Technische gegevens
NSU 201 ZD Pony

Touren-Motorrad

Staande 1-cilinder NSU-D-motor
Boring 63 mm
Slag 64 mm
Cilinderinhoud 198 cc
Compressieverhouding 1:6
Motorvermogen 6,5 pk/4.000 t/m
Lichtmetalen cilinderkop
Krukas in kogellagers
Drijfstang in rollager
Tweetaktsmering 1:25
Carburateur van Gräzin of Amal
NSU 3 versnellingsbak met
tankschakeling
Koppeling met 1 droge plaat
Aandrijving met ketting
Trapezium voorvork met
centrale drukveer
Voor- en achterrem
Velgen 2,5 x 19"
Banden 2,75 - 19"
Afmetingen:
wielstand 1285 mm
grootste lengte 2.000 mm
grootste breedte 830 mm
grootste hoogte 1.000 mm
bodemvrijheid 110 mm
zadelhoogte 680 mm
gewicht 95 kg.

Brandstof en olieverbruik
circa 3,5 liter voor 100 km

Topsnelheid circa 75 km per uur


NSU-D-RAD AG
Om de productie en de verkoop van tweewielers te verbeteren werd op initiatief van NSU in juli 1932 een nieuwe firma(naam) gekozen.
De firma Deutsche Industrie-Werke AG in Berlijn, die daarvoor de 'D-Räder' maakte, werd één met die van NSU, en de nieuwe firmanaam werd vanaf die tijd voluit 'NSU-D-Rad Vereinigte Fahrzeugwerke AG' Neckarsulm.

In 1937 werd 'D-RAD' uit de firmanaam verwijderd en gewijzigd in 'NSU Werke AG'.


NSU 351 OSL uit 1934 foto 2011



NSU 201 ZD Pony 1-cilinder 2-takt

2 uitlaten, 3 versnellingen, 6,5 pk 'Bremsleistung',
automatische smering van de ketting
en 'Führerscheinfrei !

Vertaling van de Duitse tekst door Hans Homburg

Dit nieuwe model is in 1934 ontstaan uit de praktijk van de zwaardere motoren, maar we hebben de prijs van die motoren niet meegenomen. Het van staalplaat gemaakte sterke voorvork-parallelogram werkt met een comfortabele drukveer die met behulp van een schokdemper nog instelbaar is voor slechte wegen.
Alle voordelen van een lichte motor (95 kg) gelden hier: goede besturing, korte remweg zonder veel kracht uit te oefenen, wendbaar en handelbaar. Deze eigenschappen maakt dat deze motor ook voor vrouwelijke berijders uitermate geschikt is.
Een zacht rubberen zadel, goed geplaatste kniekussens en een eenvoudige mogelijkheid het stuur in te stellen, zorgen in korte tijd voor een comfortabele rijpositie.

De remmen werken erg goed: de voetrem is voldoende groot voor veilig gebruik en werkt licht. De remspeling is met gekartelde instelmoeren met de hand in te stellen. De versterkte trommelremmen zorgen voor een soepele maar ook krachtige remwerking.

De versnellingsbak wordt eenvoudig bediend met een handige schakelpook.

Het frame is een sterke buisconstructie, gemaakt met verwisselbare onderdelen, waarin de motor en de versnellingsbak zijn gemonteerd. De frameconstructie zorgt voor een goede toegankelijkheid van alle onderdelen. Extra brede spatborden met afneembaar deel van het achterspatbord zorgen voor een goede bescherming, ook bij nat weer. Het grote bagagerek biedt veel mogelijkheid voor alle soorten bagage. De mooi gevormde zadeltank met 9,5 liter inhoud is met snelsluitingen vastgezet. Met goed gereedschap kunnen kleine reparatie, als dat nodig is, makkelijk worden uitgevoerd.

Prijs: RM 460,– met wisselstroomdynamo van 15 Watt
Prijs: RM 525,– met elektrisch 'vliegwiel-accu-ontsteking' van 50 Watt, verlichting en elektrische hoorn.

Bron: een Duitse advertentie, waarschijnlijk uit 1934.

Gedrukt volgens moderne en sierlijke typografie van toen, met een mooie combinatie-schrijfwijze van de z en de ß, maar ook de 'tz'. De 'Ringel s' of 'Eszett' werd ook wel als sz geschreven, en de hier gebruikte s-vorm komt uit de oud-Gotische schrijfwijze.
Eszett
Uit de regel: Vielseitige Ausnützungsmöglichkeit ergibt die große Auflagefläche des Gepläckträgers.

Een andere advertentie uit de periode 1934-1935. De economische- en sociale crisis nam toe en ontspoorde langzaam maar zeker een paar jaar later in een catastrofe.
NSU Pony 1934

NSU 351 OSL 1934
Uit de periode 1934 een gerestaureerde NSU 351 OSL Touren-Sportmotorrad, die door Hans Broers aangepast is voor hedendaagse demonstratie-races. Gefotografeerd tijdens het 30-jarig jubileum van de NSU Club Nederland op 2 september 2011. Bij dit type motorfiets was de tankschakeling omgebouwd naar een voetschakeling.
De typeaanduiding OSL betekend: Obensteuerung-Sport-Luxus.
NSU 351 OSL Touren-Sportmotorrad 1934
NSU 351 OSL 1934