoon (vrij van olie en koolstof). Controleer de 4 koolborstels op slijtage; ligt de koolborstel gelijk aan de koolborstelhouder, dan vernieuwen. Vervang koolborstels na 40.000 km. Controleer iedere 15.000 km de lengte van de koolborstels en de borstelveerdruk. Het is aan te bevelen na 15.000 km de koolborstelhouder inwendig schoon te maken, de koolborstel en de collector. Polijst de collector (koper-lamellen) schoon en krap de tussenliggende isolatie voorzichtig schoon.
Voor het demonteren van het anker is een speciale en sterke K10 demontagebout M10 nodig. Draai de montagebout M10 - slw17 van de vervroegerplaat weer goed vast nadat de vervroeger-grondplaatnok goed in de krukas-insparing is geklikt.

Aansluitplaat 12 Volt en massa-aansluiting

Aansluitplaat 12V Dynastart

Let op. Controleer de aansluitplaat + 12 Volt verbinding (16) op goed contact: maar pas op voor te vast aandraaien en voorkom het afbreken van de pertinax plaat. Gebruik een combinatietang of een waterpomptang om het messing aansluitpunt stevig vast te houden terwijl de bout wordt aangedraaid met ringsleutel slw10.
Bij vervanging van de aansluitplaat moet de inwendige aansluitdraad aan de nieuwe aansluitplaat gesoldeerd worden met een zware soldeerbout.

Let op. De plus 12 V en min (massa) aansluiting aan de Dynastart zitten dicht bij elkaar.
Voorkom kortsluiting en koppel voor de veiligheid de accu-min eerst los.

Controleer de massa-aansluiting van de Dynastart naar de carrosserie-massa.
Controleer of de op de grondplaat geklonken scharnieras voor de contactpunten nog goed vast zit en smeer deze as altijd met vet. Smeer de vervroeger-ring met nok (B) voor de goede werking van het losse contactpunt. Doe dat elke 4.000 km, bij voorkeur ook de binnenzijde (vervroeger losdraaien).

Anker Dynastart demonteren




Schrauben

Voor het demonteren van het anker moet een speciale drukbout gebruikt worden.
NSU gereedschap 40 91 01 913. Deze is van veredeld staal gemaakt kwaliteit 10 K; gebruik dus géén 8G kwaliteit. De drukzijde en de schroefdraad een beetje insmeren met Molykotevet. Spuit een beetje kruipolie achterin het gat en wacht even zodat de vloeistof de conische astap heeft bewerkt. Draai de bout zover aan dat het anker loskomt en let op de losse spie.

Wanneer het anker erg vast zit
Gebruik niet zoveel kracht dat de drukbout vervormd aan de punt, want dan wordt het steeds moeilijker om het anker te verwijderen. Je kan niet verder drukken, én de bout krijg je er niet meer uit...
Om het lostrekken te verbeteren mag er voorzichtig met een hamer op een een koperen, aluminium of bronzen staaf met een diameter van circa 20 mm, zachtjes op de astap van het anker geslagen worden (schrikken) zonder deze te beschadigen. Houd de bout hierbij 'op spanning'.

Tip demonteren 'vastgeroest' anker. Wanneer de motor uit de auto is gehaald, kan er ook speciaal trekgereedschap worden gebruikt. Bevestig een lange stang aan de drukbout en met een glijdend 'valgewicht' en stuik aan het eind van de stang, kan het anker naar buiten 'geslagen' worden. Houd de bout hierbij 'op spanning'.
Zie het artikel 1961 in de linker kolom.

Tip. Bij montage van het anker de conus van het anker en krukastap een klein beetje invetten.

Contactpunten

Condensator 0,3 µF d= 18 mm L= 32 mm

Zwarte aansluitdraad condensator met aansluitlip is 9 cm lang.

Koolborstels

Koolborstels Koolborstels
Koolborstels Koolborstels
Koolborstel 5,7 x 10 mm L= 22 mm
Draadlengte 40 en 100 mm van hart oog tot koolborstel 2x

AUDI NSU set 9 8741 17 001 000 van Bosch
Nummer in koolborstel 748 01
De koolborstels zijn geschikt voor NORIS-DYNASTART AZ/DJ2R/130/12 Volt
BOSCH Satz-Nr. 1 027 014 106

Montagetips contactpunten

Tekening Dynastart

Dynastart

 

Tekening contactpunten en condensator. Nummering en uitleg hierboven.

Download onderstaande tekening als pdf - klik op de tekening

Het anker (gewicht 5,22 kg) met ankerwikkelingen en de kollektor

Het anker, dat op de konische tap van de krukas zit, draait in het poolhuis van de Dynastart. Onderstaand 4 foto's van het anker en de kollektor.

Een vervuilde kollektor met koolstof en vet met een niet pluizende doek reinigen met aanstekerbenzine, droogwrijven en goed laten drogen. Wanneer de kollektor ingesleten is of onrond is geworden kan deze op een draaibank iets worden afgedraait. De kollektor niet met 'de hand opknappen' met schuurpapier.


Het Bosch Anker met Nummer 1 024 018 008
NSU-Teil-Nr. 0401700915000 of Inruil-Nr 0401700915007.


Binnenkant van het Anker met de dikke ankerwikkelingen aan de buitenkant. Het conische gat met de spiesleuf.

Problemen met het anker van de Dynastart

Bij normaal gebruik van de NSU Prinz III, Prinz 4 of SportPrinz blijft het anker goed werken met een klein beetje onderhoud van de kollector. Deze kollektor na b.v. 30.000 km eens reinigen en op tijd de koolborstels vervangen.
In uitzonderlijke omstandigheden zoals onbelast in een te hoog toerental draaien of komen, of een plotselinge vastloper van de motor, al dan niet bij hoge temperaturen, kunnen het anker beschadigen of kapot maken. Het gebeurt dan dat de ankerwindingen los gaan zitten (soldeer in de kollektor-aansluiting smelt) en zorgen dan voor het slecht functioneren van het anker, kortsluiting en kapotdraaien van de bedrading. Starten van de motor lukt dan niet meer.
Omdat een anker best een hoge prijs had, werden die soms 'gerepareerd' en enkele voorbeelden hiervan staan hieronder. Ooit heb ik deze ankers bewaard om te laten zien hoe ernstig de schade kan zijn en hoe dit 'provisorisch' of 'semi-professioneel' werd gerepareerd. Je gelooft het niet als je het niet gezien hebt, maar de foto's hieronder tonen de realiteit!


Oude ankers met losgeslagen bedrading uit de kollektor en gebroken en afgesneden bedrading aan de buitenkant.


Oud anker met losgeslagen bedrading uit de kollektor en gebroken en afgesneden bedrading aan de buitenkant.


Detail van een oud anker met losgeslagen bedrading uit de kollektor en gebroken en afgesneden bedrading aan de buitenkant.


Detail van een oud anker met losgeslagen bedrading uit de kollektor, soldeer gedeeltelijk gesmolten.


Detail van een oud anker met losgeslagen bedrading uit de kollektor. Aan de buitenkant 'afgesneden' vanuit het poolhuis van de Dynastart.


Detail van een oud anker met losgeslagen bedrading uit de kollektor. Bedrading 'gerepareerd' met enkele kroonstenen en de draadverbindingen aan de kollektor opnieuw gesoldeerd en bedrading 'geborgd' met touw. Waarschijnlijk nog wel zo enige tijd gefunctioneerd. Kollektor ziet er 'vettig' uit.


'Gerepareerd' oud anker waarvan de bedrading was losgeslagen. Een kreatieve oplossing voor korte tijd.