Koppeling demonteren
Voordat de koppeling gedemonteerd kan worden, moet de prise-as naar achteren getrokken worden.

Koppelingsplaat
Controleer of de slingering van de voering niet meer dan 0,5 mm is.

Koppeling 4-cilinder

De koppelingplaat slijt en moet eens vervangen worden. Combineer dat met het vervangen of onderhouden van het druklager, de diafragmaveer en andere onderdelen.

Koppelingsonderdelen

Gereedschap

Materiaal

Demonteren koppeling van de motor

Maak de massakabel van de accu los. Demonteer de koppelingshevel.
Verwijder de springveer en de afdekplaat uit het wisselbakhuis. Draai met de inbussleutel 10 de plug uit het huis en draai een M8 x 50 bout in de prise-as en trek deze uit het kleine kogellager met met behulp van 2 schroevendraaiers (hefboomwerking). Demonteer de stalen luchtgeleidingsplaat van wisselbak.
Draai de 6 inbusbouten M6 x 53 los. De 3 inbusbouten met “K” gemerkt laten zitten.
Wrik en tik de koppeling los en til deze met werkhandschoenen uit de motorruimte.

Demonteren koppeling

Merk alle onderdelen (t.o.v. elkaar) duidelijk met een centerpons. Draai de 3 inbusbouten los en verwijder het schoepenrad. Verwijder de grote borgring en verwijder de diafragmaveer, de sluitplaat en de drukplaat. De koppelingsplaat kan verwijderd en gereviseerd worden. Maak het inwendige stof- en corrosievrij.

Schoepenwiel

Het aluminium schoepenwiel kent twee uitvoeringen. De drukgroep met het kogellager schuift in de dunne bronzen ring. Deze mag licht ingevet worden om te zorgen dat het stalen huis van de drukgroep niet roest en hiermee ook soepel heen en weer kan schuiven.Koppeling schoepenwiel

Diaframaveer

De diafragmaveer zorgt voor de veerdruk op de koppelingsplaat en heeft drie scharnierpunten om de koppelingsplaat te ontkoppelen. Hieronder de diafragmaveer in ontspannen toestand.

Diafragmaveer

Koppelingsplaat

De koppelingsplaat moet periodiek van nieuwe voeringen worden voorzien. Te lang doorrijden met een gladde en versleten koppelingsplaat veroorzaakt slippen en beschadiging van de drukplaat en het stalen drukhuis.

Koppelingsplaat

Sluitplaat

De sluitplaat heeft 6 rechthoekige uitsparingen voor de nokken van de drukplaat en het scharnierpunt voor de diafragmaveer.Koppeling sluitplaat

Drukplaat

De drukplaat brengt de kracht over tegen de koppelingsplaat. De diafragmaveer wordt met een platte borgveer geborgd aan de drukplaat. Bij revisie is het soms nodig het drukvlak net schoon draaien met behulp van een draaibank.

Koppeling drukplaat

Drukhuis

Het drukhuis is de basis van de koppeling. Na het schoonmaken kan het drukvlak opgeruwd worden of schoongedraaid op een draaibank. Met een pasrand en een paspen wordt het drukhuis bevestigd aan het stalen vliegwiel met tandkrans. De krukas zodanig draaien, dat de paspen van de koppeling bij montage aan de bovenkant zit.Koppeling drukhuis

Montage koppeling

Montage in omgekeerde volgorde, zie de montagetekening.

Drukgroep NT
Drukgroep nieuw type

Montagetekening met hulpgereedschap.

Koppeling montage

Tekening A = start montage en centrering. Tekening B = gemonteerde situatie.

Montage stappenplan

Verdraai de krukas totdat de paspen in de bovenste stand staat. Vet het vliegwiel (contactvlak) licht in met vet.

Monteer de koppeling aan het vliegwiel met 6x M6 x 53 mm.

Let op. Centrering van de koppelingsplaat is heel belangrijk.
Een koppeling met slecht gecentreerde koppelingsplaat is niet te monteren.

Prise-as

Tip. Wanneer de prise-as niet direct helemaal naar binnen te tikken is, vooral geen geweld gebruiken. Met behulp van de koppelingshefboom en veel kracht, kan de schotelveel op spanning worden gebracht, zodat de koppelingsplaat iets vrij komt en de prise-as naar binnen getikt kan worden. Let op dat het kleine kogellager niet wordt beschadigd. Controleer het kogellager SKF6000 in de krukas voor montage van de koppeling en vervang deze eens preventief en doe voorzichtig met het monteren van de prise-as! Smeer de prise-as met een beetje vet.

Prise-as monteren

 

Monteer alle overige onderdelen en stel de spelingen in.

Koppelingskabel

Beugel koppelingskabel
Aansluitplaat met pen tussen koppelingshefboom en de koppelingskabel.

Aandachtpunten

Controleer de diafragmaveer (scharnierpunten ingesleten of lage veerdruk)
Controleer de drukgroep / kogellager 6005 2RS - 25 x 47 x 12

Controleer de koppelingshefboom / drukring
De 2 loopvlakken van de gaffel van de koppelingshefboom zijn (inductie)gehard, want daar komt veel druk op te staan, ook roterend. Controleer de loopvlakken en wanneer deze zichtbaar versleten zijn moet de koppelinghefboom vervangen worden.

Koppelingshefboom

De drukring (gaat in het kogellager) wil ook wel eens glad worden of zelfs blauw aanlopen. Maak het gladde contactoppervlak iets ruw met schuurlinnen.

Controleer de oliekeerring 35 x 52 x 7 in de zijdeksel wisselbakhuis
Controleer de O-ring 35 x 41 van de afsluitplug in de wisselbak.

Zie voor een uitgebreide reparatiehandleiding het Werkboek Transmissie hier...