Prinz logo

NSU Prinz in actie !

Voor actie en snelheid
kunt u terecht op de pagina
NSU TT Trophy en
YOUNGTIMER Trophy

Of andere actiebeelden
van de NSU TT / TTS


NSU Prinz 600 cc sportiever maken

Vanaf het model NSU Prinz II 1959 zijn mensen bezig geweest om deze auto geschikt te maken voor racen op circuits, rally's rijden of voor dagelijks gebruik.
De NSU fabriek heeft op 28 februari 1959 een persmededeling rondgezonden die een overzicht gaf, op basis van de 20 pk motor met 583 cc, welke maatregelen mogelijk waren om de motor een vermogen te geven van 36 pk bij 6.000 t/min ten opzichte van de standaard motor van 20 pk bij 4.500 t/min.
De veranderingen betroffen de volgende stappen:

Prinz Sport Motor
Een Prinz II motor 20 pk getuned naar 30 pk (D)

De verbeterde 598 cc motor met standaard 30 pk is zo robuust gebouwd dat er ook meer pk's uit te halen zijn. Met een samenhangend pakket van maatregelen is het vermogen met circa 25% te verhogen naar 40 pk. Er zijn ook oude voorbeelden van motortuning (Siegfried Spiess) die tot 42 pk zijn gekomen met die oude motor, dus er kan gedroomd worden over meer...

Met de technische kennis en materialen van nu, zou je kunnen veronderstellen dat een maximaal vermogen tussen de 45 en 50 pk mogelijk moet zijn bij een motor die verder natuurlijk in algemene topconditie moet zijn.

Je kan dan denken aan het veranderen van de zware dynastart en koppeling, een elektronische (dubbele) ontsteking, een perfecte carburateur, speciaal gesmede zuigers, cilinderinhoud vergroten, de ideale uitlaat en een aangepaste koeling.

De versnellingsbak, differentieel en de aandrijving naar de wielen moeten aangepast of versterkt worden om het extra vermogen goed door te geven. Uiteraard is het lichter en stabiler maken van de carrosserie een belangrijke factor in dit traject, het remsysteem en de constructie van de remtrommels/wielen. Samen met de juiste motoroliesoort (gecombineerde smering motor/versnellingsbak) en de juiste brandstof is de “meest perfecte NSU-600˜cc motor” te bouwen. Ook even kijken naar de “grote tuning-broer 4-cilinder”, die heeft heel veel ervaring.

In dit tuning segment is het nog niet gebruikelijk om kennis en ervaring te delen, terwijl dit best handig kan zijn om aspirant tuners te helpen om sneller een resultaat te boeken.

Ik houd de deur en mijn website open voor goede suggesties!