Ontwerp Hans Homburg - 2003
Een combinatie van NSU logo's vanaf de fiets, bromfiets, scooter, motor, auto's t/m het laatste model NSU Ro 80.


Ontwerp Hans Homburg - 2006
voor drukwerk bedoeld.
Boekje over het clublogo
NSU Club Nederland uit 2006

PDF 1 Mb met hierin de 2 verschillende clublogo's en de verschillende spelden die elke 5 jaar werden gemaakt tot c.a. 30 jarig bestaan van de club.

Ontwerp en uitleg voer de clubspeld voor leden die 25 jaar lid zijn van de club
Document 28-08-2006 als pdf
NSU Clubspeld 25 jaar lid



De Club bestond 25 jaar op
29-11-2006.
De versiering onderaan het vaantje is afgeleid van een schildering op een voorvork van een NSU racefiets uit 1903.

NSU Club Nederland

Opgericht 29 november 1981


Op 29 november 2021 – 40 jaar!

 

 

NSU Club Nederland - www.nsu.nl Clubwebsite met forum en agenda evenementen
NSU fabriekslogo's | pagina met overzicht van getekende fabriekslogo's

Herinneringen ophalen (2025) aan twee reizen die Gon en ik georganiseerd hebben naar Neckarsulm in 1992 en 1993.


Hieronder de aankondiging in de NSU Varia op 3 pagina's met de inschrijfkaarten.
Ik was toen redacteur-producent van de NSU Varia, deed de ledenadministratie en clubbladverzendingen. Geplaatst op 13 oktober 2025.

 

In de daarop volgende NSU Varia schreef ik dit verslag.

Na een prettig verlopen busreis met een nieuwe bus van NZH Travel, met Janus Prent en Gerrit IJff aan het stuur was het in de namiddag een prima ontvangst in het Zweirad + NSU museum door Friedhelm Raatz en Madelaine Klotz.
Het drankje en hapje werd aangeboden door de Stadt Neckarsulm. Na de toespraak van Friedhelm Raatz en het overhandigen van de Groninger koek en tulpen, werden de techneuten door gidsen van het museum rondgeleid en de dames van ons gezelschap hadden de mogelijkheid om een heel bijzondere rondleiding van Madelaine Klotz mee te maken, gericht op kleding, geschiedenis en kultuur. Ruim twee uur hebben we hier kunnen rondkijken en kopen.

Na een prettig maar kort verblijf in Hotel Astron vertrokken we met z'n allen om kwart voor acht naar Kolbenschmidt AG. Na uitleg over het bedrijf en de producten die gemaakt worden door heer Popp kregen we een videopresentatie over de productie. Na deze introductie gingen we met veiligheidshelmen de productie in werkelijkheid bekijken.De heren Popp en Kling waren onze gidsen. Enkele onderdelen van deze metaalgieterij worden nog ambachtelijk gemaakt en was heel indrukwekkend om te zien en van dichtbij mee te maken. De productie van gesmede zuigers, gewone zuigers van heel klein tot zeer groot. Ook het gieten van V-8 cilinderblokken was indrukwekkend. Na dit gieten werden de blokken ook nabewerkt tot en met het röntgenen toe.
De afdelingen die de nabewerking deed van de zuigers was heel groot. Hier werden de nieuwe zuigers afgedraaid en nabewerkt en dit was in hoge mate geautomatiseerd. De automatisering was ook ingetrede bij het aluminium-gieten, want daar had men zelfs 'robots' voor ontwikkeld. De eindcontrole vanwege de kleine tolleranties waarmee wordt gewerkt kreeg veel aandacht. Ook de samenstelling van het aluminium werd nauwlettend in de gaten gehouden.
Omdat de voor ons opgestelde NSU onderdelen in een vergaderruimte waren opgesteld waar op dat moment een vergadering plaatsvond, kon dit onderdeel helaas niet doorgaan. Al met al een prachtige bezichtiging die ook goed gedokumenteerd werd afgesloten.

Om 10:45 uur begonnen wij het bezoek aan de NSU GmbH en daar werden we ontvangen door de heer P. Lutz, mevrouw D. Reinhard en Ehrler. Na de toespraak van de heer Lutz overhandigden we hem het herinneringsboek waar bijna iedereen een persoonlijke bijdrage aan had geleverd.
Daarna hadden we de gelegenheid om, helaas voor velen te kort, het kantoor en het archief te bekijken, het enige oorspronkelijk stukje NSU. Na ruim drie kwartier in dit eldorado te zijn geweest, reden we met onze bus naar het fabrieks-restaurant waar we de warme lunch hebben genoten.
Met de bus reden we vervolgens naar de hoofdpoort waar de bezichtiging van de Audi fabriek begon.
De Audi bezichtiging begon in de voormalige toonzaal van NSU, waar nu de Audi's staan te pronken. Niet alleen voor de auto's geldt de slogan "Voorsprong in techniek", ook de manier waarop we werden rondgeleid door heer Nicolai (iedereen kreeg een hoofdtelefoon op) werkte uitstekend.
Allereerst begon de bezichtiging op het terrein zelf en daarna in de hal waar de enorme persen stonden die plaatdelen produceerden, vele machines nog uit de NSU-tijd! Vervolgens de samenbouw van de verschillende carrosserie-delen door robots en mensen.
De afdeling afwerking en lakafdeling tot en met de afbouw waren indrukwekkend. Het mooiste moment was de samenbouw van auto en het motor- en aandrijfgedeelte. We hebben hier een prima beeld gekregen van deze grotendeels assemblage fabriek, al hadden we aan drie dagen nog niet genoeg gehad werd ons verteld.
De nieuwe aflevering van het Audi-boek "Rad der Zeit" was voor iedereen beschikbaar.
Als laatste onderdeel van ons bezoek konden we de voertuigen van de NSU GmbH bezichtigen, en helaas konden deze voor ons bezoek niet in optimale staat gebracht worden. Verslag Hans Homburg - april 1992 in de NSU Varia.

Neckarsulm in Bedrijf! Inschrijfkaarten 9+10 april 1992 / 22+23+24 april 1993.
In de tijd van de Nederlandse gulden!

Neckarsulm in Bedrijf! Aankondiging in de NSU Varia op 20 februari 1993.

Het verslag in de NSU Varia nr. 3 en de kaft van de NSU Varia. Deze kaft is jaren gebruikt, een pentekening die ik had gemaakt met veel soorten type-platen van de 2- en 4 wielers.
Enkele typeplaatjes staan nog op de huidige Varia-kaft (2025).

Hieronder de folder met het programma die de deelnemers toegestuurd kregen.

 

Neckarsulm in Bedrijf! 22+23+24 april 1993 - een drie-daagse reis naar Neckarsulm, georganiseerd door Gon en Hans Homburg.

 

NSU Rennmax 250 cc 1953

Klik op de foto voor een vergroting.

In 2005 uitgeleend door het NSU- en Zweiradmuseum Neckarsulm Duitsland voor een tentoonstelling tijdens het 25e Int. NSU Treffen Borculo 5-8 mei 2005 in Nederland, met dank aan Herman Mulstege.

NSU techniek toen motorfietsen populair waren met racemotoren van wereldklasse.

NSU Rennmax 250 cc 1953