Kopen oude NSU - en waar op letten
Voorafgaand aan de koop van een gebruikte auto, is het belangrijk een technisch kwaliteitsbeeld te hebben, zodat u later niet voor al te grote verrassingen komt te staan. De optische- en technische kwaliteit moeten in verhouding staan met de aanschafwaarde.
Documenten
Het spreekt vanzelf dat de documenten die bij de auto horen, moeten overeenstemmen met de wettelijke regels en de auto moet voorzien zijn van een overeenkomstig chassisnummer. Vraag informatie aan de eigenaar over de technische staat (onderhoudsbeurten en APK-rapport). Laat een technische keuring uitvoeren of doe dit zelf.
Algemene optische beoordeling buitenkant
- De gehele vorm van de carrosserie en de lak
- De deuken, deukjes en krassen in de carrosserie
- De spatbordranden bij de 4 wielkuipen
- De 2 kokerbalken zijkant, de bodem (buiten en binnen) en de onderzijde van de deuren
- De motorklep, de kofferklep en de goot onder het voorraam
- De plek waar de accu staat (of hoort te staan)
- De voorruit, vleugelruiten, deurruiten en geleiding, zijruiten, achterruit en de ruitrubbers
- De deuren, het raammechanisme, de handgrepen, de slotvangers en de sloten
- De bumpers, sierstrippen rondom, spiegel(s) en typeplaatje
- De koplampen, knipperlichten, parkeerlampjes en de achterlichten en werking van de verlichting
- Kwaliteit glazen en reflectors van koplampen en knipperlichten (reflectoren)
Beoordeling interieur
- De kwaliteit van de stoelbekleding en bankbekleding
- De kunststof zijpanelen achter, de hoedenplank en van de kunststof deurpanelen
- De armleuningen achter en voor en de asbak
- Het dashboard, de instrumenten, de schakelaars, de asbak en het handschoenenkastje (klep)
- De ruitenwisschakelaar / sproeierpomp
- Het stuur, claxon, 2 schakelaars voor richting, groot licht en het contactslot
- De hemel en de interieurverlichting
- De bodem onder de achterzitting (accu Prinz 4 en 4-cilinder-modellen)
- De binnenbalken, onder bodemmatten en de stoelbevestigingen aan tunnel en zijkant
- De zonnekleppen met spiegeltje en de binnenspiegel
De motor en andere technische delen
- Hoe ziet de motor er van buiten uit (olielekkage)
- Hoe ziet de uitlaat eruit
- Hoe ziet de carburateur en het luchtfilter eruit
- Wat is het huidige oliepijl en wat is de kleur van de motorolie
- Brandt het groene oliedruk-controlelampje, wanneer het contactslot op Fahrt gezet wordt
- Start de motor goed en draait de motor rustig stationair en goed op toeren
- Zijn de 3 motorrubbers niet te slap
- Hebben de cilinders voldoende compressie
- Komt er blauwe rook uit de uitlaat
- Hoe schakelt de versnellingspook
- Is de schakelkogel in orde of versleten
- Hoe werkt de wisselbak (versnellingsbak)
- Bekijk de startmotor, dynamo, bobine, spanningsregelaar, stroomverdeler
- Bekijk de Dynastart (2-cilinder) haal de deksel los; situatie 4 koolborstels
- Hoe werkt de koppeling (speling, slippen en koppelingslager)
- Aandrijfassen, rubber hoezen en sterkoppeling (rubber) naar wielen
- Verwarmingssysteem: rubber van klepje en dikke rubberen slang tussen uitlaat en tunnel
Overige punten
- Velgen, reservewiel en de 5 banden
- Vering en schokdempers
- Fusee-speling (voorwielen) van pen of kogels
- Spoorstangspeling (kogels) en rubber hoezen
- Stuurspeling algemeen (draai aan het stuur en kijk hoe de 2 wielen reageren)
- Handrem- en voetrem-werking en remvloeistof-reservoir
- Hoofdremcilinder, remcilinders, remleidingen en remslangen
- Bevestigingen aan carrosserie van de torsiestangbeugels
- Snelheidsmeterkabel
- De tank en de vulbuis
- Bekijk het zekeringkastje en de bedrading
- Ruitenwissermotor
- Accu - wat is de leeftijd - oud of nieuw?
- Reservoir ruitensproeier, krik, bougiesleutel en standaardgereedschap
- Instructieboekje
- Reserve-onderdelen aanwezig?
Beoordeel ruwweg wat er opgeknapt moet worden. Schat hiervoor een bedrag in. Beoordeel of het opknapbedrag en de vraagprijs overeenkomen met de totale waarde van de auto.