Artikel samengesteld
met medewerking en ervaring
van Harry Venema
en Hendrik Wijngaard.

Oliekeerring bij poelie vervangen

Motor kan in de auto blijven.
Omdat er heel weinig ruimte is voor het verwijderen
van de poelie en de oliekeerring is het soms nodig
de motortraverse rechts en links los te draaien, de motor
iets optillen en naar links zetten en zo goed fixeren.
Volgens het instructieboek van NSU kan de klus in 30 minuten
worden uitgevoerd, exclusief het los- en vastdraaien van de motortraverse.

Maak de dynamobeugel los en verwijder de V-snaar. Controleer of deze nog OK is.

Update 4 oktober 2016 n.a.v. ervaring Hendrik W. uit Zandvoort:
Om de poelie van de krukas te nemen hoef je niet perse het motorblok iets los te nemen. Het motorblok met een hefboom (stuk pijp of houten balk) iets naar links duwen en je hebt precies genoeg ruimte om de poelie weg te nemen, de oliekeerring te demonteren / te monteren en de poelie weer te monteren.

TIP: wanner de poelie los is, kan je het loopvlak voor de V-snaar en de V-snaar zelf 'bewerken' met Anti-Slip spray.

Krukaspoelie

Achter deze poelie zit een oliekeerring 40 x 52 x 7 die wel eens gaat lekken.
Verdraai de poelie zodanig dat de 2 M6 gaten (pijlen) in lijn zijn met de zwarte lijn,
want er zit een versteviging op het achterliggend distributiehuis.

Ga als volgt te werk

Demonteren
Zorg voor een nieuwe oliekeerring 40 x 52 x 7 mm en verwijder de V-snaar. Maak het korte schroefdraadeind van de krukas vrij van vuil of roest. Draai de centrale moer M22x1,5 los met een lange ringsleutel en verwijder de 2 veerringen; blokkeer daarbij de krukas.

Draai met 2 boutjes M6 x 30 (vol schroefdraad) de poelie gelijkmatig van de krukastap, verdraai eerst de poelie in de juiste stand, zie foto. Let op de spie in de krukas.

Verwijder de oude oliekeerring heel voorzichtig zonder de aluminium vatting te beschadigen. Dat kan vanaf de onderzijde van de auto gedaan worden. Maak de vatting goed schoon en let op dat er geen bramen aan de voorzijde aanwezig zijn.

Krukas keerring

Monteren
Monteer de nieuwe oliekeerring, het liefst met passend hulpgereedschap om vervorming en beschadiging te voorkomen. Kijk het loopvlak van de poelie na (waar de keerring op drukt) en polijst deze eventueel gladder.

Monteer de poelie, het loopvlak licht inolieën, voorzichtig op zijn plek. Plaats de 2 veerringen en draai de moer met de hand op z'n plek. Blokkeer de krukas en draai de moer heel stevig vast. Gebruik bij voorkeur een momentsteutel en stel deze in op 80 Nm. Monteer de V-snaar en stel deze af.

Bevestig de motortraverse weer aan de carrosserie.