32. Int. NSU Treffen Neckarsulm 7-10 juni 2012
Tijdens het 32. Int. NSU Treffen in Neckarsulm heb ik
foto's gemaakt
en hiervan een serie op deze pagina gezet.
Op het Pichterich Festgelände, Pichterichstraße, in het park,
in het NSU TT/TTS Rennsportzentrum, langs de weg tijdens
de rondrit en langs de Marktstraße in Neckarsulm.
Op maandagavond 4 juni om 18.40 uur richting Noord-Brabant gereden en om half negen de tent opgezet op een Natuurkampeerterrein bij Lierop. Dinsdag zijn we daar gebleven en hebben bijna de hele dag gewandeld met zonnig weer.
Op woensdag 6 juni om 10.40 uur vertrokken richting Neckarsulm (Duitsland) waar we om 18.00 uur arriveerden en een kampeerplek vonden in het “NSU-park”.
Donderdag ingeschreven en daarna Neckarsulm bezocht. Daar “ontdekten” we een beeld bij de Johannes-Häußler-Schule in de Friedrichstraße: Die Freunde van Karin Hesselbacher-Bälz, 1971, geschonken door AUDI NSU ter gelegenheid van het 1200-jarig bestaan van de stad Neckarsulm.
Dit geschenk werd gegeven in de periode, dat er nog NSU's werden gemaakt!
Neckarsulmer Stahlradwagen 1888
Wilhelm Maybach heeft de Breimachine- en fietsenfabriek te Neckarsulm in 1888 gevraagd een vierwielige constructie te ontwerpen voor zijn twee-cilinder motor. Na het maken van de constructietekeningen werd het eerste prototype gebouwd en deze was op 11 december 1888 klaar, later bekend geworden als de eerste automobiel van Gottlieb Daimler. Van dit type werden er zeker 52 gebouwd in Neckarsulm, een 'auto' waar alle wezenlijke onderdelen, zoals motor, aandrijving en chassis, werden samengebracht tot een rijdbare eenheid. Dit model, aanwezig op het feestterrein, is gebouwd door Gerhard Bauer, Bad Friedrichshall.
De website van Gerhard Bauer: www.geba-modellbau.de en meer informatie over dit model en alle andere modellen; klik in het overzicht op een model voor meer informatie.
Langs de Pichtelichstraße in Neckarsulm een 1200 C klaar voor de vakantie.
Deze auto hoort er ook een beetje bij, de NSU Fiat Neckar 1100-103 uit 1953-1968. In 1929 verkocht NSU zijn fabriek in Heilbronn aan FIAT. Toen NSU in 1957 weer auto's ging maken werd de naam NSU/FIAT veranderd in Neckar. De fabriek sloot de deuren in 1971.
De “special” Goggo die al vele jaren met succes meeraced, met NSU motor.
Zeer compact en uiterst krachtig is deze Goggomobil/NSU met 6 versnellingen.
De krachtige en snelle creatie van Arno Zuylen.
De speciale versnellingspook
die de 6 versnellingen snel schakelt.
De TT Special-motor met 6-versnellingsbak. Koeling vanaf het front en de zijkant.
Herkenbaar oud, een gewone ongerestaureerde NSU Fox (125 ZB) 2-takt van Marc van der Laan, from Schotland, for ever.
It's good fun to take the Fox for a nice ride through the beautiful hills ~ ~ ~
Dubbele vering; in het frame (instelbaar) voor het achterwiel, en onder het zadel.
Ook in het voorwiel.
De voorwielvering.
De vering van het NSU Fox-frame kan met een aluminium vleugel-schroef worden ingesteld, deze zit recht van de drukveer.
NSU Pfeil - Sicherheitsfahrrad 1889 in het Audi Forum Neckarsulm
Na het Hochrad-model, was dit het eerste “veiligheidsmodel”. Deze fiets kreeg de naam “Pfeil”, en deze naam zou voor de volgende generaties, 40 jaar lang, gebruikt worden. Vanaf 1894 leverde NSU ook onderdelen aan fietsfabrieken, zoals pedalen, naven en wiellagers volgens de merknaam “NSU im Hirschhorn”, die tot 1912 werd gebruikt. In 1889 werden 27 verschillende fietsen gebouwd. In Neckarsulm werden tot 1963, totaal 77 jaren lang, 1,75 miljoen fietsen geproduceerd.
Audi Forum Neckarsulm Parkeergarage - tweemaal NSU TT
Voor een Amsterdammer heel bijzonder; zonder kosten met een parkeerschijf maximaal 2 uur parkeren in de Urbanstraße.
Het beeld “Hochradgruppe” van Herman Koziol, 1977, geschonken door de firma Klaus Th. Krämer KG. Het staat voor het Zweirad- en NSU museum aan de Urbanstraße 11 te Neckarsulm.
Door het raam (zie boven) van het museum gefotografeerd:
Felix Wankel - Erfinder aus Leidenschaft / Uitvinder met hartstocht
Made in Italy. The mufler
with wich there is no power loss.
Le pot d'echappement avec lequel on ne perd pas de puissance.
De uitlaat waarbij geen vermogenverlies optreed.
De rondrit op zaterdag 9 juni 2012 - Gemeinsame Ausfahrt am 9. Juni 2012
De gezamenlijke rondrit. Voorop een Prinz 4, daarachter 2 kleine Prinzen III
en een Ro 80. Op de achtergrong de Scheuerberg, het domein van wijnboeren.
Het Modehaus Diemer KG neemt een bijzondere plaats in bij de Neckarsulmer geschiedenis. Dank zij een tip of advies van Simon Diemer, die een textielfabriek en winkel had in Neckarsulm, verhuisde de breimachinefabriek van Christian Schmidt per juni 1880 van Riedlingen naar Neckarsulm. Over deze periode kunt u meer lezen op de pagina over de breimachine-periode en de aanvang van de fietsenmakerij. In de Schloßgasse, een zijstraat van de Marktstraße, ook enkele etalages van het Modehaus Diemer met 2 oude gevelstenen (met vergroting).
De markante “Löwenbrunnen” op de Marktplatz van Neckarsulm is in 1984 herbouwd.
Terug op het Festgelände langs de Pichterichstraße. Met een Italiaans ijsje in de hand valt mijn oog op een 'good looking' motorfiets. Voordat hij in de aanhanger wordt gereden vraag ik even; welk type is dit? Een Bullus. Een Bullus! Wow.
Gebouwd van 1930 tot 1935, ontworpen door Walter William Moore en erg succesvol met Tom Bullus aan het stuur. Met deze machine werden heel wat prijzen/kampioenschappen binnengehaald bij NSU: NSU 501 SS Supersport met Koningas aandrijving en liep 140 km/uur.
Zo ziet hij er uit; heel krachtig.
Der Band “Wirtschaftswunder”. Het was een gezellige en feestelijke avond, een mooie afsluiting van het 32. Int. NSU Treffen in Neckarsulm.
In een apart artikel op de site een bezoek aan het NSU TT/TTS Rennsportzentrum.
Een aanvulling over onderdelen-aanbod staat op een aparte pagina.