Inhoud
Olie aftappen bij warme motor
Overdrukventiel A testen
Overstroomklep B testen
Oliefilter monteren
Oliedruksensor testen
Oliefilter-merken
Oliesoort

 

Oliefilter vernieuwen en 2 kleppen testen

Als het oliefilter verwisseld moet worden, na 7.500 km,
is het nuttig om de 2 kleppen, die achter het filter zitten,
op hun werking te testen.
Test ook de oliedruksensor (buitenzijde carter) eens.

Olie aftappen bij warme motor

De oude motorolie aftappen bij warme motor, zodat alle vervuiling gelijktijdig met de olie wegstroomt. Let op, de olie is heet! Draai de olieplug uit de carterpan en vang de motorolie op. Nadat de warme olie is afgetapt, de oliefilterdeksel verwijderen en het oude filter weggenomen. Nu zijn achterin het oliefilterhuis 2 kleppen te zien.
Het overdrukventiel (A) en daarnaast de overstroomklep (bypass valve B).

Oliefilter kleppen
4-cilinder motor vanaf de zijkant gezien
Het oliefilterhuis wanneer het oliefilter en de rubber afdichtring is verwijderd.
Rechts het overdrukventiel en links de overstroomklep.

Overdrukventiel A testen

Test de overdrukventiel met een kruiskop schroevendraaier. Druk de zuiger naar binnen toe. Dit gaat vrij zwaar en controleer of de zuiger makkelijk heen en weer kan bewegen en niet hapert of blijft steken. Als er sprake is van blijven steken, moet het overdrukventiel gedemonteerd worden (linksom) met een grote schoevendraaier of iets dergelijks (sleuf 18 x 3 mm).
Reviseer of vernieuw het overdrukventiel. Let op: monteer hetzelfde type.

Overstroomklep B testen

Controleer met een schroevendraaier of de kogel niet aan de vatting geplakt zit en zorg ervoor dat de kogel zelf mooi glad is en goed afsluit.

Overdrukventiel

Oliefilter monteren 4-cilinder

Monteer het nieuwe oliefilter met 2 nieuwe afdichtringen 17 x 24 dik 4 mm van rubber. Maak het afdichtvlak van het carterhuis en de dekselrand van de filterdeksel goed droog, plaats een nieuwe platte afdichtring 76 x 67 x 3,0 mm in de vatting. Plaats de filterdeksel, een (zacht) koperen sluitring en draai de dopmoer M8 stevig vast. Draai de olieplug met een nieuwe afdichtring in de carterpan en vul het carter met verse multigradeolie, b.v. SAE 15W-40.

Oliedrukschakelaar of oliedruksensor

Een goed werkend oliesysteem heeft een oliedruksensor nodig.
De oliedruksensor kan defect raakt. Dit is waar te nemen, wanneer het contact wordt aangezet en het groene controlelampje op het dashboard brandt niet.
Of de oliedruksensor of de aansluitdraad of de stekker is defect. In zo'n geval moet de oliedruksensor vernieuwd worden.

NSU TT: Bosch 0 344 101 033 (028 919 081) 0,5 - 0,8 ato.
Een alternatief is de oliedruksensor van FACET 7.0007 - 0,3 bar of de Bremi 10755/34 DIN 158 slw24, 0,15 - 0,45, Hella 6ZL 003 259-391 0,15 - 0,45.

Oliefilter typen

FRAM CH 803 APL
MANN H 601
Crossland 512

Oliesoort

Shell motorolieNSU adviseerde om een HD (Heavy Duty) motorolie te gebruiken. Zelfs een HD diesel-motorolie die toen voordeliger was dan een HD olie voor benzinemotoren. Shell Rotella werd aanbevolen. Tot circa het jaar 2000 heb ik die olie ook gebruikt.

Momenteel kan SAE 15W-40 zoals Shell Helix Plus, Helix Super of nu Helix HX5 gebruikt worden of een vergelijkbare motorolie.