Cilinderkop revisie Prinz 4
Een cilinderkoprevisie altijd combineren met het reviseren van het cilinderblok en het vernieuwen van de zuigerveren. Het verwijderen van de cilinderkop is niet eenvoudig vanwege het speciale nokkenas-aandrijfsysteem. Speciaal NSU gereedschap is hiervoor nodig.
Gereedschap
De cilinderkop kan zonder speciaal NSU gereedschap gedemonteerd worden.
Bij montage is wél speciaal NSU gereedschap nodig.
Gereedschap voor demonteren en monteren
- Een NSU montagetrekker 40 91 00 906 montage excenteras
- Een montagepen 8H7 lang 90 mm met conische punt
- Een montagedoorn d= 20 mm en 25 cm lang van brons
- Een messing drevel d= 10 mm
- Bougiesleutel, ringsleutel 10, 11, 14, 19, borgringtang, schroevendraaiers, hamer
Foto: de nokkenasaandrijving met links de 2 excenterstangen
met de 2 excenterschijven en rechts het contragewicht.
De krukas staat in het bovenste dode punt (BDP),
de 2e cilinder (links) op 'ontsteken' instellen.
Demonteren en monteren cilinderkop
De motor kan voor deze revisie in de auto blijven.
Alle onderdelen van het Ultramaxsysteem in het onderdelen-overzicht...
- Maak de massa-kabel los van de accu
- Verwijder de uitlaat en de koelluchtbeplating
- Verwijder de bougiekabels en de bougies
- Verwijder het luchtfilter en de carburateur
- Verwijder de aluminium kleppendeksel
- Verwijder de afdekkap van de Dynastart
Beoordeel de situatie onder de kleppendeksel en neem een foto. De tuimelaars en tuimelaarassen merken met een kraspen en schrijf op waar deze onderdelen zitten.
Belangrijk. Draai de krukas naar het BDP en zorg dat de 2e cilinder (links) op ontsteken staat. Het contragewicht is naar beneden gericht. Prop een doek in de opening rondom de stangen om te voorkomen dat onderdelen in het carter vallen.
Demonteren Ultramaxsysteem in 5 stappen
STAP 1
Draai de borgmoeren M10x1 van de tuimelaars los en draai de stelschroeven vrij van de 4 klepstelen. Verwijder de 4 zekeringsringen, 2 tuimelaarassen, 4 tuimelaars, 4 drukringen en de 2 drukveren. Verwijder de grote borgring van de linker lagerbus met een schroevendraaier en druk de lagerbus uit de vatting. Trek de nokkenas rustig uit de lagerbus. Let op de stand van de meeneempen en het koppelstuk. Maak een situatieschets, zie onderstaande foto. Trek de stalen drukbus met drukveer uit de excenteras.
Foto: de excenteras met de meeneempen. Krukas in BDP, cilinder 2 (links) staat op ontsteken. In het midden de drukbus met daarachter de drukveer. De drukbus verzorgt de smering vanaf de nokkenas naar de excenterschijven. Controleer of de nokkenaskant goed vlak is. Links van de meeneempen is de 'olieafdruk' van het koppelstuk te zien.
Stap 2
Draai de moer M10x1 (slw14) van de excenteras en verwijder de verende borgring. Prop een doek rondom de aandrijfstangen die voorkomt dat er onderdelen in het carter kunnen vallen. Tik de excenteras heel rustig met behulp van een messing drevel 10 mm uit het kogellager.
LET OP. Het contragewicht van het excentriek is naar beneden gericht om te voorkomen dat de afstandsring in het carter kan vallen.
Houdt de messing drevel zo lang mogelijk in het gat. Trek het contragewicht met de afstandsring uit de lagerstoel nadat de drevel iets is terug getrokken. Tik de exenteras verder naar binnen en trek deze vanaf de binnenzijde uit de lagering met de excenter-meeneempen (d= 8 lang 50 mm). Zie foto excenteras met pen.
Foto: de excenteras rustig uit het kogellager tikken
met een hamer
en een messing drevel 10 mm.
Zodra de excenteras voorbij het contragewicht is,
het contragewicht samen met de afstandsring
verwijderen.
Stap 3
Draai de 2 moeren van de lagerstoel los, wrik de afstandsstang met een schroevendraaier naar rechts los en scharnier de lagerstoel naar boven.
Voorkom dat er vuil in het naaldlager (38 x 43 x 17 INA F-4080 02/E7) komt.
Foto: de afstandsstang wordt naar rechts losgewrikt
uit de rand van de naaldlagerkooi met een schroevendraaier.
