Rotorschroef M3,5 x 10
Schroef
voor rotor Bremi 9042 (TT)

Verdelerkap
Verdelerkap 1000 en 1200

Rotor onderhoud 4-cilinder

Er zijn 2 typen rotors. Een met een schroefje (TT) de ander met een veerklem.

De rotor kan erg lang draaien zonder enig onderhoud, in combinatie met de verdelerkap.

Er zijn 3 aandachtpunten voor dit onderdeel.

1. Er kan een hardnekkig probleem ontstaan wanneer het centrale contact iets vettig wordt. Dat valt niet zo snel op, maar zorgt ervoor dat de motor plotseling kan afslaan bij stationair draaien of gewoon tijdens het rijden!
Maak met contact goed vetvrij én de koolstof stift in de verdeelkap.

2. De contactneus kan ingebrand raken waardoor de hoogspanning onvoldoende naar de bougies gaat. Met een polijstpapiertje op te lossen, maar vervangen is beter. Koolstofresten op de vinger kunnen de goede werking verslechteren.

3. Controleer de klemveer-bevestiging of bij de TT het bevestigingsschoefje
M3,5 x 10. Gebruik een gegolfde veerring om de schroef te borgen.

Rotor Bremi 9038

Rotor Bremi 9042

Rotor Facet

Overzicht contactpunten, condensators, rotors en verdelerkappen hier...

Elektrische storingen

1. Condensator defect of condensatordraad maakt sluiting of stekker is los.
2. Verdeleras lager uitgelopen waardoor contactpunten onregelmatig openen.
3. Nokkenas versleten of lagering uitgelopen.
4. Contactpunt blijft hangen door gebrek aan smering of punten zijn ingebrand.
5. Fiber ringen versleten waardoor axiale speling ontstaat en olie lekkage.
6. Verdelerkap contacten ingebrand of middencontact is slecht, vernieuwen.
7. Rotor ingebrand - vernieuwen.
8. Vocht in de verdelerkap of teveel olie in de verdelerkap.
9. Bougiekabels zijn slecht, rubber afdichtkappen zijn verhard en laten vocht door.
10. Vacuumvervroeger werkt niet of mechanische vervroeger werkt niet (goed).
11. Contactpunten niet goed afgesteld op 0,45 mm, zie hier...
12. Ontstekingstijdstip niet goed ingesteld.
13. Rubber afdichtring uitgehard en kan olie lekkage veroorzaken.
Vernieuw deze afdichtring om de 15.000 km.