Cilinderkopringen
Afdichtringen cilinderkop TT, 1200, 1000TT, Typ 110 en TTS

Cilinderkop 1200
Cilinderkop 1200C
Een voorbeeld hoe het niet moet.
De cilinderkopmoeren zijn véél te vast gedraaid waardoor de stalen rand van de cilinder bijna 1 mm in het afdichtvlak van de cilinderkop is gedrukt. Zelfs bij het tapeindgat is de kop in de cilinder gedrukt, waardoor de cilinderkop helemaal krom is getrokken. De cilinderkop is hiermee onbruikbaar geworden.

Cilinderkop afdichtringen

TT, 1200C, Typ 110, 1000TT en TTS

C-ring

Afdichtring


Cilinderkop montage TT en 1200C

Gebruik in principe altijd nieuwe afdichtringen.
Let op de juiste montagestand, bij de afdichtring de open lip naar boven.

De primaire afdichting wordt verkregen door de druk van de aluminium cilinderkoprand OP de dunne stalen cilinderrand.
De secundaire afdichting verzorgt de afdichtring of C-ring.

Draai de cilinderkop met de 6 flensmoeren gelijkmatig aan in de juiste volgorde en rond dit aandraaien af door de deze met een momentsleutel en het juiste moment (35 Nm) vast te draaien.

Optie. Wanneer er geen nieuwe afdichtringen voorhanden zijn kunnen onbeschadigde oude afdichtringen gebruikt worden. Verwijder oude ringen dus ALTIJD voorzichtig van de cilinders. Herstel de gebruikte afdichtring voorzichtig door de bovenste lip iets naar boven te duwen. Maak de ring goed vetvrij en breng een dunne laag Elring Dirko HT afdichtpasta aan en plaats de afdichtring. Verwijder overtollige afdichtpasta. Maak de uitsparing in de cilinderkop én de afdichtrand van de cilinder goed schoon en vetvrij en plaats de cilinderkop.

Cilinderkop montage 1000TT, Typ 110 en TTS

Gebruik altijd nieuwe C-ringen. Normaal maakt het niet uit hoe de C-ring wordt geplaatst. Het kan echter voorkomen dat deze a-symetrisch zijn. Dan is de beste stand de breedste kant boven, dit om de beste afdichting te krijgen en ook de cilinderkop te beschermen tegen inkerving (zie tekening boven).