Stoomlocomotieven
De speciale nokkenasaandrijving van de NSU Max motor en Prinz auto is ontstaan uit de stoomlocomotieftechniek. Een speciaal stangenstelsel zorgt ervoor dat de aandrijving op één aangedreven as wordt gekoppeld en overgebracht op een tweede as. Het zijn niet de buitenste drijfstangen die dat realiseren, maar centraal op de assen is een constructie aangebracht die de gekoppelde dubbelassige aandrijving realiseert. Niet alle stoomlocomotieven gebruikten deze techniek.
In Nederland zijn verschillende musea en werkplaatsen die de geschiedenis van de stoomlocomotieven levend houden en enkele daarvan rijden zelfs een dienstregeling. Bij toeval ontdekte we de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij in Beekbergen (Veluwe) op de grens bij het dorp Lieren in 2010. Fietsvakantie in Nederland, je gebruikt je been-drijfstangen om vooruit te komen en dan ruik je stoom, kolen en zie je stalen drijfstangen!
Opslagterrein, rangeerterrein, werkplaats, perron en stationsgebouw, we kwamen in een andere wereld; een werkelijk sprookje. Je kijkt op je vestzakhorloge of je op tijd bent om naar Dieren te gaan, maar helaas, de enige treinrit vandaag is al vertrokken. Het wordt rondkijken en veel later verder fietsen.
Trouwens, kleine kinderen spelen tegenwoordig nog graag met echte houten rails en “stoomtreintjes” met wagonnetjes in felle kleuren; de echte trein zal altijd een stoomtrein blijven...
In de zomer van 1887 werd een spoorwegverbinding in gebruik genomen tussen Apeldoorn en Dieren (22 km) voor de ontwikkeling van de papierindustrie, voor personen- en goederenvervoer. Initiatiefnemer was Koning Willem III. De officiële naam was: Koninklijke Nederlandsche Locaal Spoorweg Maatschappij. Het vervoer werd in 1947 opgeheven. De vereniging VSM die in 1975 is opgericht beschikt over een imposante verzameling van 19 stoomlocomotieven en nog meer Diesel-locs.
Beekbergen 20 april 2012
Op 20 april 2012 weer terug op deze locatie en 29 foto's gemaakt.
Loc 44 1085 Gemaakt door de Wiener Lokomotivfabrik A.G., Wien Floridsdorf, nr 9441, bouwjaar 1942. Gewicht 158 ton, lengte 22,62 meter. Asindeling 1'Eh3. Vermogen 2.100 pk en maximum snelheid 80 km/uur.
Ik schrijf niet zonder reden over stoomloc's op deze website van de NSU's, want er zijn zeker vier overeenkomsten tussen een Prinz 4 en een stoomlocomotief. Beide rijden als een trein, aandrijving op twee assen door middel van stangen, later het ultramaxsysteem
genoemd (nokkenasaandrijving) de koplampen van Hella (symmetrisch) en enkele smeerpunten.
Deze locomotief ziet er levendig uit met mos, roestaanslag en soms een dikke laag vet. De volgende foto is van de andere kant, die er wat beter uitziet.
Wanneer je goed kijkt zie je drie koplampen, van hetzelfde type als van de oude NSU Prinz 4. In de werkplaats staan 9 indrukwekkende stoomlocomotieven.
Loc 50 0073 gemaakt door Franco Belge, bouwjaar 1943. Gewicht 146 ton, lengte 22,6 meter. Asindeling 1'Eh2. Vermogen 1.600 pk en maximum snelheid 80 km/uur. Buiten is de aandrijving extra in het vet gezet van de loc 50 0073-2.
De zuigerstang met het drijfwerk van de loc 50 0073-2 aan de linkerkant.
De cilinder met Bosschuif van de loc 50 0073-2. De loc 52 532
Loc 52 532 gemaakt door Berliner Maschinenbau-Actien-Gesellschaft BMAG, bouwjaar 1943. Gewicht 136 ton, lengte 23,055 meter. Asindeling 1'Eh2. Vermogen 1.600 pk en maximum snelheid 80 km/uur.
De loc 52 8091-2
Loc 52 8091-2 gemaakt door Wiener Lokomotivfabrik A.G., Wien Floridsdorf, bouwjaar 1943. Gewicht 136 ton, lengte 23,055 meter. Asindeling 1'Eh2. Vermogen 1.600 pk en maximum snelheid 80 km/uur.
