Stroomregelventiel
Stroomregelventiel - bypass valve
De kogel wijst naar buiten toe.
Vastdraaien met een grote schroevendraaier 12 x 2 mm.
Als de motor in de traverse zit zonder uitlaat, kan ook een lange schroevendraaier gebruikt worden.
Mét gemonteerde uitlaat is een
90 graden hulpstuk nodig.
De lengte van de steel moet circa
45 mm zijn (afstand ventiel en buitenkant carter) plus een haakse voorziening of een zeskant voor het aandraaien.

Onderdelen stroomregelventiel
Onderdelen stroomregelventiel

Stroomregelventiel oliekoeler NSU TT

Bypass valve 783-06-502-02-000 (nr. 24)
Dit actieve stroomregelventiel zit in het carterhuis gedraaid, achter de aansluiting van de oliekoelslang (rechter aansluiting) op het oliefilterhuis, net vóór het hoofd-oliekanaal in het carterhuis (zie onderste tekening).

Let op. Voor de oliekoeling is het belangrijk dat dit actieve ventiel goed vastzit.
Draai het ventiel niet té vast tegen de dunne borst!

Stroomregelventiel montage

Werking stroomregelventiel

De TT-oliekoeler is aan het motorblok verbonden door een hogedruk aanvoerslang en een afvoerslang. Wanneer de motor wordt gestart (de druk is dan hoog en de olietemperatuur is laag), wordt de oliekoeler deels buiten werking gesteld (motor heeft nu juist géén koeling nodig) doordat het gekalibreerde stroomregelventiel opengaat. De oliecirculatie loopt dan goeddeels direct naar het hoofd-oliekanaal in het carterhuis de motor in en naar de nokkenas. Als de olietemperatuur oploopt en de druk daalt, zal het stroomregelventiel sluiten en de oliecirculatie verloopt dan via de oliekoeler die dan maximaal wordt ingezet. Dus op bedrijfstemperatuur en bij niet te hoge oliedruk, zal de oliecirculatie volledig via de oliekoeler lopen.

Vanaf een toerental van circa 5.000 t/min (2,8 bar) zal het stroomregelventiel weer openen en dan circuleert er olie via de oliekoeler én ook weer via het hoofd-oliekanaal de motor in.
Het stroomregelventiel opent bij een druk van 3,5 bar -0,5 bar.

Onderhoud

Omdat de toegankelijkheid van dit actieve stroomregelventiel erg slecht is en bovendien uit het gezicht zit, zal deze vrijwel nooit gecontroleerd worden op werking en 'vastzitten'.
De kans is aanwezig dat het stroomregelventiel is losgetrild, waardoor er direct (warme) olie blijft stromen naar het hoofd-oliekanaal in het carterhuis.
De oliecirculatie richting oliekoeler is dan niet optimaal.
Dit moet voorkomen worden, dus controleren als dat kan.

Let op. Draai het stroomregelventiel niet té vast tegen de dunne borst, want dan breekt deze af! Tevens moet de kogel gecontroleerd worden op de soepele werking. Zie de onderstaande tekeningen voor de details en de situering.

Stroomregelventiel

 

Oliecirculatie TT motor