Motorrubbers 2-cilinder Prinz 4 controleren / vernieuwen
Controleer regelmatig of de motorrubbers nog goed functioneren, want deze mogen niet te slap worden. Ook of de bevestigingsbouten nog goed vastzitten.
Wanneer het voorste rubber slap is geworden, dan ligt de motor laag en wordt het schakelen in de versnellingen lastig. Dit voorste rubber heeft soms te maken met olie-lekkage uit de oliekeerring van de schakelas.
De achterste 2 motorrubbers maken de grootste veer-uitslag en hebben vooral te maken met veroudering door hitte van de uitlaat en motor en vervuiling.
De motorrubbers in de stalen kappen zijn de bevestigingen tussen motortraverse / carrosserie en de motor.
Op de foto is te zien dat het motorrubber rechtsboven al tegen de bovenkant van de stalen kap zit en onderaan zit veel ruimte.
Waarschijnlijk is het motorrubber al te slap geworden en veert maar één kant op.
Klik op de foto voor een vergroting
Wat kan er mis gaan
Bij slap of gescheurd motorrubber kan de stalen kap zo belast worden dat deze ontzet of scheurt. Vooral het voorste motorrubber is belangrijk in relatie tot het schakelen in de versnellingen. Is dat rubber echt op, dan kan de motor-schakelas op de huls van de schakelstang komen te liggen.
De bodem van de achterste stalen kappen zijn versterkt met een dikke staalplaat die met 8 puntlassen vastzit.
3 motorrubbers vervangen
Wanneer de motorrubbers te slap zijn geworden door verhitting, veroudering en/of weersomstandigheden moeten die vernieuwd worden. Alle drie tegelijk is het mooist. Het is belangrijk dat de 2 achterste rubbers in de juiste stand gemonteerd worden en bij de voorste het schuine deel van de stalen kap naar beneden wijst voor het uitveren van de motor.
Bij het voorste rubber zit een dikke fiber isolatieplaat met 2 gaten om de hitte-afgifte van de motor naar het motorrubber te verminderen, vernieuw deze fiber plaat als het kan, want meestal is deze vet en ingedrukt.
Lees onderstaande fabrieks-instructie met aanvullende blauwe tekst van mij.
Klik op de afbeelding voor een vergroting.
Schakelmechanisme
Voor informatie over het schakelmechanisme van de NSU Prinz 4, zie hier...
Schakelkogel en oliekeerring vervangen
Als de schakelkogel slijtageplekken heeft, wordt de schakel-speling te groot. Het komt ook voor dat de kogel door verouderingsverschijnselen los komt te zitten op de schakelas, of dat er delen afbrokkelen. Dan moet de schakelkogel vervangen worden.
Tip. Mijn advies is om gelijktijdig met de motorrubber-vernieuwing ook naar de oliekeerring en de schakelkogel te kijken en zonodig te vervangen. Verwijder eerst de oude nylon kogel, vernieuw de oliekeerring en monteer de (nieuwe) schakelkogel met het hulpgereedschap. Verwarm de kogel eerst in heet water.