Stap 4
Houdt de 2 excenterstangen in de juiste positie en verdraai de 2 excenterschijven in de juiste montagestand. Schets de stand van de gaten van de excenterschijven.
Verdraai de krukas nu circa 80 graden rechtsom totdat de 2 excenterstangen op gelijke hoogte staan, hun bovenste dode punt. Merk de excenterschijven zodat ze weer op dezelfde plek komen. De 2 excenterschijven kunnen nu verwijderd worden.
Belangrijk. Laat de krukas in deze stand staan voor de montage van de excenteras. Als de krukas 'willekeurig' wordt verdraaid, is het erg moeilijk om de juiste BDP-stand terug te vinden. De excenterstangen staan in de hoogste stand.
Stap 5
Verwijder de 6 afdichtpluggen. De 6 cilinderkopmoeren (flensmoer M10x1,25) worden losgedraaid en de 2 bouten M7 x 85 10K rechts verwijderen.
Hierna kan de cilinderkop voorzichtig, rechtstandig omhoog, verwijderd worden.
Revisie cilinderkop aandachtpunten
- Reinig de buitenkant van de cilinderkop
- Ontkool en reinig de verbrandingsruimte
- Controleer de schroefdraadgaten van de bougies
- Vernieuw de 4 bronzen klepgeleiders
- Frees de klepzittingen ten opzichte van de nieuwe klepgeleiders
- Reinig en vlak de zittingen van de flensmoeren (cilinderkopmoeren)
- Controleer de vlakheid van het montagevlak van de cilinderkop
- Schuur of frees het montagevlak net schoon (maximaal -0,3 mm dunner)
- Monteer nieuwe inlaat- en uitlaatkleppen
- Controleer de nokkenas en het bronzen koppelstuk op slijtage
- Controleer de tuimelaars op slijtage loopvlak (invreten)
- Controleer de stelschroeven op slijtage (inslaan)
- Controleer de linker lagerbus van de nokkenas
- Controleer het loopvlak d= 38 mm excenteras van het naaldlager
- Controleer het kogellager 12 x 32 x 10 en het naaldlager 38 x 43 x 17
- Controleer de werking van alle oliekanalen
- Controleer de inwendige schroefdraad van de uitlaat-tapeinden M8x1
en herstel de schroefdraad zonodig met een Ensatz-schroefdraadbus - Koop een complete cilinderkop pakkingset
Cilinders en zuigers
Reviseer de cilinders (honen) en controleer de zuigers. Meet de slotspelingen van de zuigerveren en vervang deze in principe altijd.
Monteren Ultramaxsysteem in 10 stappen
Algemeen
Monteer alle bewegende onderdelen met motorolie. Het koppelstuk ook met inlooppasta Molykote insmeren. Maak de tapeinden (bevestiging cilinderkop) vooraf goed schoon en controleer de gangbaarheid van de flensmoeren (vervang deze zonodig). Maak alle onderdelen goed schoon, controleer de 2 pasbussen cilinderkop/cilinder en de O-ring (smeerkanaal voor nokkenas en excentriek). Plaats een nieuwe voetpakking en monteer het cilinderblok (gehoond en met goede zoekerrand) over de zuigers (met nieuwe zuigerveren), de nieuwe koppakking, pasbussen en de O-ring op het cilinderblok en monteer de cilinderkop.
Draai de 6 cilinderkopmoeren gelijkmatig vast. Let op de juiste volgorde en het juiste aandraaimoment (35 Nm). Draai in samenhang ook de 2 bouten M7 goed vast. Plaats de 6 afdichtpluggen met nieuwe O-ringen 15 x 20 en draai deze vast. Kopmoeren en bouten na 500 km en 2.500 km natrekken.
Zie natrekken cilinderkop...
Controleer de stand van de excenterstangen samen met de 2 excenterschijven, zie onderstaande foto. Zorg dat het naaldlager in de lagerstoel schoon blijft.
Stand excenterstangen en excenterschijven
Foto:
de montagestand voor de excenteras met de 2 excenterstangen en de
2 excenterschijven. De excenterstangen moeten in deze stand staan als de krukas op OT (BDP) staat.
Door gat A komt de astap van de excenteras 12 mm
Door gat B komt de meeneempen 8 mm L= 50 mm
In gat C zit de pen van de 2 excenterschijven
De 2 excenterschijven zijn in deze stand gefixeerd ten opzichte van elkaar en draaien om de astap van de excenteras (A).
Monteren nokkenasaandrijving Ultramaxsysteem
STAP 1
Prop een doek in de opening rondom de excenterstangen.
