Koppeling 4-cilinder
De koppelingplaat slijt en moet eens vervangen worden. Combineer dat met het vervangen of onderhouden van het druklager, de diafragmaveer en andere onderdelen.
Gereedschap
- Inbussleutel 10 mm
- Bout M8 x 50 (demonteren prise-as)
- Schroevendraaiers groot
- Inbussleutel 5 mm met T-handvat
- Centreerplaat nr. 68 91 00 903 en prise-as
Materiaal
- Nieuwe koppelingsplaat of voeringsplaten laten vernieuwen
- Molykote pasta (spiebaanvertanding prise-as)
- Kogellagervet (drukgroep)
- Inbusbouten M6 x 53 (6x) en M6 x 25 (3x)
- Oliekeerring 35 x 52 x 7 (optie deksel wisselbak)
- druklager 6005 2RS 25 x 47 x 12 mm
- kogellager 6000 10 x 26 x 8 mm (in krukas)
- O-ring 35 x 41 (optie afsluitplug)
- Koppelingshefboom (optie) en drukring
Demonteren koppeling van de motor
Maak de massakabel van de accu los. Demonteer de koppelingshevel.
Verwijder de springveer en de afdekplaat uit het wisselbakhuis. Draai met de inbussleutel 10 de plug uit het huis en draai een M8 x 50 bout in de prise-as en trek deze uit het kleine kogellager met met behulp van 2 schroevendraaiers (hefboomwerking).
Demonteer de stalen luchtgeleidingsplaat van wisselbak.
Draai de 6 inbusbouten M6 x 53 los. De 3 inbusbouten met “K” gemerkt laten zitten.
Wrik en tik de koppeling los en til deze met werkhandschoenen uit de motorruimte.
Demonteren koppeling
Merk alle onderdelen (t.o.v. elkaar) duidelijk met een centerpons. Draai de 3 inbusbouten los en verwijder het schoepenrad. Verwijder de grote borgring en verwijder de diafragmaveer, de sluitplaat en de drukplaat. De koppelingsplaat kan verwijderd en gereviseerd worden. Maak het inwendige stof- en corrosievrij.
Schoepenwiel
Het aluminium schoepenwiel kent twee uitvoeringen. De drukgroep met het kogellager schuift in de dunne bronzen ring. Deze mag licht ingevet worden om te zorgen dat het stalen huis van de drukgroep niet roest en hiermee ook soepel heen en weer kan schuiven.
Diaframaveer
De diafragmaveer zorgt voor de veerdruk op de koppelingsplaat en heeft drie scharnierpunten om de koppelingsplaat te ontkoppelen. Hieronder de diafragmaveer in ontspannen toestand.
Koppelingsplaat
De koppelingsplaat moet periodiek van nieuwe voeringen worden voorzien. Te lang doorrijden met een gladde en versleten koppelingsplaat veroorzaakt slippen en beschadiging van de drukplaat en het stalen drukhuis.
Sluitplaat
De sluitplaat heeft 6 rechthoekige uitsparingen voor de nokken van de drukplaat en het scharnierpunt voor de diafragmaveer.
Drukplaat
De drukplaat brengt de kracht over tegen de koppelingsplaat. De diafragmaveer wordt met een platte borgveer geborgd aan de drukplaat. Bij revisie is het soms nodig het drukvlak net schoon draaien met behulp van een draaibank.
Drukhuis
Het drukhuis is de basis van de koppeling. Na het schoonmaken kan het drukvlak opgeruwd worden of schoongedraaid op een draaibank. Met een pasrand en een paspen wordt het drukhuis bevestigd aan het stalen vliegwiel met tandkrans. De krukas zodanig draaien, dat de paspen van de koppeling bij montage aan de bovenkant zit.
Montage koppeling
Montage in omgekeerde volgorde, zie de montagetekening.
Drukgroep nieuw type
Montagetekening met hulpgereedschap.
Tekening A = start montage en centrering. Tekening B = gemonteerde situatie.
Montage stappenplan
- Leg de centreerplaat op 2 houten klossen en plaats drukgroephuis
- Plaatst de koppelingsplaat en de prise-as voor de centrering
- Plaats de drukplaat en monteer de opsluitplaat
- Plaats de drukgroep met diafragmaveer en monteer de borgring, smeer de buitenzijde van de drukgroep met een beetje vet (schuift in het schoepenrad)
- Monteer het schoepenrad in de juiste stand met 3x M6 x 25 mm
Verdraai de krukas totdat de paspen in de bovenste stand staat. Vet het vliegwiel (contactvlak) licht in met vet.
Monteer de koppeling aan het vliegwiel met 6x M6 x 53 mm.
Let op. Centrering van de koppelingsplaat is heel belangrijk.
Een koppeling met slecht gecentreerde koppelingsplaat is niet te monteren.
Tip. Wanneer de prise-as niet direct helemaal naar binnen te tikken is, vooral geen geweld gebruiken. Met behulp van de koppelingshefboom en veel kracht, kan de schotelveel op spanning worden gebracht, zodat de koppelingsplaat iets vrij komt en de prise-as naar binnen getikt kan worden. Let op dat het kleine kogellager niet wordt beschadigd. Controleer het kogellager SKF6000 in de krukas voor montage van de koppeling en vervang deze eens preventief en doe voorzichtig met het monteren van de prise-as! Smeer de prise-as met een beetje vet.
Monteer alle overige onderdelen en stel de spelingen in.
Aansluitplaat met pen tussen koppelingshefboom en de koppelingskabel.
Aandachtpunten
Controleer de diafragmaveer (scharnierpunten ingesleten of lage veerdruk)
Controleer de drukgroep / kogellager 6005 2RS - 25 x 47 x 12
Controleer de koppelingshefboom / drukring
De 2 loopvlakken van de gaffel van de koppelingshefboom
zijn (inductie)gehard, want daar komt veel druk op te staan, ook roterend. Controleer de loopvlakken en wanneer deze zichtbaar versleten zijn moet de koppelinghefboom vervangen worden.
De drukring (gaat in het kogellager) wil ook wel eens glad worden of zelfs blauw aanlopen. Maak het gladde contactoppervlak iets ruw met schuurlinnen.
Controleer de oliekeerring 35 x 52 x 7 in de zijdeksel wisselbakhuis
Controleer de O-ring 35 x 41 van de afsluitplug in de wisselbak.
Zie voor een uitgebreide reparatiehandleiding het Werkboek Transmissie hier...