NSU TT

Voor actie en snelheid
kunt u terecht op de pagina
NSU TT Trophy en
YOUNGTIMER Trophy

Of andere actiebeelden
van de NSU TT / TTS


NSU TT sportiever maken

Een TT sportiever maken ? Bezint eer ge begint...

door Marco van den Broek - 20-11-1989

Een verhaal voor de TT-rijder of voor degene die een TT(S) willen gaan rijden.

Men koopt na veel zoeken een NSU TT, vaak al met de bedoeling om hem sneller te maken. Mij wordt regelmatig gevraagd, hoe dat gedaan moet worden. Niet dat ik dat erg vind, maar het is niet zo makkelijk een twee drie uit te leggen. Misschien heeft dit verhaal meer succes. Men ziet het bij mij of bij andere mensen die een “dikke” TT hebben, eventueel op nationale of internationale treffen's.
Ik zeg altijd tegen de mensen die weinig kennis van het snellere gebeuren hebben, niet doen. Houdt de NSU TT die je hebt standaard. Waarom ?
Lees dan verder.

NSU TT

Het kost handen vol met geld. Als je een TT sneller wilt maken, dan ga je beginnen met een inlaatspruitstuk van de TTS, daarbij horen 2 dubbele carburateurs, meestal Webers omdat je daarbij in Nederland het beste aan sproeiers en venturies kunt komen. Aan de carburateurs komen kelken of luchtfilters, of beiden. Nu is dit niet veel sneller dan een standaard TT en rijdt ook niet plezieriger, want daarbij hoort een andere nokkenas. Dus een TTS-nokkenas of een die in de USA gemaakt wordt. 300 graden is het beste voor straatverkeer. Ook hierbij technische kennis en verschillende pakkingen die er aan te pas komen. Dit loopt ook weer niet zo fijn, want de overlapping van de nokkenas is te groot voor de standaard uitlaat. De volgende stap, een TTS-uitlaat, circa ƒ 900,- of nog beter maar zonder verwarming. Let op APK, auto's na 1 oktober 1971 moeten voorzien zijn van een voorruit-verwarming. Een spaghetti-uitlaat, eventueel 2e hand's verkrijgbaar, anders bij Herman Mulstege nieuw verkrijgbaar voor circa ƒ 380,-.
Dit eenmaal gemonteerd loopt de motor nu beter en is ook goed af te stellen.
Men kan nu goed en snel uit de voeten komen. Maar wat nu !

Nog belangrijke dingen wat u bijna over het hoofd zou zien.
Een olietemperatuurmeter en een oliedrukmeter zijn zeer belangrijk. Wat leest u bij hard rijden (vooral zomers) een olietemperatuur van circa 140 graden. Ja, u leest het goed, u zult aan een oliekoeler moeten gaan denken. De oliekoeler zal voor aan de auto geplaatst moeten worden. Een oliekoeler TTS met slangen helemaal naar voren kost al gauw ƒ 850,-.
Zo, nu kunt u hard gaan en vertrouwd. Maar...

Nu heeft u de motor snel, maar u wilt toch ook een keer de hoek om met uw auto, vooral dus ook snel de hoek om. Dan komen er andere schokdempers aan te pas. Aan te raden zijn de Koni-schokbrekers die circa ƒ 600,- kosten (4 stuks) en nog verkrijgbaar. Voor TTS fusee-stukjes en die kosten circa ƒ 150,- per set. Dit wordt gedaan om een negatieve wielvlucht van de voorwielen te verkrijgen, en dit bevordert de wegligging. Veren rondom inkorten 1 à 2 windingen. Brede wielen, soms nog tweede hand's aan te komen 12 inch velgen van circa ƒ 100,- per stuk, exclusief banden. Banden 175/70/12 is het breedste wat er te koop is in 12 inch en ik geloof nog maar van 2 merken n.l. Vredestein Sprint en Toyo, de betere van deze twee. Nieuw is er 13 inch te verkrijgen. Dit zijn 3-delige velgen. Voor 4 wielen compleet exclusief banden circa ƒ 1.400,-. Bij bredere wielen en banden moet men er wel van uitgaan, dat de wielkasten (spatborden) uitgebouwd moeten worden, naar keuze. Dus ook spuitwerk aan de auto.

Nu kan men hard rijden en snel de hoek om, maar er is nog iets. In die snelle bocht val je van je standaard stoel af, dus er moeten ook kuipstoelen in. De prijs van de stoelen varieert tussen ƒ 400,- en ƒ 3.000,- per stuk en hierbij komen nog 4-punts gordels bij voor een bedrag tussen de ƒ 100,- en ƒ 300,- per stuk.

Al met al is uw TT toch vrij duur geworden; er wordt vaak licht tegen een “dikke” TT aangekeken. Zo'n TT gaat al gauw ƒ 15.000,- kosten en de uren niet eens meegeteld. Eventueel komt daar nog een roll-bar of roll-kooi bij.

Dus mensen die zoiets mooi vinden en een TT hebben, of nog iemand die nog een TT wilt kopen om zoiets te maken; “Bezint eer ge begint”.

Er zijn nog maar weinig TT's of eventueel omgebouwd naar TT. Houdt zo'n TT standaard als je er weinig kijk op hebt, of er het geld niet voor hebt. Zo'n standaard TT is zeker zo mooi en nog origineel ook.

Kostenoverzicht ombouw naar een snelle TT(S) in guldens 1989
en als vergelijk, binnenkort, het bedrag in € in 2011, en er is geen uur(loon) meegeteld.

Nr.
Artikel
Prijs 1989 in ƒ
Prijs 2011 in €
1
Kosten om de motor goed te reviseren
2.500
binnenkort...
2
TTS inlaatspruitstuk 2e hand's
150
3
Weber carburateurs 2e hand's
500
4
Weber carburateurs nieuw
5
Kelken
200
6
Luchtfilters
125
7
TTS nokkenas 2e hand's
250
8
Olie-temperatuurmeter met peilstok VDO
125
9
Olie-drukmeter met zender VDO
125
10
TTS uitlaat
1.000
11
Spaghetti-uitlaat en demper
500
12
Oliekoeler met slangen
850
13
Roll-bar
500
14
Roll-kooi
850
15
Stoelen
1.200
16
Gordels
450
17
Sportstuur
200
18
Schokdempers
600
19
TTS-fusee-stukjes
150
20
3-delige velgen
1.400
21
Banden Pirelli 175/50/13
1.000
22
Brandblussers
100
23
Klein materiaal
600
24
Totaal afgerond
12.000
 
Carrosserie uitbouwen en spuiten
1.000
  Maakt het totaalbedrag van circa
13.000

Marco van den Broek