Wankel-tentoonstelling
21-10 en 22-11-1987
Jubileum 1957-1987

Felix Wankel 85 jaar
Wankel-Treffen 31-10/1-11-1987


Pressemitteilung 06-08-1987

Einladung Sonderausstellung
zum Thema “WANKEL”

Airbrush illustratie NSU Ro 80
Het ontwerp met de werkwijze
Hans Homburg - John Verberk


NSU Ro 80 - fabrieksfoto's


NSU Wankelmotor - principe


Prof. Dr. e.h. Felix Wankel
* 13 august 1902, Lahr
† 9 oktober 1988, Heidelberg

NSU Wankelmotor 1957-1977 - Neckarsulm 1987

In 1987 was het 30 jaar geleden én het historische moment dat de NSU Wankelmotor voor het eerst draaide. Het Zweirad- en NSU Museum in Neckarsulm vierde dit met een speciale jubileum-tentoonstelling van 21-10 en 22-11-1987.
In het weekend van 31-10 en 1-11-1987 werd een speciaal Wankel-Treffen georganiseerd, de NSU Club Nederland was daarbij.


Het Museum had de bestaande Wankel-collectie hiervoor uitgebreid met bijna alle soorten Wankelvoertuigen en ook buiten het museum waren die goed vertegenwoordigd met de NSU Wankel Spider, NSU Ro 80, Mazda RX-7, de Hercules motorfiets en een VW-Porsche met een Wankelmotor.

In het Museum was deze collectie bijeengebracht:

Airbrush illustratie van de NSU Ro 80 met Wankelmotor

Bij zo'n jubileum-tentoonstelling hoort ook een blijk van waardering vanuit de club.
Samen met kunstenaar John Verberk heb ik een art-impressie gemaakt vanaf de ontwikkeling van de Wankelmotor in 1957 tot en met de productieperiode van de NSU Ro 80 van 1967 t/m 1977.

Ik maak van de gelegenheid gebruik om eens te beschrijven hoe deze airbrush illustratie tot stand is gekomen, in circa 2 maanden.



Na het idee om 'het' te maken, is het ontwerp gebaseerd op de NSU Ro 80

De NSU Ro 80 is afgebeeld naar een originele fabrieksfoto en op de achtergrond het hart van de motor met daarachter in perspectief het belangrijke jaartal 1957, toen draaide de motor voor het eerst. Met respect voor de NSU Wankel Spider die in 1964 op de markt kwam, heb ik het jaartal 1967 gekozen, omdat de NSU Ro 80 in 1967 als “Auto van het jaar” door een internationale jury werd gekozen en de Ro is 10 jaar lang gebouwd. De jarenreeks was toen compleet: 1957-1967-1977 en de tentoonstelling in 1987.

De compositie en de schetsen zijn van mijn hand en het airbrushen voor het grootste deel door John. Bij het airbrushen zijn veel sjablonen nodig voor de opbouw van de verschillende vlakken en details. In negatief of posities, dat wil zeggen, de inwendige vlakken worden gebrushed en je hebt vaak het uitgesnede sjabloon nodig om de buitenkant te brushen. John maakte ook echte fabrieks kunstwerken voor automerken, dus hij had hier veel ervaring mee. Hij was in die tijd ook docent op de Kunstacademie in Den Haag. We hebben allebei gesigneerd op zijn aandringen, haast niet zichtbaar. Bij een foto-laboratorium heb ik nog een groot negatief laten maken 9x12 cm en enkele 1:1 afdrukken 50x60 cm, ook wat kleinere.

Het grafische werk is ingelijst en door Herman Mulstege, toen voorzitter van de NSU Club Nederland, tijdens de officiële opening, aan de toenmalige directeur Friedhelm Raatz overhandigd voor het Museum.

Hans Homburg