Loc 52 8139
Loc 52 8139 gebouwd door Arnold Jung Lokomotivfabrik GmbH, Jungenthal, Kirchen a.d. Sieg. Baureihe 52 nr. 11220 bouwjaar 1943. Lengte 23,055 meter, gewicht 136 ton, asindeling 1'Eh2, vermogen 1.600 pk en maximum snelheid 80 km/uur.
Boven de rechterzijde en de foto onder de linkerzijde van de cilinder-zuigerstang.
De linkerzijde van de locomotief.
Diesel
Naast de collectie stoomlocomotieven ook veel diesel-locs, hieronder enkele prachtige exemplaren, gerestaureerd en oud.
Drie diesel-locs, de 321 van Werkspoor en daarvoor exemplaren uit 1956 en 1938.
8 juli 2010
Hieronder foto's van deze unieke locomotieven genomen op 8 juli 2010.
Klik op de foto voor een vergroting.
Loc 52 8139 gebouwd door Arnold Jung Lokomotivfabrik GmbH, Jungenthal, Kirchen a.d. Sieg. Baureihe 52 nr. 11220 bouwjaar 1943. Lengte 23,055 meter, gewicht 136 ton, asindeling 1'Eh2, vermogen 1.600 pk en maximum snelheid 80 km/uur.
Loc 44 1085 midden op de achtergrond. Gemaakt door Wiener Lokomotivfabrik A.G., Wien Floridsdorf, nr 9441, bouwjaar 1942. Gewicht 158 ton, lengte 22,62 meter. Asindeling 1'Eh3. Vermogen 2.100 pk en maximum snelheid 80 km/uur.
Loc 50 0073 gemaakt door Franco Belge, bouwjaar 1943. Gewicht 146 ton, lengte 22,6 meter. Asindeling 1'Eh2. Vermogen 1.600 pk en maximum snelheid 80 km/uur.
Loc 50 0073 gemaakt door Franco Belge, bouwjaar 1943. Gewicht 146 ton, lengte 22,6 meter. Asindeling 1'Eh2. Vermogen 1.600 pk en maximum snelheid 80 km/uur.
Loc 50 0073 gemaakt door Franco Belge, bouwjaar 1943. Gewicht 146 ton, lengte 22,6 meter. Asindeling 1'Eh2. Vermogen 1.600 pk en maximum snelheid 80 km/uur.
Spoorkraan EDK-6 gemaakt door VEB Schwermaschinenbau, oorspronkelijk van de Deutsche Reichsbahn (DR). Heeft een liftvermogen van 3,2 ton. Bouwjaar 50-er jaren en rijdt/werkt op een dieselmotor.
Loc 50 8091 gemaakt door Wiener Lokomotivfabrik A.G., Wien Floridsdorf, nr 16676, bouwjaar 1943. Gewicht 136 ton, lengte 23,055 meter. Asindeling 1'Eh2. Vermogen 1.600 pk en maximum snelheid 80 km/uur.
Loc 50 8091 gemaakt door Wiener Lokomotivfabrik A.G., Wien Floridsdorf, nr 16676, bouwjaar 1943. Gewicht 136 ton, lengte 23,055 meter. Asindeling 1'Eh2. Vermogen 1.600 pk en maximum snelheid 80 km/uur.
Loc 23 071 gebouwd door Arnold Jung Lokomotivfabrik GmbH, Jungenthal, Kirchen a.d. Sieg. Baureihe 23 nr. 12506 bouwjaar 1956. Lengte 21,325 meter, gewicht 132 ton, asindeling 1'C1'h2, vermogen 1.785 pk en maximum snelheid 110 km/uur.
Loc 23 071 gebouwd door Arnold Jung Lokomotivfabrik GmbH, Jungenthal, Kirchen a.d. Sieg. Baureihe 23 nr. 12506 bouwjaar 1956. Lengte 21,325 meter, gewicht 132 ton, asindeling 1'C1'h2, vermogen 1.785 pk en maximum snelheid 110 km/uur.
Rijtuig WLAB 054 182 op de voorgrond, gemaakt door Görlitz, Duitsland, bouwjaar 1967 van eigenaar Mitropa, een slaaprijtuig. Daarvoor een salonrijtuig WLS 055 025 van Mitropa.
De website van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij met dienstregeling.
Lieren ligt ten oosten van Beekbergen.
Een schuurvondst van 3 stoomlocomotieven in Zweden in 2008
Een alleraardigste film uit Zweden van een half uur (Duits gesproken) waar drie stoomlocomotieven na 50 jaar opslag in een loods te Stenträsk (bij de Poolcirkel) onder stoom worden gebracht, met een mooie reis daaraan gekoppeld (ruim 300 km) tussen Götenborg en Malmö: Eisenbahn Romantik, 2010.