Chevrolet Corvair 1959
In de jaren 50 waren de Amerikaanse auto's groot
en er werd veel aandacht besteed aan het ontwerp.
Krachtige motoren met 6 of 8 cilinders waren kenmerkend.
Vanaf 1958 kwam er concurrentie van de Europesche markt,
kleine economische auto's voor een breder publiek.
GM Chevrolet ging dus een “kleine” Amerikaan maken: de Corvair 1959 met
L x B x H • 4,57 x 1,70 x 1,30 m. (NSU Prinz 4 1961 • 3,44 x 1,49 x 1,36 m.)
Nieuw was de luchtgekoelde motor van aluminium achterin met 6 cilinders, met een
3 of 4 versnellingsbak of een automaat (194 kg). Een cilinderinhoud van 2,29 liter met 80 pk/4400 tpm of 95pk/4800 tpm. Een 2- of 4 deur model weegt 1045 kg.
In 1965 werd het model gestroomlijnder en het laatste model 1968/1969 had een 2,68 liter motor met 140 pk. In 10 jaar zijn circa 1,8 miljoen Corvair's gemaakt.
![](imagestechnic/1design-retro1954chevroletbelair2doorsedan.jpg)
![](imagestechnic/1design-retro1956chevroletbelairconvertible.jpg)
![](imagestechnic/1design-retro1959chevroletimpala.jpg)
![](imagestechnic/1design-chrevolet-corvair61bar1.jpg)
![](imagestechnic/1design-chrevolet-corvair61bar12.jpg)
![](imagestechnic/1design-chrevolet-corvair61bar13.jpg)
![](imagestechnic/1design-chrevolet-corvair61bar14.jpg)
![](imagestechnic/1design-chrevolet-corvair61bar15.jpg)
![](imagestechnic/1design-corvair1959parijs1.jpg)
![](imagestechnic/1design-corvair1959parijs2.jpg)
![](imagestechnic/1design-corvair1959parijs3.jpg)
![](imagestechnic/1design-corvair1959parijs3.jpg)
![](imagestechnic/1design-corvair1960assemblyline20.jpg)
![](imagestechnic/1design-corvair1960assemblyline21.jpg)
![](imagestechnic/1design-corvair1960assemblyline22.jpg)
![](imagestechnic/1design-corvair1960assemblyline23.jpg)
![](imagestechnic/1design-corvair1960assemblyline24.jpg)
![](imagestechnic/1design-chevrolet-corvair1961.jpg)
![](imagestechnic/1design-chevrolet-corvair1961.jpg)
![](imagestechnic/1design-corvairmonza.jpg)
![](imagestechnic/1design-corvairmonza.jpg)
![](imagestechnic/1design-chrevolet-corvair62monza.jpg)
![](imagestechnic/1design-chrevolet-corvair62monza1.jpg)
![](imagestechnic/1design-chrevolet-corvair62monza2.jpg)
![](imagestechnic/1design-chrevolet-corvair62monza2.jpg)
![](imagestechnic/1design-chrevolet-corvair62monza2.jpg)
De eerste drie foto's zijn voorbeelden van de uitbundige modellen Bel Air en Impala. Daarna 2 ontwerpen van de Corvair 1959 die de ontwerpers van de NSU Prinz 4 en type 1000 moeten hebben geïnspireerd.