Uitlaat tapeind cilinderkop Prinz 4
herstel met Ensat-schroefdraadbus
Als gevolg van de verbetering van de uitlaat
(die ook zwaarder was), bleek het bij verschillende
type Prinzen
nodig het onderste schroefdraadgat in de
cilinderkop te versterken.
Hiervoor was een boormal ontwikkeld waarbij het niet nodig was de hele cilinderkop te verwijderen én de motor kon in de auto blijven.
Deze boormal komt ook van pas als de inwendige schroefdraad van het tapeind, door wat voor reden ook, hersteld moet worden.
In 1961 kon met behulp van speciaal NSU gereedschap (40 91 00 945) de cilinderkop herstellen met een stalen zelftappende Ensat-schroefdraadbus.
Boormal standaard NSU 40 91 00 945 voor herstel tapgat cilinderkop
Let op. Met een korte boor 10,3 mm, voorzien van zeskantmoeren op de schacht, kan met behulp van een kniestuk met verlengstuk en een boormachine het gat in de cilinderkop worden opgeboort vanaf de onderzijde, voortappen en de Ensat-schroefdraadbus aanbrengen.
De 3 handelingen voor de versterking van het M8x1 schroefdraadgat
- Tapgat opboren met (korte) boor 10,3 mm
- Voortappen M12x1,5 (fijne schroefdraad) met aluminium TAP-EASE nr. 9500 van Midlock en gat schoonmaken, diameter tapbus 12 mm
- Zelftappende Ensat-schroefdraadbus droog monteren en tapspanen verwijderen
Verbeterde boormal
Het kan voorkomen dat ook de schroefdraad van de bovenste schroefdraadgaten wordt dolgedraaid of stuk gedraaid. Dit kan door klemming van de koelbeplating komen waardoor het tapeind scheef in het gat wordt gedraaid of door onwetendheid, wanneer een standaard M8x1,25 tapeind in het gat wordt gedraaid. Herstel met een Ensat-schroefdraadbus is dan de oplossing.
Bovenstaande boormal kan dus ook zo gemaakt worden, dat alle 3 schroefdraad gaten M8x1 hersteld kunnen worden. Er zijn dan totaal 4 bussen nodig, zie foto hierboven.
De boormal kan gebruikt worden als de motor in de auto blijft. Veel handiger is om de tapgaten te herstellen als de cilinderkop is gedemonteerd voor revisie.
Advies demontage en montage uitlaat
Om vernieling van de fijne M8x1 inwendige schroefdraad te voorkomen, de tapteinden niet met de uitlaatmoeren meedraaien bij het losdraaien van de moer. In veel gevallen zitten de uitlaatmoeren door roest erg vast op het tapeind. Als een tapeind gaat meedraaien bij het losdraaien van een uitlaatmoer, moet de uitlaatmoer altijd met een moersplijter verwijderd worden.
Zie uitlaat vervangen hier...
- Gebruik bij uitlaat-montage altijd nieuwe (zelfborgende) uitlaatmoeren
- Originele uitlaatmoeren zijn van staal én verkoperd, slw12 of slw13
- De uitlaatmoeren licht insmeren met Molykote (of grafietvet)
en vanaf montage na 500 km natrekken en de uitlaat beugelbouten