NSU utopie Ro 88
Vierenveertig jaar geleden was hij zijn tijd vele jaren vooruit. De NSU Ro 80 uit Neckarsulm met Wankelmotor. In de relatief lange productieperiode 1967-1977 is het gewenste technische- en verkoopsucces uitgebleven, mede dankzij de oliekrisis in het begin van de 70-er jaren en de economische keuses die zijn gemaakt na de fusie tussen Auto Union en NSU tot Audi-NSU in 1969.
In de Auto Kampioen van 17 oktober 1987, 20 jaar nadat deze wagen op de markt kwam, is veel geschreven. Een interview met Felix Wankel (85 jaar), over de klassieker voor alledag en een aangepast ontwerp van illustrator Rens Biesma.
Enkele citaten uit het artikel over de Ro 88
“Een auto die zo opzienbarend is bij zijn verschijning als de Ro 80 en die zo terecht onmiddellijk door de internationale jury tot auto van het jaar werd gebombardeerd, die had een beter lot verdiend. Die had in productie moeten blijven, met zijn tijd meegaan en een gewaardeerd lid worden van het gezelschap exclusieve topautomobielen.
Uiteraard is het daarvoor te laat en daarom heeft de Autokampioen tekenaar Rens Biesma verzocht, als een soort posthuum eerbetoon de Ro 80 te ontwerpen zoals die nu op de autotentoonstelling van Frankfort had kunnen staan. Gereed voor het modeljaar 1987-1988 en wellicht onder de naam Ro 88. Tenslotte heeft dat getal in de aanduiding nooit echt iets met het motorvermogen te maken gehad!”
“Onze nieuwe Ro 88, die altijd een utopie zal blijven, heeft zijn karakteristieke lijnen behouden. Die waren twintig jaar geleden immers al van deze tijd. De sterke wigvorm, de fabelachtig lage luchtweerstand.
Nieuw zijn alle mogelijke detailverbeteringen die de auto aan de jongste technische stand van zaken aanpassen. De grille en koplampen konden lager worden doordat betere koeltechnieken minder lucht door de motorruimte vereisen en de lichtopbrengst van de moderne platte koplampen veel beter is dan die van de vroegere hoge exemplaren. De motorkap kom meer aflopen en ter hoogte van de voorruit dekt hij uiteraard de wissers af, wat ook alweer de stroomlijn bevordert. Door deze en tal van andere detailwijzigingen aan de koets is de Cw-waarde teruggebracht van 0,35 tot 0,27, waarmee de Ro 88 weer de leider van de markt is.
Uiteraard hebben de chroombumpertjes plaats gemaakt voor schildbumpers van een lichte en sterke kunststof en zijn ook over de flanken van de wagen beschermplaten aangebracht. De inzet van de ruiten is nu veel vlakker en de ruiten worden nu verlijmd in de carrosserie. Dakgootjes zijn verdwenen en achterop is een spoiler gekomen die de wegligging nog verder moet verbeteren, hetgeen bepaald nodig is, want de prestaties van de Ro 88 zijn enorm toegenomen. Voor die prestaties zorgt een vierschijfs rotatiemotor (een versie met V8 is overwogen maar om begrijpelijke redenen van de hand gewezen) die goed is voor 200 kW ofwel zo'n 275 pk. Dat is voldoende om de wagen via een automatische vijftrapstransmissie die computergestuurd wordt aan een topsnelheid te helpen van 260 km/uur waarmee de auto de toppositie overneemt van de BMW V12. De acceleratie van 0 tot 100 verloopt zijdezacht in 6 seconden.
De aandrijving vindt bij de Ro 88 plaats op alle vier de wielen. Stuurbekrachtiging, ABS en ASR zijn normale zaken bij een auto van dit kaliber. In het interieur is een zeer modern en uitgebreid instrumentarium te vinden met boordcomputer, telefoon enzovoorts. Vier aparte, elektrisch te verstellen stoelen met echt lederen bekleding behoren tot de standaarduitrusting.
De Ro 88 is met dit alles een absolute topautomobiel geworden waar Ssen, 7-series en Jaguars beleefd voor omrijden. Een auto die vanwege zijn enorme innovatie wederom tot auto van het jaar zou worden gekozen, ware het niet dat de productie daarvoor ontoereikend blijft. Immers, de Ro 88 komt niet verder dan deze pagina's. Hij haalt wederom de productielijn niet. En heeft derhalve ook geen prijskaartje nodig. Bovendien, de Ro 88 is net als zijn voorganger uit 1967 een auto waarvan de waarde niet op een kaartje is te zetten...”
Klik op de afbeelding voor vergroting