Oliefilter Prinz 4 vernieuwen en 2 kleppen testen
Als het oliefilter verwisseld moet worden, na 7.500 km,
is het nuttig om de 2 kleppen, die achter het filter zitten,
op hun werking te testen.
Test ook de oliedruksensor (buitenzijde carter) eens.
Olie aftappen bij warme motor
De oude motorolie aftappen bij warme motor, zodat alle vervuiling gelijktijdig met de olie wegstroomt. Let op, de olie is heet! Draai de olieplug uit de oliezeefdeksel en vang de motorolie op. Nadat de olie is afgetapt, kan ook de oliefilterdeksel verwijderd worden, en kan het oude filter worden weggenomen. Achterin het oliefilterhuis zijn 2 kleppen te zien. Bij de 2-cilindermodellen zit het overdrukventiel (A) in het midden, zie foto hier onder.
Prinz 4 motor onderzijde
Het oliefilterhuis (1) en de kamer van de oliezeef (2) van binnen gezien.
Bij het oliezeefhuis (2) hoort een pakking van kurk (zie foto hieronder).
1A= overdrukventiel (met zuiger) en 1B= overstroomklep (kogel)
Overdrukventiel A testen
Test het overdrukventiel met een kruiskop schroevendraaier. Druk de zuiger naar binnen toe. Dit gaat vrij zwaar en controleer of de zuiger makkelijk heen en weer kan bewegen en niet hapert of blijft steken. Als er sprake is van blijven steken, moet het overdrukventiel gedemonteerd worden (linksom draaien) met een grote schoevendraaier of iets dergelijks (sleuf 18 x 3 mm).
Reviseer of vernieuw het overdrukventiel. Let op: monteer hetzelfde type.
Overstroomklep B testen
Controleer met een schroevendraaier of de kogel niet aan de vatting geplakt zit en zorg ervoor dat de kogel zelf mooi glad is en goed afsluit.
Oliefilter monteren 2-cilinder
Monteer het nieuwe oliefilter bij voorkeur met 2 nieuwe afdichtringen 17 x 24 dik 4 mm van rubber. Maak de pasvlakken pakkingrestenvrij en olievrij en plaats de oliefilterdeksel met de nieuwe pakking en draai de 4 moeren M6 + de veerringen vast. In de oliezeefdeksel (2) zit de olie-aftapplug en deze deksel wordt gemonteerd met een pakking van kurk. Draai de olieplug met een nieuwe afdichtring vast in de deksel van de oliezeef. Vul het carter met nieuwe multigrade olie SAE 15W-40.
Oliedrukschakelaar of oliedruksensor
Een goed werkend oliesysteem heeft een oliedruksensor nodig.
De oliedruksensor kan defect raakt. Dit is waar te nemen, wanneer het contact wordt aangezet en het groene controlelampje op het dashboard brandt niet.
Of de oliedruksensor of de aansluitdraad of de stekker is defect. In zo'n geval moet de oliedruksensor vernieuwd worden.
Prinz 4: Bosch 0 344 101 031 | 0,15 - 0,45 ato
Een alternatief voor de oliedruksensor is FACET 7.0007 - 0,3 bar of de
Bremi 10755/34 DIN 158 slw24, 0,15 - 0,45, Hella 6ZL 003 259-391 0,15 - 0,45.
Oliefilter typen
FRAM CH 803 APL
MANN H 601
Crossland 512
Oliesoort
NSU adviseerde om een HD (Heavy Duty) motorolie te gebruiken. Zelfs een HD diesel-motorolie die toen voordeliger was dan een HD olie voor benzinemotoren. Shell Rotella werd aanbevolen. Tot circa het jaar 2000 heb ik die olie ook gebruikt.
Momenteel kan SAE 15W-40 zoals Shell Helix Plus, Helix Super of nu Helix HX5 gebruikt worden of een vergelijkbare motorolie.