Schakelkogel en oliekeerring 15 x 24 x 7 van de 4-cilinder
Controleer elk jaar of de schakelkogel in orde is en goed functioneert in de vierhoekige buis van de schakelstang. Verwijder vuil en smeer de kogel / buis, licht in met kogellagervet. Controleer of de oliekeerring 15 x 24 x 7 niet lekt.
Schakelkogel en oliekeerring vervangen
Als de schakelkogel slijtageplekken heeft, wordt de schakel-speling te groot. Het komt ook voor dat de kogel door verouderingsverschijnselen los komt te zitten op de schakelas, of dat er delen afbrokkelen. Dan moet de schakelkogel vervangen worden.
Tip. Mijn advies is om gelijktijdig ook de oliekeerring te vervangen als de schakelkogel vernieuwd wordt. In het geval dat de oliekeerring vervangen moet worden, moet de (nieuwe) schakelkogel ook weer verwijderd en vernieuwd worden.
Verwijder de schakelkogel van de schakelas met behulp van een zaagje en een tang, en maak het uiteinde van de schakelas goed schoon. Verwijder de oliekeerring met een schroevendraaier of gebruik een scherpe ritsbeitel en maak de oliekeerring-vatting en de schakelas goed schoon.
Monteer eerst de nieuwe oliekeerring 15 x 24 x 7 mm.
Schakelas lagering 4-cilinder
De schakelas lagering en de oliekeerring met daarbij het olieniveau aangegeven.
Schakelkogel monteren
Plaats het conische montagehulpstuk op de schakelas en tik de kogel, met behulp van een pijp of pijpsleutel 10x11, over de schakelas.
De schakelkogel zit normaal goed vastgeklemd in de stalen vatting.
Tip. Verwarm de kogel én het conische hulpstuk vooraf in water.
Hierdoor wordt de kogel soepel en daardoor makkelijker te monteren.
Motorrubber voorzijde stuk
4-cilinder. Als het voorste motorrubber van de 4-cilindermotor stuk is waardoor de motor naar beneden zakt, komt de schakelkogel onder de schakelstang.
Schakelen is dan niet of gedeeltelijk mogelijk.
4-cilinder. Schakelas (en schakelkogel) wijst naar boven.
2-cilinder. Schakelas (en schakelkogel) wijst naar beneden, zie foto links.
Schakelmechanisme
Voor informatie over het schakelmechanisme, zie hier...