Compressie meten 4-cilinder
De compressie in de verbrandingskamer is een goede indicatie voor de motorconditie. Wanneer de fut uit de motor lijkt te zijn –of er komt rook uit de uitlaat– dan is een compressiemeting een uitstekende manier om de conditie van de motor te testen.
De fabrieksgegevens werden met enige ruimte opgegeven omdat die van verschillende factoren afhangen.
Overzicht compressiegegevens
Type motor |
Prinz 20 pk |
Prinz 23 pk |
Prinz 30 pk |
1000 996 cc |
Type 110 1085 cc |
TTS 996 cc |
TT 1077 cc |
1200 1177 |
Compr. verhouding |
6,8 : 1 | 7,5 : 1 | 7,6 : 1 | 7,5 : 1 | 8,0 : 1 | 10,5 : 1 | 9,2 : 1 | 7,8 : 1 |
Compr. druk |
- | - | 10 - 11 ato |
9,5 - 10,5 ato |
9 - 11 ato |
- | 10 - 13 ato |
10 - 13 ato |
Gereedschap
- Een goede zelfregistrerende compressiemeter (MOTO METER) of een meter die direct afgelezen kan worden (links een oud type MAFA METER die met behulp van een autoventiel de maximum druk even vasthoud)
- Voor de lektest een lektestmeter en compressor
Foto's links:
Zelfregistrerende MOTO METER en de
MAFA METER van Saarloos Rotterdam.
Voorbereiding
Voordat je gaat meten moet je het volgende doen:
- Alle klepspelingen meten en nastellen. Inlaatklep 0,2 mm. Uitlaatklep 0,2 mm tot maximaal 0,25 mm. Daarna de motor goed laten warmdraaien
- Bougies verwijderen
- Verwijder de + draad van de bobine (klem 15) om te voorkomen dat ergens hoogspanning optreedt via de bougiekabels
- Zet de gasklep én de chokeklep van de carburateur maximaal open
Compressiemeting
Belangrijk is dat de 4 cilinders ongeveer dezelfde druk aangeven. Een drukverschil tot 0,5 ato is acceptabel. De startmotor even stevig laten ronddraaien en de drukmeting uitvoeren. Deze meting geeft dus de maximum compressie aan in de verbrandingsruimte en hiermee kan je concluderen dat er iets aan de hand kan zijn met de 'afdichting' van kleppen of zuigerveren.
Lektest
Met de lektest kan de oorzaak van 'lekkage' wat beter opgespoord worden. Hiervoor heb je een luchtcompressor nodig en een lektestmeter. Het principe is eenvoudig: de zuiger staat in de bovenste stand (hoogste versnelling ingeschakeld en de handrem aangetrokken om te zorgen dat de zuiger in het BDP blijft staan), er wordt persluchtdruk via het bougiegat in de compressieruimte gebracht en de drukmeter registreert de eventuele wegvallende druk. Het lekpercentage mag niet hoger liggen dan 12%. Het lekken via de inlaatklep of de uitlaatklep (of beide) hoor je bij het inlaatspruitstuk of de uitlaat. Wanneer er lucht ontsnapt via de zuigerveren, dan zou dat hoorbaar moeten zijn bij het gaatje van de oliepijlstok ('luister'-slangetje aansluiten). Vooral de lekkage via de zuigerveren is belangrijk om te weten, want dan moeten de cilinderkoppen én de zuigers/cilinders worden gereviseerd (nieuwe zuigerveren / cilinder honen).
Aandachtpunten
Zorg ervoor dat de startmotor bij de compressiemeting krachtig draait;
Wanneer 1 cilinder een te lage druk heeft, kan je de test uitbreiden door wat olie in het bougiegat te spuiten; wanneer na meting de druk beter is, kan de oorzaak liggen aan versleten zuigerveren.
Informatie over een cilinderkoprevisie 1000, 1200 of TT hier...