Zet beide excenterstangen in de hoogste stand en plaats de 2 excenterschijven. Verdraai de krukas circa 80 graden linksom (krukas staat dan op het BDP) en controleer de stand van de 2 excenterschijven, zie foto montagestand hierboven.
Als de excenterschijven 180 graden verdraaid staan, moet de krukas één omwenteling rechtsom verdraaid worden en op het BDP (OT) gezet worden. Het gat van de meeneempen (B) van de excenteras moet naar boven gericht zijn.
STAP 2
Scharnier de lagerstoel naar beneden en klik de afstandsstang in de stalen buitenring van het naaldlager. Houd het naaldlager schoon!
STAP 3
Tik de originele meeneempen voorzichtig uit de excenteras, en zorg dat deze later in dezelfde stand wordt gemonteerd. Controleer vóór montage de speling tussen meeneempen excenteras + meeneempen nokkenas en het bronzen koppelstuk. Plaats de montagedoorn 8H7 met tapse punt en duw de excenteras (montagedoorn 8H7 bovenaan) richting excenterschijven.
STAP 4
Breng de excenterstangen en de excenterschijven in de juiste positie zodat de astap en de montagedoorn 8H7 in de gaten komen, zie foto montagestand. Duw de excenteras en de montagedoorn niet te ver, want het contragewicht met de afstandsring moeten nu geplaatst worden.
STAP 5
Leg de afstandsring in de kom van het contragewicht. Controleer nogmaals of de doek het gat naar het carter goed afdekt. Breng het contragewicht in positie, duw de montagepen 8H7 door het gat van het contragewicht en trek de pen daarna terug IN het gat van het contragewicht. Breng de afstandsring in positie en tik de excenteras vanaf de nokkenas-kant heel voorzichtig verder naar binnen met de montagedoorn van brons. Corrigeer daarbij voortdurend de plek van de afstandsring.
TIP: verwarm bij voorkeur de binnenring van het kogellager met een elektrische heteluchtbrander voor een soepele montage.
STAP 6
Druk en tik de excenteras voorzichtig zo ver mogelijk door het kogellager.
Nadat er ongeveer 5 mm schroefdraad buiten het kogellager steekt kan de NSU montagetrekker op de schroefdraad gedraaid worden. Draai met behulp van de moer (slw19) de excenteras op zijn plek. Lees de NOOT onder de foto's.
Wanneer dit aandraaien zwaar gaat; voorzichtig tikken met de montagedoorn aan de andere zijde om de montage te bevorderen. Draai de NSU montagetrekker ook steeds verder op de schroefdraad van de excenteras. Trek de excenteras met lichte kracht op zijn definitieve plek tegen de excenterschijf.
Foto links: tik met de dikke montagedoorn de excenteras rustig naar binnen, samen met de trekkracht van de NSU montagetrekker. Boven de doorn zit de montagepen 8H7 die later wordt vervangen door de meeneempen.
Foto rechts: de excenteras wordt met de NSU montagetrekker
op z'n plek gemonteerd, samen met enkele tikken van de montagedoorn van brons.
NOOT. In principe kan de NSU montagetrekker DOOR het gat van het kogellager op de schroefdraad van de excenteras gedraaid worden. In de praktijk is dat erg krap en niet zonder risico. Door inwendige kracht op de schroefdraad zet het dunne deel iets uit. Dan gaat de NSU montagetrekker vastzitten in het kogellager.
Dan is er een serieus probleem - voorkom dit absoluut!
STAP 7
Trek de montagepen 8H7 uit de excenteras. Monteer de meeneempen in de excenteras met behulp van de dikke montagedoorn. Er zijn (waren) 2 overmaten meeneempen 040 05 00 904 en 905.
STAP 8
Plaats de gegolfde veerring en draai de moer (slw14) met flinke kracht vast. Geef de meeneempen een laatste (schrik) tikje met de dikke montagedoorn voor de nazorg. Zet de 2 moeren M7 van het lagerhuis vast (slw11).
STAP 9
Plaats de drukbus met veer in de excenteras en let op de gangbaarheid van de drukbus in het gat. Smeer het drukvlak van de drukbus licht in met Molykote pasta. Als de drukbus klemt in de excenteras, kan er olielekkage ontstaan waardoor de excenterschijven niet goed gesmeerd worden.
STAP 10
Plaats de nokkenas en let op de stand van het koppelstuk. De kant met de groef komt over de meeneempen van de nokkenas, zie foto...
Foto: het NSU Ultramaxsysteem gemonteerd.
