NSU Wankelmotor 1957-1977 - Neckarsulm 1987
In 1987 was het 30 jaar geleden én het historische moment dat de NSU Wankelmotor voor het eerst draaide. Het Zweirad- en NSU Museum in Neckarsulm vierde dit met een speciale jubileum-tentoonstelling van 21-10 en 22-11-1987.
In het weekend van 31-10 en 1-11-1987 werd een speciaal Wankel-Treffen georganiseerd, de NSU Club Nederland was daarbij.
Het Museum had de bestaande Wankel-collectie hiervoor uitgebreid met bijna alle soorten Wankelvoertuigen en ook buiten het museum waren die goed vertegenwoordigd met de NSU Wankel Spider, NSU Ro 80, Mazda RX-7, de Hercules motorfiets en een VW-Porsche met een Wankelmotor.
In het Museum was deze collectie bijeengebracht:
- Norton Interpol 2 met 2-schijfswankel, luchtgekoeld 1987
- Mercedes-Benz C111 - 4 schijfswankel 350 PS/7.000 t/min. 300 km/uur en ik heb daar ook even in gezeten...
- NSU Wankel Spider 1964 / 1967 - 50 PS/6.000 t/min. 155 km/uur
- NSU Ro 80 van burgemeester Erhard Klotz
- Ski-Craft 1962/1965 KKM 150 Typ 61/4. 150 cc 18 PS/7.000 t/min. 45 km/uur
- Een demonstratiebord met Ro 80 Kundenmotor nr. 6120116205 die gedemonteerd was na 176.000 km
- Van Veen OCR1000 498 cc, 1978, 100 PS/6.000 t/min. 285 kg en een top van boven de 200 km/uur
- Hercules Wankel 2000 van Fichtel & Sachs, 1975, 1-schijfs-Wankelmotor met een inhoud van 294 cc, 26 PS/6.500 t/min., dubbel buisframe 176 kg en 140 km/uur, de eerste Wankelmotorfiets die in serie is gebouwd
- NSU Ro 80 demonstratiemotor op standaard, gedeeltelijk opengewerkt en met een slinger kunnen de rotoren in beweging worden gebracht
- Mazda RX-7, 2-schijfs-Wankel 150 PS/6.500 t/min. 210 km/uur, de laatste versie van 1987
- Suzuki RE5 1977, 497 cc 62 PS/6.500 t/min. 170 km/uur. Watergekoeld met enkele bougie. Werd in 1975 op de RAI Amsterdam geïntroduceerd
- Mazda 110 S Cosmo Sport 2-schijfs-Wankel 2x 491 cc, Typ 10A, 110 PS/7.000 t/min. 190 km/uur
- Wolf Geräte, grasmaaier
- Sachs kettingzaag en stationaire motor
- Johnson RC35-Q Phanton sneeuwscooter, 1-schijfs-Wankel 528 cc, 35 PS/5.500 t/min.
- Graupner/OS-vliegtuigmotor 4,9 cc, 0,8 PS/17.000 t/min.
- Audi KKM-5171 modelvliegtuig X1200 Delta
Airbrush illustratie van de NSU Ro 80 met Wankelmotor
Bij zo'n jubileum-tentoonstelling hoort ook een blijk van waardering vanuit de club.
Samen met kunstenaar John Verberk heb ik een art-impressie gemaakt vanaf de ontwikkeling van de Wankelmotor in 1957 tot en met de productieperiode van de NSU Ro 80 van 1967 t/m 1977.
Ik maak van de gelegenheid gebruik om eens te beschrijven hoe deze airbrush illustratie tot stand is gekomen, in circa 2 maanden.
Na het idee om 'het' te maken, is het ontwerp gebaseerd op de NSU Ro 80
De NSU Ro 80 is afgebeeld naar een originele fabrieksfoto en op de achtergrond het hart van de motor met daarachter in perspectief het belangrijke jaartal 1957, toen draaide de motor voor het eerst. Met respect voor de NSU Wankel Spider die in 1964 op de markt kwam, heb ik het jaartal 1967 gekozen, omdat de NSU Ro 80 in 1967 als “Auto van het jaar” door een internationale jury werd gekozen en de Ro is 10 jaar lang gebouwd. De jarenreeks was toen compleet: 1957-1967-1977 en de tentoonstelling in 1987.
De compositie en de schetsen zijn van mijn hand en het airbrushen voor het grootste deel door John. Bij het airbrushen zijn veel sjablonen nodig voor de opbouw van de verschillende vlakken en details. In negatief of posities, dat wil zeggen, de inwendige vlakken worden gebrushed en je hebt vaak het uitgesnede sjabloon nodig om de buitenkant te brushen. John maakte ook echte fabrieks kunstwerken voor automerken, dus hij had hier veel ervaring mee. Hij was in die tijd ook docent op de Kunstacademie in Den Haag. We hebben allebei gesigneerd op zijn aandringen, haast niet zichtbaar. Bij een foto-laboratorium heb ik nog een groot negatief laten maken 9x12 cm en enkele 1:1 afdrukken 50x60 cm, ook wat kleinere.
Het grafische werk is ingelijst en door Herman Mulstege, toen voorzitter van de NSU Club Nederland, tijdens de officiële opening, aan de toenmalige directeur Friedhelm Raatz overhandigd voor het Museum.
Hans Homburg