De NSU Quick 50 moest in 1962 gaan concurreren met andere populaire merken. Dit model was een doorontwikkeling van de NSU Quickly TT die als bromfiets een top had van 40 km/uur.

De motor NSU Quick 50 werd niet het beoogde succes, er werden gemiddeld circa 2.000 stuks per jaar gemaakt. Mede vanwege de slechte verkopen van deze motor, besloot men in Neckarsulm om de hele tweewielerafdeling in 1965 te sluiten.


NSU geschiedenis 1873-1984


NSU Quick 50 - 1962-1965

Deze lichtgewicht motorfiets had een sportief karakter.
4,3 PS bij 7.000 toeren, 4 versnellingen en een
topsnelheid van 70 km/uur. Eéncilinder 50 cc en 2-takt.
Was gebouwd volgens de frameconstructie van de Quickly TT.



Dankzij de ontwikkelingen bij andere motorfiets- en bromfietsfabrieken zoals Kreidler, Zündapp en Hercules, heeft NSU ook een nieuwe lichte motorfiets ontworpen. Vanaf 16 jaar kon men in Duitsland met een “licht rijbewijs” op zak, met deze snelle NSU Quick 50 de weg op. De Nederlandse importeur N.V. v/h Firma Van Oorschot verwachtte dat deze motor na gewijzigde wetgeving ook in Nederland kon gaan rijden en schreef een mooie introductiebrief op 13 juni 1962 aan de redactie van MOTOR.
Hierbij deze introductiebrief, blad 1 en blad 2.

De verkopen van dit nieuwe concept, een snellere “brommer” zonder trappers, vielen tegen in Duitsland. In Nederland ontbrak het aan wetgeving om deze “motor” voor jongeren echt aantrekkelijk te maken. De NSU Quick 50 leek een bromfiets maar was voor de Nederlandse wetgeving een “echte motor”. En daar hoorde motorrijtuigenbelasting én een rijbewijs bij. Het was toch eenvoudiger en voordeliger om een standaard bromfiets te “verbeteren”.

Dit nieuwe motor-concept was helaas ook de laatste ontwikkeling op tweewielergebied van NSU. In 1965 werd de hele tweewielerproductie stilgelegd en men schakelde in Neckarsulm volledig naar auto's om.

Technische gegevens van de NSU Quick 50

NSU Quick 50 - 1962

Reclame NSU Quick 50