A de afstandsstang, B de excenterstangen,
C het contragewicht, D de afstandsring en
E het koppelstuk van brons.
Monteer alle overige onderdelen
Draai de cilinderkopmoeren in de juiste volgorde en moment (35 Nm) vast en monteer de 6 afdichtpluggen. Monteer de tuimelaarassen/tuimelaars en stel deze op 0,2 mm speling. Smeer alle draaiende en bewegende onderdelen met motorolie en controleer de werking van het Ultramaxsysteem. Maak de pakkingranden van cilinderkop en kleppendeksel goed vetvrij en monteer de kleppendeksel met een goede pakking en draai de klepdekselmoeren bij warme motor aan voor een goede afdichting.
AANDACHTPUNTEN
- De draairichting van de krukas is rechtsom, gezien vanaf de Dynastart
- De draairichting van de nokkenas is linksom
- De krukas draait 2 omwentelingen voor de gehele 4-taktcyclus
- De nokkenas draait halve snelheid ten opzichte van de krukas
- De tandwielverhouding krukas / nokkenasexcentriek is 22 / 44 tanden (NT)
- De zuigers bewegen gelijktijdig naar boven en beneden
- Als het contragewicht naar beneden staat, staan de excenterstangen omhoog
- Als het contragewicht beneden staat, staan de kleppen 2e cilinder op ontsteken
- Als het contragewicht boven staat, staan de kleppen 1e cilinder op ontsteken
- De 1e cilinder zit bij de distributiekant, bij de excenterstangen
- De oliesmering wordt via de bronzen lagerbus van de nokkenas verzorgt,
links de nokkenas in naar de 4 nokken en de astap en rechts via de drukbus naar de 2 excenterschijven
Cilinderkop vlakken en nieuwe pakkingen
De cilinderkop mag maximaal -0,3 mm worden gevlakt (gefreesd). Gebruik dan een dikkere voetpakking en altijd een nieuw type koppakking 741 02 034 01 000 met een dikte van 1,7 mm.
Het hoogteverschil tussen het hart van de onderste vaste instelling krukas-excentriek en het nokkenas-excentriek wordt opgevangen door het instelbare lagerhuis en het koppelstuk van brons.
Natrekken cilinderkopmoeren 500 km en 2.500 km
Om te voorkomen dat de cilinderkoppakking doorslaat doordat de cilinderkop niet goed vastzit, moet de cilinderkop na 500 km en 2.500 km worden nagetrokken.
Dit is helaas erg lastig en kost tijd, maar is wel belangrijk.
Stap 1
Cilinderkop natrekken - algemene voorbereiding
- Koppel de massakabel van de accu los (voor de veiligheid)
- Verwijder het luchtfilter en de kartonnen luchtgeleider
- Verwijder de kleppendeksel en de klepdekselpakking
- Draai de bouten van de koelluchtbeplating los van de cilinderkop
- Draai de 6 moeren van de uitlaat los en wrik de uitlaatflenzen voorzichtig los
Stap 2
Cilinderkop natrekken - specifieke voorbereiding
- Ontspan de stelschroeven van de 4 tuimelaars
- Demonteer de 2 tuimerlaarassen, tuimelaars en overige onderdelen (merken)
- Controleer de loopvlakken van de tuimelaars en de nokken van de nokkenas
- Verwijder de 6 afdichtpluggen
- Draai de 2 moeren M7 van de lagerstoel los
Stap 3
Natrekken cilinderkopmoeren
Draai de 6 cilinderkop flensmoeren stuk voor stuk iets los en haal ze aan met een moment van 35 Nm (momentsleutel) in de juiste volgorde 1- 6. Zie foto...
- Draai de 2 kopbouten 7 en 8 iets los en zet ze goed vast
- Draai de 2 moeren M7 van de lagerstoel goed vast
- Maak de gaten van de afdichtpluggen schoon en droog
- Monteer de (schoongemaakte) afdichtpluggen
Stap 4
Afmonteren cilinderkop
- Draai de uitlaatmoeren vast en daarna de beplatingsbouten
- Monteer en stel de 4 tuimelaars af op de juiste klepspeling, zie instructie...
- Smeer de tuimelaars, nokkenas, nokkenaslagering, koppelstuk en de excenterschijven met extra motorolie en controleer de werking
- Plaats de klepdekselpakking en de kleppendeksel, zie instructie...
Monteer alle overige motoronderdelen, sluit de accu aan, controleer de ontsteking en goede reis.
Het Ultramaxsysteem - een geniale uitvinding - lees de uitleg en bekijk de film...
De biografie over de uitvinder Albert Roder...