Oliekeerring aandrijfcardan Prinz 4
Onderhoud aan de aandrijfas, de cardan en de oliekeerring in het carter. Na jaren gaan de oliekeerringen in het carter bij het aandrijfcardan-aandrijfas olie lekken.
De oorzaak van lekkage kan ook veroorzaakt worden wanneer de conische bout is losgeraakt, daardoor gaat de gaffel rammelen en wordt de oliekeerring vernield.
Het lijkt erop dat met het verwijderen van de lange aandrijfas, de oliekeerringen zo vervangen kunnen worden, maar er moet iets meer gebeuren; de aandrijfcardan (kruiskoppeling) moet helemaal verwijderd worden, en dat is een lastige klus.
De complete aandrijfcardan van de NSU Prinz 4
De garagebedrijven kregen arbeidsrichttijden van de NSU fabriek voor deze werkzaamheden en samen met het op en van de hefbrug rijden moesten de werkzaamheden in 48 minuten klaar zijn voor één oliekeerring vervangen. Wanneer beide oliekeerringen werden vervangen kwam dat op één uur en 27 minuten, gemiddeld dus iets sneller. Dus als het meezit bent u zo klaar...
Gereedschap
Allereerst heeft u daar 2 speciaal NSU gereedschappen voor nodig; een uit- en inpersbeugel nr. 40 91 00 911 en een pijpsleutel met fijne inwendige vertanding nr. 40 91 00 909. Verder een waterpomptang (verwijderen lagerbus) en een borgveertang (b.v. Knipex 44 21 J21) om de speciale borgveren van de naaldlagers te verwijderen. Ringsleutel 13 om de aandrijfas te verwijderen.
Voorbereiding
Maak de complete cardan aan alle kanten goed schoon. Gebruik WD-40 met wat inwerktijd om de verschillende delen makkelijker te demonteren. Maak de 3 bouten van de aandrijfas los en trek de aandrijfas uit de cardangaffel. Doe voorzichting met de rubber stofhoezen of vervang deze bij montage door nieuwe. Verwijder de 2 speciale borgveren uit de binnenste aandrijfgaffel en maak de boringen goed schoon vóór het uitdrukken van de 2 lagerbussen. Druk met behulp van het uitpersgereedschap én de losse drukstift de 2 lagerbussen gedeeltelijk uit de gaffel.
Let op. Doe dit zodanig dat de lagerbus waartegen gedrukt wordt NIET uit zijn gaffelvatting wordt gedrukt. Wanneer de lagerbus aan de andere zijde voldoende naar buiten is gedrukt, circa 5 mm, moet de lagerbus er met behulp van een waterpomptang uitgewrikt worden.
Draai het uitpersgereedschap om en vanaf de andere kant, op de lageras, wordt de andere lagerbus terug geperst en daarna verwijderd. Het spreekt voor zich, dat alle onderdelen goed schoon moeten blijven, wanneer de lagerbussen opnieuw gebruikt moeten worden.
Let op dat alle naalden op hun plek blijven en merk de astap-lagerbus.
De kruis-lageras kan nu verwijderd worden.
Borgplaat met vertanding en conusbout / kraagbout met schroefdraad M14 x 1,5 mm
Tip. Met het schroefdraadgat M14 x 1,5 is met behulp van montagegereedschap de oliekeerring 36 x 47 x 7 perfect te monteren, zie de instructievideo van Snap-On in de linker kolom.
Buig de lippen van de speciale borgplaat 040-15-00-041-000 terug, verwijder de borgplaat en draai de speciale conusbout 040-15-00-046-000 los met de speciale NSU pijpsleutel en verwijder de aandrijfgaffel met behulp van een stevige schoevendraaier. Maak alles goed schoon.
Vernieuwen oliekeerring 36 x 47 x 7
Verwijder de oude oliekeerring voorzichtig met een schroevendraaier en beschadig de vatting niet. Maak de vatting in het carter goed schoon en plaats de nieuwe oliekeerring 36 x 47 x 7 mm.
Verwijder eventuele scherpe kanten van het carter. Zorg ervoor dat de oliekeerring vlak en recht naar binnen wordt getikt, niet te diep, met behulp van het juiste hulpgereedschap.
Maak de loopvlakken (waar de oliekeerring op afdicht) van de vaste gaffel goed schoon en eventueel glad met polijstpapier. Zet de vaste gaffel met de speciale conusbout goed vast met de speciale pijpsleutel en borg deze met een (nieuwe) borgplaat.
Hele cardan controleren
Dit is eigenlijk hét moment om ook de andere 2 lagerbussen te controleren en eventueel te voorzien van vers kogellagervet, niet zozeer voor het 'draaien', want dat doen ze weinig, wel om eventuele speling, rammelen of inslaan te voorkomen. Dat inslaan komt echt voor. Een nieuwe kruislagering is dan nodig. Vroeger waren de lagerbussen los verkrijgbaar, nu is het soms nodig om de hele kruiskoppeling te vernieuwen als er ergens speling is ontstaan.
Een complete lagering van de kruiskoppeling
Montage - aandachtpunten
Controleer of de aandrijfnaaf aan de wielzijde in orde is; zit het rubber nog goed vast aan de binnen- en buitenkant? Controleer de spiebanen van de aandrijfas op speling en smeer deze met vet bij montage. Controleer de oliekeerring en de cardan aan beide zijden (links en rechts van de motor). Smeer de kopse kanten inclusief de speciale borgringen na eindmontage in met een roestwerende lak, zoals b.v. RX-5.
Rubber stofhoes aandrijfas/cardangaffel